Noul Dupieux, un amestec de „The Fly” şi „Dumb & Dumber” ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/noul-dupieux-un-amestec-de-the-fly-si-dumb-dumber-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” (23 octombrie – 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 octombrie 2020

Pare că niciun subiect nu este prea bizar pentru ca Dupieux să nu îl poată transforma într-un film. Bineînţeles, o comedie burlescă făcută să ia la rost şi să parodieze convenţiile câtorva genuri: policier, thriller, fantasy, horror.

Să nu uităm, în probabil cel mai cunoscut film al său, „Rubber” (2010), protagonist este un cauciuc ucigaş care se dezlănţuie pe o şosea. Iar în „Le daim” (2019), de exemplu, obsesia unui bărbat pentru o geacă din piele de căprioară îl face să îşi piardă minţile.

Aşa că nu ar trebui să fie nicio surpriză că în cel mai nou film al său, „Mandibules” (2020), prezentat în acest an la Festivalul de la Veneţia, doi pierde-vară aiuriţi, un fel de Dumb & Dumber vorbitori de franceză, dau peste o muscă-gigant în portbagajul unei maşini pe care unul dintre ei o furase cu intenţia de transporta o misterioasă valiză, la comanda cuiva.

Însă misiunea iniţială este temporar abandonată, pentru că celor doi (Grégoire Ludig şi David Marsais) le vine ideea să dreseze musca, în speranţa că se vor îmbogăţi pe seama ei.

În cinema-ul absurdului practicat de Dupieux, totul e posibil. Şi tocmai această libertate fascinează, atât timp cât eşti dispus să îi accepţi nonconformismul.

Un personaj secundar iese din poveste pur şi simplu după ce dispare pe o şosea pustie. O rulotă în care protagoniştii îşi găsesc provizoriu adăpost e mistuită de flăcările de la o tigaie uitată prea mult pe foc. Maşina celor doi, rămasă fără benzină, e trasă de o mică bicicletă în formă de unicorn. Unul dintre „tăntălăi” e confundat de o tipă cu un iubit din studenţie, aşa că ajunge să fie găzduit cu prietenul său în vila cu piscină a femeii.

Tot în acest cinema e posibil ca Adèle Exarchopoulos să apară în rol de femeie tâmpă care, după un accident, a rămas cu o sechelă din care Dupieux face unul din marile gaguri ale filmului: vorbeşte doar cu voce tare, de parcă ar ţipa la ceilalţi, şi are o privire uşor rătăcită şi o poziţie fixă a corpului. E comic şi inconfortabil să o vezi pe cunoscuta actriţă într-un rol atât de caricatural.

Este o lume burlescă, ilară, destabilizatoare în caraghioslâcul ei, cu o logică de derulare a întâmplărilor motivată de dorinţa celor doi protagonişti de a ţine cât mai mult ascunsă musca de ochii străinilor şi de a face rost de mâncare pentru ei şi pentru insecta lor, până când o vor putea dresa să „lucreze” în beneficiul lor.

Însă farmecul din „Mandibules”, la fel ca în celelalte filme ale lui Dupieux, nu vine atât din potenţialele surprize pe care le scoate în cale firul narativ, care de altfel e unul simplu, cât din diversitatea personajelor ciudate, din voluptatea cu care le interpretează actorii şi din jocul ireverenţios cu figurile de stil ale unui gen sau altuia.

De pildă, una din plăcerile pe care le provoacă filmul este suspansul în legătură cu uriaşa muscă, acel personaj de film horror şi SF lăsat în fundal, care aici e asumat cvasi-ridicol, dar de la care, aşa cum ne-a învăţat istoria cinema-ului, ne putem aştepta la orice.

Probabil că „Mandibules” nu este unul din marile filme ale lui Dupieux: deşi extravagante, situaţiile nu sunt întotdeauna dintre cele mai inventive. Însă asta contează mai puţin în cazul unui regizor care şi-a dezvoltat un stil atât de personal şi de uşor recognoscibil – satisfacţia vine din plăcerea pur cinefilă de a observa înlănţuirea de gaguri şi din a te lăsa purtat de o imaginaţie bogată.

Mai multe informaţii despre ediţia din acest an a Les Films de Cannes à Bucarest pot fi găsite aici.

28
/03
/14

Următorul pas al caravenei filmelor documentare, Docuart, are loc sâmbătă, 29 martie, la Casa de Cultură ,,Mihai Ursachi” din Copou, Iași.

27
/03
/14

Gala de deschidere a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica de marți, 8 aprilie, ora 20.00, de la Cinema Studio, aduce în România, în premieră, Diplomatie, în regia lui Volker Schlöndorff. În închidere, pe 13 aprilie, va fi proiectată superproducția regizată de Feng Xiaogang - supranumit „Spielberg al Chinei”, Back to 1942, cu Adrien Brody și Tim Robbins.

25
/03
/14

Noul său film, (pseudo)documentarul „Al doilea joc“, împinge obsesiile cineastului Corneliu Porumboiu spre o zonă extremă, aproape autodistructivă (judecat prin prisma legăturii cu publicul).

24
/03
/14

În anul în care se împlinesc 90 de ani de la naşterea unuia dintre cei mai talentaţi cineaşti ai lumii, Sergei Paradjanov, Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica aduce în premieră, la Bucureşti, filmul biografic Paradjanov, propunerea Ucrainei la Oscarul pentru „Cel mai bun film străin”.

24
/03
/14

Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film București, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lung-metraj, va avea loc în perioada 26 martie – 2 aprilie 2014, la Cinema Studio, NCRR - Studioul Horia Bernea, sala Elvira Popescu și Institutul Cervantes. Programul Festivalului Internaţional de Film Bucureşti.

21
/03
/14

Al doilea joc, filmul experiment al regizorului Corneliu Porumboiu, va intra în cinematografe din 4 aprilie. Pelicula prezintă meciul de fotbal dintre Dinamo şi Steaua din iarna anului 1988, arbitrat de Adrian Porumboiu, tatăl regizorului. Cei doi, tată şi fiu, revăd meciul 25 de ani mai târziu şi îl comentează din faţa televizorului.

21
/03
/14

Două filme-eveniment vor marca deschiderea și închiderea celei de-a 13-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania 2014 (TIFF 2014). Pe 30 mai, gala de deschidere aduce Philomena, de Stephen Frears, iar ]n ultima zi de TIFF, pe 8 iunie, va rula cel mai așteptat film al anului, Boyhood - Ursul de Argint pentru regie la Berlin.

21
/03
/14

Nu sunt premiile BAFTA, Cesar sau Goya, asumate ca modele, însă Premiile Gopo îşi au rostul lor, în ciuda numeroaselor probleme din firava industrie românească de film. Ziarul Metropolis şi-a desemnat favoriţii pentru cea de-a 8-a ediţie a Galei, care va avea loc luni.

20
/03
/14

Pentru cariera sa impresionantă, regizorul și directorul de imagine Nicolae Margineanu va fi omagiat în 2014 cu Premiul Gopo pentru Întreaga Activitate. Alături de el și de Radu Beligan (Premiul pentru Întreaga Carieră), organizatorii Galei Premiilor Gopo vor acorda și un Premiu Special, proiecționistei Elena Ciocan.

19
/03
/14

Tinerii cineaști români vor avea, pentru prima dată, o competiție dedicată lor, la Festivalul Internațional de Film NexT (3-7 aprilie). În prima ediție a Competiției naționale, 14 scurtmetraje românești dintre cele mai bune lansate în ultimul an, selecționate de criticii Irina Trocan și Andrei Rus, vor concura pentru Premiul pentru Cel mai bun film românesc și Premiul Publicului pentru film românesc. Secțiunea este prezentată de HBO România.