Mini-serial documentar produs de televiziunea HISTORY pentru a marca 30 de ani de la Revoluția din 1989
https://www.ziarulmetropolis.ro/mini-serial-documentar-produs-de-televiziunea-history-pentru-a-marca-30-de-ani-de-la-revolu%c8%9bia-din-1989/

HISTORY® difuzează, în premieră, începând de astăzi, o mini-serie documentară, la 30 de ani de la Revoluţia postdecembristă, care aduce în prim-plan mărturiile a şase participanţi la evenimentele din 1989, din oraşele Bucureşti, Cluj, Timişoara, Braşov şi Iaşi. Clipurile video vor fi difuzate atât pe canalele locale de social media, cât şi pe canalul HISTORY România, din 23 decembrie.

Un articol de Petre Ivan|23 decembrie 2019

 „Ideea acestor mini-episoade a venit în urma numeroaselor dezbateri despre adevărul evenimentelor din decembrie 1989. Se spune că a existat cu adevărat o revoluție la Timișoara, dar că unii oameni de la conducere, împreună cu serviciile secrete ar fi folosit această oportunitate pentru a-l răsturna pe Ceaușescu prin agitarea populației, dezinformare și haos. Astfel, au manipulat armata să tragă în cetățeni și au pus arme în mâinile unor civili foarte speriați și confuzi, creând astfel îndeajunsă vărsare de sânge pentru a justifica execuția soților Ceaușescu. De aceea nimeni nu știe cu adevărat întreaga poveste, iar cei care o cunosc o vor lua cu ei în mormânt. Tot ce putem face este să punem povestirile cap la cap și să analizăm situația din cât mai multe unghiuri.”, spune Ovidiu Grămesc, regizorul și producătorul miniseriei realizate de HISTORY®.

Miniseria este alcătuită din șase povești video a câte 60 de secunde, care surprind trăirile și experiențele din timpul revoluției, care nu au fost făcute publice până acum, ale celor șase protagoniști: Irina Margareta Nistor, Csilla Könczei, Oltin Dogaru, Mihai Dulea, Mircea Ionescu și Nicu Grămesc.

Producția video realizată de HISTORY reprezintă o modalitate de a îndrepta atenția opiniei publice asupra celui mai important eveniment care a modificat structural istoria recentă a României.

Fiecare martor ocular vorbește despre ce s-a întâmplat în acele zile, dar mai ales despre cum au fost percepute evenimentele în cele mai mari orașe din țară, dintr-o perspectivă cât se poate de personală:

„Povestea a început și s-a terminat în zilele respective în televiziune. La București probabil că a fost mai intens, dar asta nu ne-a făcut vreo clipă să uităm de Timișoara care ne-a dat curaj tot timpul. Au continuat atacurile, s-a tras […]. Era extrem de înspăimântător când traversai curtea televiziunii. M-au chemat de acasă, lucrăm deja în televiziune, ca să dublez desene animate.”(Irina Margareta Nistor, București)  

„Până în 22 decembrie nici nu mi-a trecut prin gând să ies cu ea [camera video] în spațiul public, în care era o atmosferă de teroare.” (Csilla Könczei, Cluj)

 „Armata era nepregătită, soldații erau neinstruiți, de acest lucru s-a profitat, s-a creat haos, dovadă că nici până în ziua de astăzi nu știm adevărul.” (Mihai Dulea, Iași)

 „N-am să pot uita niciodată momentul în care a fost anunțată la televiziune execuția lui Ceaușescu. A fost un vuiet în tot cartierul, o explozie de emoție care mi-a arătat cât de puternică a fost această dictatură.” (Mircea Ionescu, Brașov)

„Au fost momente de teroare, momente de groază. Lucrurile au fost atât de bine ținute ascunse, încât Radio Europa Liberă care dădea informațiile actuale la ora aceea, abia marți seară la Jurnalul de Cinci a transmis primele vești de la Revoluția din Timișoara.” (Nicu Grămesc, Timișoara)

„Am auzit celebrul vuiet, după care s-a oprit transmisia […]. Era haos, erau informații contradictorii, nici până în ziua de azi nu am aflat exact ce s-a întâmplat” (Oltin Dogaru, București).

Mini-episoadele pot fi urmărite pe canalul de YouTube al HISTORY România, precum și pe paginile de Facebook sau Instagram.  

Despre HISTORY® 

Televiziunea HISTORY®, în prezent existentă în peste 302 milioane de locuinţe din toată lumea, priveşte istoria dintr-o perspectivă diferită, celebrând oamenii cu iniţiativă care ies din mulţime şi îşi lasă amprenta asupra lumii. Aceşti oameni, prezenţi în vasta diversitate de emisiuni difuzate de HISTORY®, sunt nonconformişti care înfruntă riscul, aduc schimbarea, modifică drumurile deja bătătorite şi împing limitele mai departe.

HISTORY este principala televiziune din portofoliul A+E Networks UK®. HISTORY a aderat la ARMA în februarie 2013, când a lansat un feed de transmisie localizat, putând astfel asigura grile de programe personalizate pentru România. Televiziunile HISTORY şi HISTORY HD sunt disponibile prin Akta-DCS, Digi, iNES IPTV, Orange TV, Telekom, UPC – o companie Vodafone.

Pentru mai multe detalii, puteţi accesa site-ul oficial HISTORY România, pagina de Facebook HISTORY România sau canalul local de YouTube.

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.