Porumboiu Jr, tachinat de Porumboiu Sr.: „Când o să faci şi tu un film serios, cu emoţie?“
https://www.ziarulmetropolis.ro/porumboiu-jr-tachinat-de-porumboiu-sr-cand-o-sa-faci-si-tu-un-film-serios-un-film-mare-cu-emotie/

Regizorul Corneliu Porumboiu mărturiseşte că cel mai recent film al său a fost influenţat de „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, iar maniera de a face film i-a fost convertită de filmările TV ale meciurilor de fotbal din anii 80.

Un articol de Petre Ivan|1 aprilie 2014

„Al doilea joc“, filmul experiment al lui Porumboiu, intră în cinematografe din 4 aprilie. Pelicula prezintă meciul de fotbal dintre Dinamo şi Steaua, din iarna anului 1988, partidă disputată pe o ninsoare abundentă şi arbitrată la centru de tatăl regizorului, Adrian Porumboiu, pe-atunci arbitru. Cei doi, tată şi fiu, revăd meciul 25 de ani mai târziu şi îl comentează din faţa televizorului.

“În afară de imaginile de la „Replay”, au mai existat niște imagini care m-au influențat: două secvențe din „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, filmul lui Andrei Ujică, care se petrec iarna, la sfârșitul anilor ’80”, spune Corneliu Porumboiu, într-un interviu acordat Gabrielei Filippi şi lui Andrei Rus.

 Porumboiu

Unul dintre cadre arată un magazin gol, iar celălalt arată oameni care îl salută pe Ceaușescu. Cele două secvenţe au avut un puternic impact asupra cineastului “pentru că în timp am ajuns să asociez copilăria mea cu o iarnă filmată pe VHS.”

Porumboiu spune că a dorit să revadă meciul şi din cauza corelaţiei dintre acest joc şi ameninţarea telefonică primită pe vremea când era copil, în legătură cu arbitrajul tatălui său:

“Amenințarea aceea mi s-a întipărit în memorie și vocea bărbatului de la telefon, mi-am dat seama, planează în filmele mele – mi-a inspirat securistul care sună în emisia directă în A fost sau n-a fost, dar m-a influențat și în Polițist, adjectiv, în felul în care l-am construit pe Anghelache, șeful poliției, care are o pseudo-logică și un fel absurd de a pune problema.”

Corneliu Porumboiu a înţeles acum şi de ce îşi construieşte cadrele filmelor sale într-un mod unic:

“Revăzând meciul arbitrat de tata, m-am întrebat dacă această manieră de a filma, cu care am crescut – camera de filmat plasată astfel încât rareori existau prim-planuri ale jucătorilor și nu erau surprinse conflictele dintre ei – nu e chiar cea care mi-a format indirect modul de a mă raporta la cinema.”

Citiţi şi CRONICĂ DE FILM Al doilea joc. Jocurile lui Porumboiu

Cât despre gusturile cinefile ale tatălui său, Corneliu Porumboiu a mărturisit: “Tata nu a văzut încă noul film, dar el știe că nu-i un film serios. Mă tachinează tot timpul, întrebându-mă – «Când o să faci și tu un film serios, un film mare, cu emoție?»”

Foto: Corneliu Porumboiu şi Al doilea joc – Cinemagia

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.