Novecento: de la naştere până la viaţa eternă
https://www.ziarulmetropolis.ro/novecento-de-la-nastere-pana-la-viata-eterna/

Claudiu Bleonţ face în Novecento o demonstraţie de vigoare artistică, nici ridicolă, nici patetică. L-am văzut arzând pe întreaga durată a spectacolului. Veţi considera, probabil, că exagerez. Nu exagerez.

Un articol de Andrei Crăciun|13 martie 2014

„Novecento“ e destul de cunoscut. Poate că ați citit textul sau poate că ați văzut filmul  sau poate că ați mai văzut această piesă, cu alt actor. S-a tot jucat. Claudiu Bleonț nu e primul care s-a încumetat, cum nici ultimul nu va fi. Spectacolul său de la Teatrul de pe Lipscani merită însă câteva considerații. Iată-le.

Am văzut actori extraordinari fiind extraordinari fără ca măcar să se ridice de pe scaun. Există în orașul acesta cel puțin un om care merge cu greutate singur, dar joacă încă așa cum cei mai mulți nici curajul speranței nu-l au. Există cabotini, există actori exagerat de dramatici, decăzuți în ridicol, există actori cerșindu-și patetic gloria, există actori distruși de emoții baroce.

Claudiu Bleonț face în Novecento o demonstrație de vigoare artistică, nici ridicolă, nici patetică. M-am întâmplat la prima masă, în fața scenei. L-am văzut arzând pe întreaga durată a spectacolului. Veți considera, probabil, că exagerez. Nu exagerez.

Sunt tușe uneori prea groase în jocul său, o oarecare lejeritate a talentului sabotează gravitatea celor ce se spun, dar Claudiu Bleonț dă totul pe scenă. A făcut din Novecento o probă de rezistență și nu știu câți alții ar putea să îndure cu decență un asemenea maraton, deopotrivă fizic și textual.

America! America!

Alessandro Baricco a scris Novecento la începutul anilor `90, anume pentru un actor, anume pentru un regizor. Firește, s-a înșelat crezând că va fi posibil așa. Novecento e atât de bun încât, cum se întâmplă uneori, deși rar, cu binele, s-a răspândit pretutindeni.

Povestea este puternică: un pianist trăiește toată viața pe un vapor. Acolo, abandonat de o emigrantă, e găsit de un marinar, acolo învață, sau mai bine-spus i se dăruiește, ca un har, de ce să nu spunem, divin, pianul, vrea să coboare, dar nu poate să coboare, acolo, pe vapor, se va sfârși. Vaporul, SS Virginian, e un transatlantic. Merge înspre visul săracilor de la începutul secolului trecut: America! America!

Copilul este botezat Novecento, el va face o muzică așa cum nu s-a mai auzit înainte și nici nu se va mai fi auzit după el, el se va duela cu Ferdinand Joseph LaMoth, mai cunoscut drept Jelly Roll Morton, părintele fondator al jazzului. Poate că știți că jazzul a venit pe lume la periferie, în bordelurile din New Orelans, Louisiana. Novecento, pianistul, are tăria acestei sentințe: „Fac ceva și pe jazz“. O găsesc esențială.

Novecento, piesa, navighează adânc în oceanul curajului și lașității noastre. Textul lui Baricco spune despre viață și moarte cât un capitol întreg din Vechiul Testament, nu Ecleziastul, dar nici cu mult mai puțin.

Novecento este o poveste care se poate înțelege oriunde pentru că urmărește un om, de la naștere și până la viața eternă, până la legendă, până la adevăr.

Foto din Novecento – Facebook Claudiu Bleonţ

14
/01
/14

Prima emisiune de mărci poştale a anului 2014, care marchează Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită pe 15 ianuarie, este dedicată poetului Mihai Eminescu. Emisiunea de timbre cu Eminescu va fi intitulată "Mihai Eminescu - Luceafărul poeziei româneşti".

14
/01
/14

Omul-perna este un spectacol studențesc foarte apreciat și premiat în 2013. Patru tineri absolvenți dau strălucire unui text dur și captivant al englezului Martin McDonagh (tradus de Ionuț Grama). Vineri, 17 ianuarie 2014, vor aniversa 1 an de la premieră și 48 de reprezentații.

14
/01
/14

"12 ani de sclavie", "Lupul de pe Wall Street" şi "Gravity 3D: Misiune în spaţiu", trei dintre marile filme care s-au impus la Globurile de Aur, ediția cu numărul 71, sunt aduse pe marile ecrane din România de MediaPro Distribution.

13
/01
/14

„O mare pierdere pentru teatrul românesc”, „L-am cunoscut încă de când eram copil”, „A fost parte din istoria teatrului românesc”, „Am intrat în teatru în aceeaşi zi”, „Era tot timpul dispus să îţi facă un compliment” sunt doar câteva dintre mărturisirile marilor noştri actori după disparitia lui Misu Fotino.

13
/01
/14

Mihai (Mişu) Fotino, actor al Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a murit luni, la vârsta de 83 de ani. Mihai Fotino a murit luni, în jurul orei 15.30, la Spitalul Elias din Bucureşti, unde era internat de aproape o săptămână.

13
/01
/14

Regal al umorului pe 27 ianuarie, o zi pe care actorul Horatiu Malaele o va începe cu spectacolului “Sunt un orb”, la Teatrul Elisabeta din București, pentru a-l continua pe scena Naționalului bucureștean, dăndu-i replica prietenului său de-o viață, Ion Caramitru, într-o nouă ediție a spectacolului “Caramitru-Mălăele, câte’n lună și în stele”.

13
/01
/14

Lecţia de violoncel, Sinucigaşul, Aventurile lui Habarnam, Oblomov, Avarul îndrăgostit, Egoistul, Tarelkin sau Hainele cele noi ale prinţului sunt doar câteva dintre spectacolele pe care le puteți savura zilele acestea. Dar iată programul teatrelor bucureştene în perioada 13 - 19 ianuarie.