Pozitia copilului spală imaginea României în Franţa. Filmul are premiera în 15 ianuarie
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-spala-imaginea-romaniei-in-franta-filmul-are-premiera-in-15-ianuarie/

Filmul „Pozitia copilului”, regizat de Călin Peter Netzer, va avea premiera în cinematografele din Franţa pe 15 ianuarie, oferind astfel presei franceze ocazia de a elogia încă o dată „noul val” din cinematografia română, pe care îl consideră „lipsit de concesii”.

Un articol de Liliana Matei|12 ianuarie 2014

Filmul „Pozitia copilului„, regizat de Călin Peter Netzer, va avea premiera în cinematografele din Franţa pe 15 ianuarie, oferind astfel presei franceze ocazia de a elogia încă o dată „noul val” din cinematografia română, pe care îl consideră „lipsit de concesii”.

Lungmetrajul recompensat cu trofeul Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin din 2013, prezintă un tablou al României postcomuniste, realizat fără menajamente, prin intermediul unei relaţii mamă-fiu.

Filmul, care va fi lansat în Franţa pe 15 ianuarie şi în Belgia pe 5 februarie, reprezintă în opinia criticilor francezi o bună ocazie de a cunoaşte şi mai bine „noul val” din cinematografia română, tot mai apreciat în străinătate, dar ai cărui regizori „suferă” în ţara lor, din cauza unei lipse severe de fonduri şi a unei veritabile penurii de cinematografe, notează Mediafax.

„Poziţia copilului” este o dramă care se sprijină mai întâi pe o relaţie patologică mamă-fiu, reliefată pe marele ecran de actriţa din rolul principal feminin, Luminiţa Gheorghiu.

Filmul alcătuieşte, prin intermediul acestei relaţii, portretul lipsit de concesii al unei Românii post-comuniste viciate de corupţia ce domneşte în instituţiile statului, mai ales în poliţie şi în justiţie.

Cornelia, interpretată de Luminiţa Gheorghiu, o mamă sexagenară ultraposesivă din înalta societate românească, „îşi sufocă” fiul adult, Barbu, interpretat de Bogdan Dumitrache, un bărbat imatur şi aflat complet sub influenţa mamei sale.

Barbu ucide accidental un adolescent dintr-o familie modestă în timp ce îşi conducea automobilul cu viteză. Cornelia va încerca absolut totul pentru ca Barbu să nu ajungă la închisoare, folosindu-se de relaţiile sale şi de banii ei.

Pozitia Copilului

Florin Zamfirescu şi Luminiţa Gheorghiu, soţ şi soţie în filmul „Pozitia copilului“

Acest film „minimalist” a fost turnat în mare parte în apartamente private. „Folosirea recurentă a camerei de filmat pe umăr epuizează privirea spectatorului, uneori până la nivelul ameţelii, o impresie întărită de indecenţa şi impunitatea care domnesc pe tot parcursul filmului”, afirmă autorii acestui articol apărut pe fluxul agenţiei de presă AFP.

Personajul intruziv al Corneliei, căreia nu-i scapă niciun detaliu din viaţa fiului ei, este inspirat din propria relaţie dificilă cu mama lui, a explicat regizorul Călin Peter Netzer în conferinţa de presă de la Berlin, după câştigarea Ursului de Aur.

Citiţi şi: Beta Cinema se va ocupa de distribuţia la nivel internaţional a filmului românesc „Poziţia copilului”

„Este povestea unei categorii sociale superioare mediei, în care acest gen de probleme sunt întâlnite mai des. În fostele ţări din Europa de Est marcate de cultura latină, părinţii sunt destul de posesivi”, a spus regizorul român.

În afară de locurile de filmare foarte restrânse, camera nu îi părăseşte aproape niciodată pe cei doi actori principali, întărind astfel aspectul sufocant al relaţiei lor.

Primind Ursul de Aur la Berlin, Ada Solomon, producătoarea filmului „Poziţia copilului”, a acuzat autorităţile române care „atacă cultura şi nu au înţeles că cinema-ul, cu vitalitatea sa actuală, este cel mai bun ambasador al ţării”.

Ada Solomon a spus că acel Urs de Aur îi va face mai puternici şi mai hotărâţi pe profesioniştii din cinematografia română, atacând „cenzura politică” şi denunţând totodată „cenzura comercială” care penalizează filmele de autor, împiedicându-le să ajungă la publicul larg.

Avantul cunoscut de cinema-ul românesc s-a tradus în ultimii ani prin succesele obţinute de mai mulţi regizori – Cristi Puiu, Cătălin Mitulescu, Corneliu Porumboiu şi Cristian Nemescu -, în special la Cannes, o recunoaştere internaţională confirmată în 2007 cu trofeul Palme d’Or atribuit regizorului Cristian Mungiu pentru filmul „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”.

În 2012, cel mai recent opus semnat de Cristian Mungiu, „După dealuri”, a câştigat la Cannes premiul pentru cel mai bun scenariu şi premiile pentru interpretare feminină.

Alţi cineaşti români au câştigat premii la alte festivaluri importante precum Locarno (Marian Crişan cu „Morgen” şi Adrian Sitaru cu „Valuri” şi „Din dragoste cu cele mai bune intenţii”) şi la Berlin (Florin Şerban, în 2010, cu „Eu când vreau să fluier, fluier”, recompensat cu Ursul de argint).

Foto din Pozitia copilului – Parada Film

24
/08
/23

Festivalul de Artă „Film în Sat”, cel mai mare eveniment cultural din mediul rural, care la începutul lunii august a strâns peste 10.000 de spectatori în stațiunea turistică Peștișani (Gorj), ajunge pentru prima dată în comuna Cernătești (Dolj), în perioada 25-27 august.

23
/08
/23

Copiii celorlalți/ Les enfants des autres, al cincilea lungmetraj al regizoarei și scenaristei Rebecca Zlotowski, care a avut premiera în competiția Festivalului de Film de la Veneția 2022, aduce în fața publicului, cu sensibilitate și umor franțuzesc, povestea unei femei de 40 de ani, prinsă între ceasul ei biologic care ticăie și povestea de dragostea dulce-amăruie cu un tată singur.

22
/08
/23

Începând de azi și până pe 3 septembrie va debuta ediția aniversară a KINOdiseea – Festivalul Internațional de Film pentru Publicul Tânăr, etapa Open Air, în Parcul Obor din București, cu un program de douăsprezece filme pentru toată familia, ateliere de creație și educație cinematografică, spectacole de jonglerii și magie și un târg de produse handmade, care va avea și o zonă gastronomică.

22
/08
/23

Cinema în aer liber continuă pe Insula Artelor din Parcul Titan cu încă trei săptămâni în care vor rula unele dintre cele mai bune filme ale ultimilor ani, nominalizate și premiate la festivaluri de film internaționale importante: premiile César, Globurile de aur, festivalurile de film de la San Sebastián, Veneția și Cannes și chiar la Oscaruri.

22
/08
/23

Documentarul Nopți albe, un proiect amplu ale cărui filmări sunt în derulare, aduce generațiilor care au trăit acele vremuri, dar și celor care au ocazia să le descopere acum, o poveste complexă a celei mai vii și intense perioade din fotbalul românesc: anii `80-2000 în care Echipa națională a scris nu doar istoria acestui sport, dar și pe cea a unei altfel de Românii, care a știut să iubească la unison și să celebreze performanța, mai presus de rezultate.

22
/08
/23

„Filmul surprinde esența unui moment istoric semnificativ și explorează complexitatea naturii umane în vremuri dificile, oferind, în plus, o imagine fascinantă a istoriei Europei de Est.” Aceasta a fost motivația juriului care a oferit Premiul Confederației Internaționale a Cinematografelor de Artă (CICAE) filmului românesc Libertate, regizat de Tudor Giurgiu, la cea de-a 29-a ediție a Festivalului de Film de la Sarajevo.

21
/08
/23

8 zile pline de întâlniri și revelații, 35 de spectacole, concerte, masterclass-uri și proiecții de film și peste 8.000 de participanți – așa a arătat Ideo Ideis Festivalul la ediția de majorat. Maratonul de evenimente dedicate comunității locale s-a încheiat vineri, pe 18 august, cu o seară de gală încărcată cu emoții și promisiuni. Pentru cei 100 de adolescenți din trupe, experiența începută în Alexandria va continua. Timp de un an de zile, trainerii și mentorii care i-au însoțit în procesele lor de explorare și dezvoltare în zilele de festival vor rămâne alături de ei, oferindu-le îndrumare, susținere, feedback și recomandări care să-i ajute să dea tonul transformărilor în comunitățile din care fac parte.

17
/08
/23

Pantofii de dans, entuziasmul de a-i întâlni pe creatorii care schimbă lumea prin intermediul filmelor de animație și curiozitatea de a urmări cele mai noi și mai promițătoare producții de gen nu trebuie să lipsească din kitul spectatorilor celei de-a 18-a ediții Animest.

16
/08
/23

CULMEA: Film și educație de mediu are loc între 6 și 10 septembrie, la Brașov, și este primul festival de film care își propune să folosească educația cinematografică în sprijinul copiilor și tinerilor care vor să cunoască mai multe despre mediu și criza climatică și să le ofere un instrument pentru dezbatere și implicare în aceste domenii.