Metal, valuri, vaci, miere și pură nebunie, din 14 septembrie la American Independent Film Festival
https://www.ziarulmetropolis.ro/metal-valuri-vaci-miere-si-pura-nebunie-din-14-septembrie-la-american-independent-film-festival/

Ediţia a 4-a a festivalului American Independent Film Festival, desfăşurată între 14 şi 20 septembrie 2020, este şi una dintre cele mai bogate în premiere absolute pe marele ecran în România.

Un articol de Petre Ivan|8 septembrie 2020

Din 4 septembrie, au fost puse în vânzare biletele pe platforma Eventbook.ro iar programul complet poate fi consulatat pe site-ul www.filmedefestival.ro la secțiunea Program.

Inspirată de curajul tematic şi de încărcătura socială a filmelor americane independente, Festivalul donează toate încasările care îi revin din vizionările filmelor în cadrul AIFF (MNAR- Sala Auditorium, Cinema Muzeul Ţăranului şi Mercato Kultur) către programele de lectură pentru copii defavorizaţi organizate de Asociaţia OvidiuRO. Maria Gheorghiu, cofondatorul şi preşedintele Asociaţiei, explică această iniţiativă: „Copiii au capacitatea şi, mai ales, dorinţa şi curiozitatea de a învăţa. Este datoria noastră, a părinților, a profesorilor, a sistemului de învățământ, să le asigurăm tuturor copiilor accesul la o educație timpurie de calitate, dându-le astfel șansa de a avea un viitor bun. Copiii din medii defavorizate adesea nu frecventează grădiniţa sau şcoala, sau le abandonează mult prea devreme. Noi, echipa OvidiuRo, împreună cu profesorii voluntari din comunităţile sărace, lucrăm cu aceşti copii, îi învăţăm să scrie, să citească, le oferim cărţi şi alte materiale educaţionale de care au nevoie şi, mai ales, le deschidem mintea şi inima către frumuseţea cuprinsă în cărţi.”

Cinematografia americană contemporană e bogată și diversă. Însă e greu să ai această revelaţie doar contemplând oferta de multiplex. Dincolo de super-producțiile marilor studiouri, lumea filmului american independent pare o zonă îndepărtată și greu accesibilă publicului românesc. AIFF înseamnă o ocazie rară ca acesta să intre în contact cu una dintre cele mai vibrante scene artistice nord-americane şi să descopere cât de uşor e să-ţi intre sub piele. Să iubești filmul indie înseamnă să iubești pasiunea, creativitatea, curajul. Înseamnă să intri pe terenul celor care vor să spună povești neconvenționale și să-și asume riscuri tematice și stilistice. Dar nu trebuie să ne credeți pe cuvânt: vă puteți convinge cu ochii voștri vizionând selecția din acest an. AIFF vă aduce, din nou, filme super-premiate, care au făcut istorie la festivaluri importante precum Sundance, Telluride sau Toronto, drame solicitante, dar și comedii ieşite din comun ce atestă vitalitatea unui cinema situat în afara convențiilor hollywoodiene.

RESIDUE, regia Merawi Gerima

Giornate degli Autori, Veneţia 2020
Scris, regizat și produs de Merawi Gerima, fiul celebratului regizor egiptean Haile Gerima (o figură legendară în mișcarea cinematografică L.A. Rebellion), Residue e o poveste inventivă și puternică despre identitate, gentrificare și dificultatea întoarcerii acasă. Filmul, selecționat și la festivalul de la Veneția, închipuie o reflecție poetică pe teme profund personale, dar și universale. „Residue e un film calibrat cu delicateţe care explorează conversaţii din unghiuri deseori invizibile.” Film Threat

GIVE ME LIBERTY, regia Kirill Mikhanovski

Sundance 2019; Premiul John Cassavetes – Independent Spirit Awards 2020; Cel mai bun film – Macao IFF 2019
Proiecţia filmului va fi urmată de un Q&A cu regizorul Kirill Mikhanovsky via Skype
Scena indie americană ne-a dat unele dintre cele mai atipice și mai spumoase comedii ale ultimilor decenii (de la Little Miss Sunshine, la Juno sau 500 Days of Summer). Titlul de cea mai bună comedie indie a anului îi poate reveni lui Give Me Liberty, regizată de emigrantul rus Kirill Mikhanovski, despre un șofer și un pasager care călătoresc cu o dubă prin Milwaukee. Manohla Dargis scrie în New York Times: „Give Me Liberty e un film ca un şoc electric, simultan cinetic și controlat. E o comedie burlescă anarhică care evoluează într-un romance chiar în momentul în care povestea explodează. Cu stiluri şi stări contrastante, te împinge și te trage, te leagănă înainte și înapoi ca pe unul dintre pasagerii dubei, stârnindu-ţi o nesiguranță agreabilă. Mikhanovski se dovedește a fi un virtuos al haosului. Atunci când te plonjează în vârtej, parcă îţi ţipă în ureche: nu-i așa că e glorios dezastrul ăsta pe care-l numim viață?”

SOUND OF METAL, regia Darius Marder

Toronto 2019, Selecția oficială – Deauville 2020.
Regizorul Darius Marder se impune ca o puternică voce chiar de la debutul său, în care un baterist de heavy metal (Riz Ahmed) începe să-și piardă auzul şi e forţat să-și reevalueze locul în lume. „Cinema-ul e arta sunetului și a imaginii, dar rareori un film le explorează pe ambele cu vitalitate egală. Într-un debut remarcabil de bine conturat, Darius Marder descoperă un limbaj cinematografic perfect potrivit poveștii sale despre un om care se luptă să-şi păstreze calitatea care-l definește. Regizorul și echipa lui fac un efort inovator ca să redea experiența sonică subiectivă, iar Ahmed e pur și simplu sclipitor și complet posedat de personaj.” TIFF.net

THE CLIMB, regia Michael Angelo Covino

Un Certain Regard Coup de Coeur – Cannes 2019; Premiul Publicului – Deauville 2019.
Kyle și Mike sunt cei mai bun prieteni… până când Mike are o aventură cu logodnica lui Kyle. The Climb vorbeşte despre o relație tumultoasă, dar trainică, dintre doi bărbați, de-a lungul unor ani plini de râsete, dezolare și furie. Legătura lor profundă se transformă într-un film bogat, uman și gălăgios despre limitele (sau lipsa acestora) dintr-o prietenie prea apropiată.
„Covino etalează un control formal impresionant pentru că permite timpului, spațiului și ritmului – pe scurt, fundamentele cinema-ului – să fie participanți egali în comedie. Viața e o bătălie dificilă spune The Climb, un film care se îmbunătățește pe măsură ce se derulează (chiar dacă viața, de cele mai multe ori, nu o face).” Globe and Mail

WAVES, regia Trey Edward Shults

Telluride 2019
Călătoria emoţională a unei familii afro-americane suburbane în timp ce navighează în ape tulburi după o pierdere tragică. Un film poetic despre încercarea de-a găsi dragoste, iertare şi solidaritate. Peliculă nominalizată la categoria „cel mai bun film” la Gotham Independent Film Award. „Chiar şi în faţa unui ghinion apăsător, personajele create de Schults emană o tandreţe care îi permite acestei drame dureros de intime să depăşească amărăciunea şi să te împuşte direct în inimă.” Rolling Stone

FIRST COW, regia Kelly Reichardt

Telluride şi Berlin 2019
Ultimul film al lui Kelly Reichardt este şi cel mai recent triumf de critică al acesteia. First Cow, o adaptare liberă după romanul The Half-Life scris de Jon Roymond, îi dă din nou ocazia să-şi îndrepte privirea răbdătoare asupra regiunii Pacific Northwest, de data aceasta evocând viaţa din secolul XIX. De la o premiză simplă, regizoarea construieşte o interogare tulburătoare asupra felului de viaţă american şi descrie ca nimeni alta ritmurile stranii ale vieţii cotidiene şi acalmia neliniştitoare a Americii rurale. „Există ceva aici, ceva legat de delicateţea şi de modestia perspectivei regizorale, ce pare unic. Poate felul în care te transportă într-o Americă primordială, aproape virgină.” Rolling Stone „First Cow, o poveste discretă despre o prietenie masculină de la graniţa Americii, este unul dintre cele mai bune filme ale anului” The Atlantic

HONEY BOY, regia Alma Har’el

Premiul Special al Juriului, Sundance 2019
Expunerea prea timpurie la sindromul celebrităţii a făcut ca mulţi copii staruri s-o ia razna la tranziţia de la adolescenţă la maturitate. Honey Boy spune povestea lui Otis, un fost copil actor, acum adult alcoolic, care este trimis la reabilitare după mai multe confruntări cu poliţia.
„Cu această dramă, LaBeouf a reuşit o interpretare atât de îndrăzneaţă, de şocantă şi de sfâşietoare, încât nu vei putea s-o uiţi prea curând.” Common Sense Media
„Amplasată undeva între un strigăt primordial, acceptare de sine şi chiar izbăvire, iată o autobiografie absolut unică. Temerară, neobrăzată şi puţin dementă.” Empire

Programul proiecțiilor și noutățile despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival și Instagram (@AmericanIndependentFilmFest).

Pentru MNAR – Sala Auditorium, Cinema Muzeul Țăranului în aer liber și Mercato Kultur biletele vor fi disponibile începând din 4 septembrie pe Eventbook.ro și în rețeaua Eventbook. Biletele la Event Park Snagov prin rețeaua proprie. Accesul la Deschis Gastrobar și Cinema drive-in Militari Shopping este liber pe baza unei rezervări în prealabil. Informații detaliate despre rezervări și achiziționarea biletelor pe: filmedefestival.ro/american-independent-ff/bilete

Detaliile privind accesul și măsurile de siguranță igienico-sanitare ce trebuie respectate pe întreaga durată a proiecțiilor și evenimentelor din cadrul festivalului pot fi consultate din timp pe: https://filmedefestival.ro/american-independent-ff/masuri-de-siguranta

American Independent Film Festival, ediția a 4-a
[email protected]
http://filmedefestival.ro/american-independent-ff/
Facebook: https://www.facebook.com/AmericanIFF/
Intagram: https://www.instagram.com/americanindependentfilmfest
Program: http://bit.ly/programAmericanIndependentFilmFest

30
/01
/14

Mihai Kogălniceanu, directorul general al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), a declarat că nu va exista "cenzură" în timpul mandatului său, precizând că filmul "Nymphomaniac 2" a primit clasificarea "I.M.- 18" (interzis minorilor) din partea Comisiei de specialitate a CNC.

30
/01
/14

Pe 1 si 2 februarie, Noul Cinematograf Al Regizorului Român vă oferă un Preview al Premiilor Gopo, unde publicul va putea viziona o selecție cu cele mai bune filme românești din 2013. Printre acestea, va fi proiectat şi Roxanne, de Valentin Hotea.

30
/01
/14

Sâmbătă și duminică, ShortsUP propune terapia prin umor de calitate, care promite să descrețească frunțile celor mai îngândurați spectatori.

30
/01
/14

Parlamentarii din Comisiile pentru cultură au păreri împărţite în privinţa interzicerii în cinematografe a filmului "Nymphomaniac. Vol. II", unii demnitari afirmând fie că prima parte a peliculei are "o abordare îndrăzneaţă", fie că sunt "prea sensibili" pentru "astfel de hidoşenii".

29
/01
/14

CRONICĂ DE FILM Problema volumului doi din „Nymphomaniac“ nu o reprezintă scenele explicite de (falsă) pornografie şi sado-masochism ce au determinat CNC-ul să-l interzică, ci aparenta uzură a lui Lars von Trier, care oferă un film puţin stimulativ cinematografic pentru un autor de calibrul său.

29
/01
/14

Actriţa britanică Helen Mirren va fi recompensată cu cea mai înaltă distincţie - Fellowship - ce va fi acordată la gala de decernare a premiilor oferite de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA), pe 16 februarie, la Londra.

29
/01
/14

Nymphomaniac Vol. II, care trebuia să intre în cinematografele din România în 7 februarie, a primit la vizionarea comisiei de rating a Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) clasificarea I.M.-18-XXX. Astfel, Nymphomaniac Vol. II, încadrat ca film “Interzis minorilor sub 18 ani şi interzis proiecţiei cu public”, va fi interzis tuturor spectatorilor din România.

29
/01
/14

Animation Worksheep, atelierul de film de animaţie prezentat de Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est, ajuns la a patra ediţie, va produce anul acesta un program de scurtmetraje de animaţie pentru marele ecran.

28
/01
/14

Sâmbăta și duminică, pe 1 și 2 februarie, ShortsUP propune scurtmetraje internaționale premiate dar și producții autohtone ce traversează treisprezece ani de umor autentic românesc în patru scurtmetraje memorabile. Weekendul Comediei Scurte, ediția a II-a, va avea loc la Cinema Patria începând cu ora 20:00.

27
/01
/14

CRONICĂ DE FILM În „Camille Claudel 1915”, Juliette Binoche face, probabil, unul din cele mai dificile roluri, într-o carieră pe care şi-a dedicat-o preponderent provocărilor. Regizorul Bruno Dumont realizează un inedit film hibrid, care îmbină biografia, documentarul şi ficţiunea.