”Moartea domnului Lăzărescu”, în top 5 al celor mai bune filme ale secolului
https://www.ziarulmetropolis.ro/moartea-domnului-lazarescu-in-top-5-al-celor-mai-bune-filme-ale-secolului/

Comedia neagră ”Moartea domnului Lăzărescu” a regizorului român Cristi Puiu a fost inclusă într-un top 5 al celor mai bune filme ale secolului XXI până în acest moment, realizat de criticii de film de la The New York Times Manohla Dargis şi A.O. Scott, în colaborare cu mai mulţi specialişti în cinematografie.

Un articol de Petre Ivan|14 iunie 2017

Filmul românesc ocupă locul al cincilea într-o listă de 25 de producții considerate cele mai bune ale acestui secol până în acest moment, după ”There Will Be Blood” (Paul Thomas Anderson, 2007), ”Spirited Away” (Hayao Miyazaki, 2002), ”Million Dollar Baby” (Clint Eastwood, 2004) și ”A Touch of Sin” (Jia Zhangke, 2013).

CLICK AICI pt vizionarea filmului ”Moartea domnului Lăzărescu”

”Moartea domnului Lăzărescu” este povestea tragi-comică a unui pensionar (interpretat de Ion Fiscuteanu) răpus de boală și transferat de la un spital la altul. Filmul a captat atenția criticilor de film pentru fidelitatea cu care redă realitatea contemporană a societății românești, dar și pentru obstacolele absurde cu care aceasta se confruntă. A primit în 2005 premiul ”Un Certain Regard” la Festivalul de Film de la Cannes.

Titlul este un spoiler. Când ne întâlnim pentru prima oară cu domnul Lăzărescu, un pensionar din București în vârstă de 60 de ani (deși arată mai în vârstă), se plânge de dureri de stomac. Aproximativ două ore și jumătate mai târziu — mai mult sau mai puțin în timp real — părăsește această lume, în mod neașteptat și …neobservat, rezumă A.O. Scott.

De ce ar trebui să ne pese? Aceasta este întrebarea — deloc retorică — pusă de acest lungmetraj captivant, sumbru și ciudat de amuzant al lui Cristi Puiu. La Festivalul de Film de la Cannes, ”Moartea domnului Lăzărescu” se spune că a făcut senzație. ”Ai văzut filmul românesc de trei ore? Oh, frate. Trebuie să-l vezi”, relatează criticul de film american.

Și acest lucru încă este adevărat, scrie acesta. ”Filmul domnului Puiu a fost un semn precoce al înfloririi cinematografiei românești care va aduce recunoaștere internațională unor tineri cineaști precum Cristian Mungiu ( ”4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”) și Corneliu Porumboiu ( ”Polițist, adjectiv”).

La fel ca și colegii săi (cândva rivali), Puiu folosește cadre lungi și mișcări minime ale camerei pentru a crea un sentiment de realitate trăită care te absoarbe aproape până în punctul de claustrofobie. El reperează fără milă absurditățile meschine și marile nedreptăți care definesc viața în România la mai mult de un deceniu după căderea dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceaușescu”.

Celelalte 20 filme din această listă publicată de The New York Times la 9 iunie sunt:

Yi Yi (Edward Yang, 2000), Inside Out (Pete Docter și Ronnie del Carmen, 2015), Boyhood (Richard Linklater, 2014), Summer Hours (Olivier Assayas, 2009), The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2009),

Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Coen, 2013), Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2015), In Jackson Heights (Frederick Wiseman, 2015), L’Enfant (Jean-Pierre și Luc Dardenne, 2006), White Material (Claire Denis, 2010),

Munich (Steven Spielberg, 2005), Three Times (Hou Hsiao-hsien, 2006), The Gleaners and I (Agnes Varda, 2000), Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015), Moonlight (Barry Jenkins, 2016),

Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, 2008), I’m Not There (Todd Haynes, 2007), Silent Light (Carlos Reygadas, 2008), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004), The 40-Year-Old Virgin (Judd Apatow, 2005).

Foto: Moartea domnului Lăzărescu – facebook

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.