Mult zgomot pentru nimic
https://www.ziarulmetropolis.ro/mult-zgomot-pentru-nimic/

Se joacă la Teatrul de Comedie din Bucureşti spectacolul „Mult zgomot pentru nimic”. E un Shakespeare regizat curajos de Andrei Șerban. Genul de întâmplare care nu place tuturor, şi e bine să nu placă tuturor.

Un articol de Andrei Crăciun|17 mai 2018

Din toată opera dramatică a domnului Shakespeare, Mult zgomot pentru nimic este piesa care rezistă cel mai puțin. Shakespeare a învins timpul pentru că personajele sale au conștiință și, posedând acest incovenient, au și mustrări de conștiință. Cele mai mari furtuni la Shakespeare sunt interioare, în camerele secrete ale inimii unde contează concepte atât de vechi precum onoarea, binele, adevărul și frumosul.

Tensiunea dramatică pe care o propune Mult zgomot pentru nimic nu mai e actuală. Mult zgomot pentru nimic nu e Hamlet, nu e Macbeth, nu e Romeo și Julieta, nu e Regele Lear. E indiscutabil un text inferior.

El e construit în jurul unei probleme de moralitate premaritală, ecuație rezolvată în spațiul iudeo-european de secole bune. Puritatea, virginitatea, fecioria nu mai sunt o problemă de viață și de moarte în imaginarul nostru colectiv. E greu să construiești un spectacol actual pe acest fundament.

Andrei Șerban are înțelepciunea de a-i da acestui Shakespeare o cheie nouă. Îl face modern plasând acțiunea în timpul unei campanii electorale (și imediat după) într-o Sicilie coruptă, la care ne putem uita ca la noi înșine. Și mai ales aduce în spectacolul de teatru camerele de filmat care îi urmăresc pe actori și pe holuri. Nu mai privim ca la teatru, madam. Privim ca la cinema. Actorii își strigă replicile, turnând și mai mult zgomot peste nimic.

„Mult zgomot pentru nimic”, în regia lui Andrei Șerban, la Teatrul de Comedie din București

Și, cel mai important, kitsch-ul este re-valorizat, devenind artă. E enorm de mult kitsch în acest Mult zgomot pentru nimic. Personajele au tușe groase, poartă haine stridente și prezintă comportament de papagali. Și cu toate acestea, simți că te afli în fața unei opere de artă.

Actorii fac acest spectacol-show puternic și inimitabil. E încă și mai greu să vorbești despre limitele naturii umane, despre slăbiciunile sufletului omenesc, în această postumanitate în care ne târâm zilele, într-o atmosferă de cabaret.

Iar Andrei Șerban ia tot ce e inactual la acest Shakespeare și dintr-o abilă răsucire a sensurilor ne pune oglinda în spatele ochilor.

Nu e un spectacol care să rămână în patrimoniul marilor spectacole de Andrei Șerban, dar nu e nici unul care se va uita până a doua zi, cum se întâmplă cu teatrul de consum din mileniul curent.

Și încă un amănunt, poate nu cel mai lipsit de importanță: zgomotul excesiv pentru nimic a fost dintotdeauna și pretutindeni și ne va însoți specia până la sfârșitul timpurilor. Să nu uităm nici asta.

Andrei Șerban are înțelepciunea de a-i da acestui Shakespeare o cheie nouă. Îl face modern plasând acțiunea în timpul unei campanii electorale (și imediat după) într-o Sicilie coruptă, la care ne putem uita ca la noi înșine.

Foto: Teatrul de Comedie

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.