One World Romania: Despre justiție, activism și ce e „diferit”
https://www.ziarulmetropolis.ro/one-world-romania-despre-justitie-activism-si-ce-e-diferit/

Între 15 şi 24 martie are loc la Bucureşti cea de-a 12-a ediţie a Festivalului Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania. Selecţia de filme – realizată de Andrei Rus şi Vanina Vignal – cuprinde trei secţiuni care au devenit deja tradiţionale: ele sunt dedicate justiţiei, activiştilor şi persoanelor cu dizabilităţi.

Un articol de Petre Ivan|27 februarie 2019

Secțiunea „Forme de justiție” conține cinci filme europene și un documentar brazilian. Spectatorii vor putea afla povestea demiterii primului președinte femeie al Braziliei, Dilma Rousseff, vor cunoaște cinci bărbați condamnați pentru pedofilie într-o închisoare atipică din Corsica și se vor plimba printr-unul dintre cele mai vechi și renumite tribunaluri din Paris, aflând istoricul, utilitatea și elucidând misterul fiecărui colțișor al acestuia.

Unul dintre filmele reprezentative ale secțiunii este „Procesul” („The Trial”), cel mai recent documentar al regizorului Sergei Loznitsa, alcătuit exclusiv din materiale de arhivă care explorează conceptul de justiție ca spectacol prin intermediul unuia dintre primele procese staliniste din anii ’30 intentat împotriva unor economiști acuzați că plănuiau o lovitură de stat împotriva guvernului sovietic.

În secțiunea intitulată „Noi posibilități”, One World Romania adunat poveștile mai multor activiști care luptă pentru a apăra drepturile lor și pe ale comunităților din care fac parte, dar și pentru a pune o fundație mai bună și mai corectă lumii contemporane. În documentarele prezentate în martie, ei luptă pentru a salva o pădure din Paraguay de exploatarea corporațiilor protejate de guverne corupte, se alătură cu idealism revoluționar rebelilor din Douma, Siria, trăind alături de ei zi de zi și încercând să probeze în ce măsură arta poate avea un rol în reconstrucția unei țări distruse de război, sau luptă, în Congo, pentru democratizarea unei țări al cărei președinte amână cu anii organizarea de noi alegeri și își tratează cetățenii protestatari cu gloanțe.

Unul dintre filmele importante ale secțiunii este „Separarea” („La Grieta”), regizat de Yrene Yague Herrero și Alberto Garcia Ortiz. Documentarul prezintă lupta unor familii istoric marginalizate din Spania de a rămâne în locuințele sociale închiriate de la stat. Această luptă capătă noi valențe și semnificații din momentul în care aceștia descoperă puterea comunității de a se organiza și de a acționa pentru a apăra drepturile membrilor săi.

Secțiunea „O altă realitate” ne va purta în familiile și în universurile unor persoane cu diferite dizabilități mentale, în încercarea de a demonta prejudecăți, de a învăța să îi descoperim în adevărata lor complexitate și de a constata cât de important este pentru cei din jur că există, chiar dacă modul în care își reprezintă realitatea este atât de diferit de al celorlalți.

De exemplu, „Ce nebunie” („Quelle folie”), documentarul lui Diego Governatori, ni-l prezintă pe Aurelien, care suferă de sindromul Asperger, o tulburare din spectrul autist ce se caracterizează prin dificultăţi semnificative în interacţiunea socială şi în comunicarea nonverbală. Realizatorul ne pune față în față cu el, pe toată durata filmului, forțându-ne să reflectăm la tot felul de lucruri, unul dintre cele mai importante fiind chestionarea conceptelor de „normalitate” și de „boală”.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.