Povestea lui Vespasiano da Bisticci, în „Librarul din Florența” de Ross King
https://www.ziarulmetropolis.ro/povestea-lui-vespasiano-da-bisticci-in-librarul-din-florenta-de-ross-king-fragment/

Editura Nemira a publicat recent „Librarul din Florenţa. Vespasiano da Bisticci şi manuscrisele care au iluminat Renaşterea” de Ross King, din care vă oferim un fragment.

Un articol de Ziarul Metropolis|18 septembrie 2022

Canadianul Ross King este un renumit specialist în Renașterea italiană, autorul a numeroase cărți de succes, printre care se numără Brunelleschi’s Dome, Michelangelo and the Pope’s Ceiling, Leonardo and the Last Supper sau Mad Enchantment: Claude Monet and the Painting of the Water Lilies. Dragostea sa pentru Florența renascentistă, despre care studiază, scrie și ține conferințe de peste două decenii, a făcut din povestea de mult uitată a lui Vespasiano da Bisticci – despre care nu s-a mai scris niciodată – un subiect irezistibil. În prezent, Ross King locuiește în apropiere de Oxford.

O cronică palpitantă a efervescenței intelectuale, plasată în contextul frământărilor politice și religioase ale epocii, cartea sa Librarul din Florența este, în aceeași măsură, o odă închinată cărților și producției de carte, ilustrând trecerea de la manuscris la tipar, prin intermediul vieții unui om extraordinar, pierdut de mult timp în istorie, unul dintre adevărații titani ai Renașterii.

Renașterea în Florența evocă fresce remarcabile și clădiri elegante – opera impresionantă a artiștilor și arhitecților desăvârșiți ai orașului, dar la fel de importanți pentru secolele următoare au fost căutătorii de manuscrise, scribii, cărturarii și librarii florentini, cei care au suflat praful de pe un mileniu de istorie și, prin descoperirea și răspândirea cunoștințelor antice, au dat naștere unei lumi noi și strălucitoare.

Un astfel de căutător de comori livrești a fost și Vespasiano da Bisticci. Născut în 1422, el a devenit „regele librarilor din întreaga lume“, după spusele unui prieten. Într-o vreme în care toate cărțile erau confecționate manual, timp de patru decenii Vespasiano a produs și a vândut multe sute de volume în librăria sa care s-a transformat, de asemenea, într-un loc de întâlnire pentru dezbateri și discuții. Pe lângă faptul că erau păstrătoarele înțelepciunii antice reprezentate de autori precum Platon, Aristotel și Quintilian, cărțile sale erau opere de artă în sine, copiate de scribi talentați și anluminate de cei mai iscusiți miniaturiști. Printre clienții săi se numărau papi, regi și prinți din întreaga Europă care doreau să-și întărească reputația prin fondarea unor biblioteci magnifice.

Vespasiano își atinsese deja apogeul puterii, fiind recunoscut drept cel mai prolific negustor de cunoaștere din Europa, atunci când și-a făcut apariția o nouă invenție: cartea tipărită. Astfel, la finalul secolului XV, regele librarilor s-a văzut amenințat de această realizare tehnologică de amploare, prin care cărțile produse la prețuri mici ajungeau la cititori care nu și-ar fi permis niciodată unul dintre manuscrisele sale elegante.

„Magnific! Cercetările meticuloase ale lui Ross King oferă o experiență de lectură fascinantă, pe măsură ce povestea împletește cu măiestrie intrigile politice ale familiilor care se luptau pentru putere și căutau favorurile papei cu o istorie intelectuală captivantă care acoperă evoluția cărților, Italia Renașterii, filozofia și literatura clasică și inventarea tiparului. Un studiu pătrunzător și emoționant al unei epoci în care cărțile erau considerate esențiale pentru a da sens vieții, iar cunoașterea și înțelepciunea erau prețuite ca scopuri în sine.“ – Booklist

„Excelent… Dificultățile comerțului cu cărți din secolul XV reprezintă exact motivul pentru care Librarul din Florența este o lectură atât de fascinantă: ele leagă activități aparent neînsemnate, precum creșterea oilor, de ciumă, politică și cruciadele papale. Deși în aparență este o biografie a lui Vespasiano da Bisticci, acesta este mai puțin subiectul cărții, cât metoda acesteia: o fereastră către evoluțiile intelectuale, politice și tehnologice ale unei epoci aflate într-o efervescență radicală. Este o alegere inteligentă a lui Ross King, la fel cum Ross King – amuzant, spiritual și un adevărat specialist – este o alegere norocoasă pentru Vespasiano. Este o carte pe care o voi păstra în bibliotecă, în ciuda rafturilor aglomerate.“ – Tim Smith-Laing, Telegraph

„Librarul din Florența. Vespasiano da Bisticci și manuscrisele care au iluminat Renașterea” de Ross King (fragment)

Vespasiano trebuia să-și plătească echipa de scribi și miniaturiști din cei 160 de florini pe care-i câștigase de pe urma celor trei manuscrise. Ca scrib îl alesese pe unul dintre preferații săi, Piero Strozzi, preotul care, datorită intervenției lui Vespasiano la papa Nicolae, conducea acum parohia Ripoli de lângă Florența. Vespasiano i-a dat mult de lucru de-a lungul anilor, iar Piero avea să copieze mai bine de 70 de manuscrise (deși, în virtutea modestiei preoțești, n-a semnat cu numele său decât cinci). Vespasiano îl ținea la mare cinste: Piero, spunea el, era „cel mai frumos scrib al vremii sale și cel mai bun corector“.

Vespasiano fusese la fel de scrupulos și când și-a ales miniaturistul. Registrele lui Serragli arată că l-a plătit pentru serviciile sale pe „miniatore Francesco d’Antonio“. Un tânăr de 21 de ani, aflat la începutul unei cariere de miniaturist creativ și talentat, care avea să se dovedească foarte prolifică, Francesco din Antonio del Chierico avea pregătire de aurar, dar începând cu 1455 se dedicase aproape exclusiv decorării de manuscrise, fiind discipolul și apoi colaboratorul faimosului pictor și miniaturist Zanobi Strozzi, o rudă îndepărtată a lui Piero. Un protejat al lui Fra Angelico, Zanobi pictase fresce și pentru mănăstirea San Marco, și pentru Badia; probabil că el i-a făcut lui Vespasiano cunoștință cu mai tânărul său colaborator. Faptul că Vespasiano îl alesese pe Francesco pentru o muncă așa de importantă arată și câtă încredere avea în abilitățile tânărului și ce ochi avea pentru a recunoaște talentul în alții. A fost răsplătit peste măsură. Francesco și-a lucrat desenele la înălțimea artiștilor florentini ca Masaccio, Fra Angelico și Filippo Lippi: peisaje realiste și figuri înfățișate cu un puternic simț de observație, pline de mișcare, expresie și prospețime narativă.

Una dintre ilustrațiile sale s-a dovedit a fi foarte inventivă – o pagină de titlu. Un istoric al tiparului a susținut recent ideea conform căreia „dinamica inovației“ inerentă tiparului a permis schimbări radicale, precum „apariția paginii de titlu, care nu existase în lumea manuscriselor“. E adevărat că paginile de titlu lipseau adesea din manuscrise. Acestea aveau aproape întot- deauna cu un HIC INCIPIT („aici începe“), sau – mai simplu – INCIPIT, scris în litere mari pe prima pagină. Incipitul era izolat de restul textului, anunțând ce operă urmează, dar ocupând doar câteva rânduri în susul primei pagini. Motivul pe care-l dau istoricii este economia de spațiu: scribii și colecționarii nu voiau să irosească pergamentul. Dar bugetele multor colecționari și-ar fi permis și câteva pagini în plus de pergament, iar multe manuscrise aveau margini late, care sigur erau o irosire și mai mare.

Însă paginile de titlu apăreau câteodată și „în lumea manuscriselor“. De fapt, manuscrisele arătau și ele „o dinamică a inovării“, asemenea tiparului, mai ales în secolul XV, când umaniștii au introdus o grafie nouă și un nou fel de a structura pagina scrisă, ambele adoptate de tipografi. De fapt, nu tipografii, ci mai degrabă Vespasiano și artiștii săi au fost aceia care au inventat pagina de titlu, copiată mai târziu de tipografi. Această evoluție de la incipit la pagină de titlu își are originile într-un manuscris din secolul XII pe care Vespasiano îl studiase. În 1448, a fost angajat să repare unul dintre codicele din biblioteca din San Marco, un exemplar al Antichităților iudaice de Flavius Josephus, transcris în Toscana cu trei sute de ani înainte. Din moment ce unele pagini se rupseseră sau fuseseră rătăcite, Vespasiano și-a pus unul dintre scribii de încredere, Ser Antonio di Mario, să recopieze porțiunile lipsă din text, care apoi erau integrate în volum.

Vespasiano trebuie să fi fost uimit de anumite detalii din codex când a început să-l descompună în atelier, ca pe un pacient pe masa de observație, pentru a-i scoate paginile mutilate și să-i facă transplantul de pergament, cusându-l iarăși la final. Nu doar că era decorat cu frumoase inițiale albe din viță de vie și scris în literele antice imitate de Poggio și urmașii săi, dar forzațul din față conținea numele autorului și titlul în litere capitale, într-un chenar dreptunghic: INCIPIT PREPHATIO FLAVII IOSEPHI IUDAICÆ ANTIQUITATIS. Incipitul devenise mai mare, migrase din partea de sus a primei pagini și ocupa verso-ul paginii de deschidere.

Lucrurile vechi au devenit iarăși noi: Vespasiano s-a decis ca edițiile sale de lux, începând cu „Decadele Regelui“, să rezerve o pagină în care miniaturistul, Francesco del Chierico, avea să anunțe, simplu și atrăgător, numele autorului și titlul cărții; acesta era doar un exemplu al spiritului său inovator în permanentă desfășurare.

Librarul din Florența. Vespasiano da Bisticci și manuscrisele care au iluminat Renașterea de Ross King, Editura Nemira, 2022, traducere din limba engleză de Iulian Bocai, colecția „ORION”.



18
/09
/12

Soprana Angela Gheorghiu va fi distinsă pe 25 octombrie de Regele Mihai cu decoraţia „Nihil Sine Deo”, ce este acordată personalităţilor marcante, care au realizat performanţe de înalt nivel, a declarat biroul de presă al artistei.   Distincţia îi va fi acordată sopranei Angela Gheorghiu chiar în ziua în care Regele Mihai sărbătoreşte cea de-a […]

18
/09
/12

Horia-Răzvan Gârbea şi Vladimir Simon au fost votaţi, marţi, de plenul Senatului, pentru a deveni vicepreşedinţi ai Institutului Cultural Român. Horia Răzvan Gârbea a primit 73 de voturi „pentru”, două voturi „împotrivă” şi două abţineri, în timp ce Vladimir Simon a fost votat cu 72 de voturi „pentru”, patru împotrivă şi două abţineri. „Le urăm […]

18
/09
/12

Teatrul Bulandra din Bucureşti împlineşte marţi, 65 de ani de la inaugurare, în 1947 născându-se sub numele de Teatrul Municipal, cu piesa ”Insula” de Mihail Sebastian. Directorul instituţiei de cultură, regizorul Alexandru Darie, a declarat, cu această feicită ocazie, că teatrul se dovedeşte a fi, şi în contemporaneitate, un loc de meditaţie. „În mod evident […]

18
/09
/12

În 1783, a încetat din viaţă matematicianul şi fizicianul Leonhard Euler (teoria mişcării planetelor şi cometelor); este considerat fondatorul calculului variaţional (n. 15 aprilie 1707)   1831 – A încetat din viaţă poetul Vasile Cârlova (poeziile: „Înserare”, „Ruinurile Târgoviştii”) (n. 4 februarie 1809) 1883 – S-a inaugurat, la Bucureşti, „Expoziţia cooperatorilor din ţară”, exclusiv cu […]

17
/09
/12

Prima ediţie a Săptămânilor Filmului Românesc se va desfăşura în perioada 19 septembrie – 9 octombrie 2012 la Cinematograful Odyssée din Strasbourg, şi este organizată într-un moment aniversar de către Odyssée şi Asociaţia Studenţilor Români din Strasbourg, cu sprijinul Institutului Cultural Român Bruxelles, informează un comunicat de presă al ICR Bruxelles. „Cu ocazia împlinirii a […]

17
/09
/12

Cea de-a X-a ediţie a Târgului Gaudeamus Carte Şcolară, organizat de Radio România, în parteneriat cu Uniunea Editorilor din România şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, se va desfăşura, în perioada 17 – 25 septembrie, în incinta unui pavilion expoziţional amplasat în Parcul Tineretului din Bucureşti. Potrivit unui comunicat transmis luni de Serviciul Comunicare al […]

17
/09
/12

Mai multe filme ce aparţin cinematografiei est-europene şi au obţinut premii în competiţiile de gen, vor fi proiectate pentru publicul din Bucureşti la cea de-a opta ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF). Evenimentul, ce va avea loc în perioada 27 septembrie şi 7 octombrie, la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române, Muzeul Naţional […]

17
/09
/12

1787 – A fost adoptată Constituţia Statelor Unite ale Americii (în vigoare şi astăzi), document ce proclamă SUA stat federal, având ca formă de guvernământ republica prezidenţială.   1821 – A încetat din viaţă Gheorghe Lazăr, întemeietorul învăţământului modern românesc; a fost iniţiatorul şi conducătorul primei şcoli în limba română, „Şcoala de la Sfântul Sava” […]

17
/09
/12

„Zilele culturii armene la Muzeul Satului” vor fi găzduite în perioada 21-23 Septembrie, de Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, informează Uniunea Armenilor din România (UAR), într-un comunicat transmis luni, 17 septembrie.   Cu această ocazie Muzeul Satului va fi animat de spectacole de muzică şi dansuri tradiţionale armeneşti, acestea fiind completate de expoziţii de […]

17
/09
/12

Liviu Pop, ministrul delegat pentru dialog social, susţine, într-un mesaj adresat elevilor, părinţilor şi profesorilor, că anul şcolar ce se deschide „aduce ceva nou”, şi anume clasa pregătitoare şi bacalaureatul profesional, recunoscând că mai sunt multe de rezolvat în sistemul educaţional.   În opinia ministrului Liviu Pop, deschiderea anului şcolar este, şi va fi întotdeauna, […]

17
/09
/12

n. 04/05/1977 Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica "I. L. Caragiale" Bucuresti, Facultatea Actorie WebSite: www.cristianaraduta.ro culoare par: blond; culoare ochi: caprui; inaltime: 1,70 cm; greutate: 52 kg

14
/09
/12

Tabloul „Ciobăniţă” de Nicolae Grigorescu, prezintă o femeie deghizată în haine de cioban şi va fi scoasă la licitaţie de casa Artmark, pe 25 septembrie, la Ateneul Român din Bucureşti.   Portretul ciobăniţei este propus colecţionarilor de artă la Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism organizată de Artmark pe 25 septembrie. Alături de aceasta, va fi […]

14
/09
/12

Expoziţia „Childhood. Remains and Heritage/ Copilăria. Rămăşiţe şi patrimoniu”, organizată în cadrul proiectului european cu acelaşi nume, finanţat prin programul Cultura 2007-2013, va fi prezentată, în cadrul unui itinerariu european susţinut de Institutul Cultural Român, la Paris.   În perioada 12-30 septembrie, Institutul Cultural Român de la Paris găzduieşte muzeul copilăriei: un melanj inedit de […]

14
/09
/12

În 1321, a încetat din viaţă poetul Dante Alighieri, creator al limbii literare italiene; este autorul primei capodopere a literaturii moderne europene: “Divina Comedie”, şi a romanului “Viaţa nouă”, considerat primul roman autobiografic din literatura universală (n. 1265).   1769    – S-a născut Alexander von Humboldt, explorator şi geograf, unul dintre ultimii mari savanţi de […]

14
/09
/12

Catherine, soţia prinţului William, a rostit primul său discurs oficial în străinătate joi, în Malayezia, în cadrul celei de-a doua etape a unui amplu turneu Asia-Pacific menit să finalizeze „ucenicia” regală a ducesei de Cambridge, informează AFP. „A le oferi copiilor şi familiilor lor un loc unde să se bucure de sprijin, de îngrijire pentru […]

14
/09
/12

Filmele Despre oameni şi melci, Campania şi Resident Evil: Răsplata au premiera pe marile ecrane în acest sfârşit de săptămână. A treia ediţie a Nopţii Albe a Filmului Românesc are loc vineri seara la Bucureşti şi, pentru al doilea an consecutiv, la Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara. O expoziţie cu lucrări semnate de Gustav Klimt, realizate […]