REPORTAJ DokuFest, carte de vizită pentru Kosovo
https://www.ziarulmetropolis.ro/reportaj-dokufest-carte-de-vizita-pentru-kosovo/

A pornit în 2002 din iniţiativa unui grup de prieteni cinefili care doreau salvarea unui cinematograf local. Iar acum, în afara activismului cultural asumat ca misiune, îşi propune ca până în 2018 să creeze infrastructura necesară pentru înfiinţarea unui Institut al Filmului Documentar.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 August 2015

DokuFest, festivalul internaţional de film documentar şi de scurtmetraj din oraşul Prizren, ajuns în 2015 la cea de-a XIV-a ediţie, se prea poate să fie cea mai bună carte de vizită pentru Kosovo.

Este, cu siguranţă, cel mai important eveniment cultural din Kosovo. Un exemplu de succes, un exerciţiu de toleranţă şi o oază de profesionalism şi cosmopolitism într-o ţară încă în căutarea recunoaşterii, a prosperităţii şi a unui loc în Europa.

„DokuFest ne-a arătat lumii. Oameni din întreaga lume vin aici. Au loc schimburi culturale”, spune cu satisfacţie profesorul de istorie Enver Batiu, în prezent pensionar, care ne-a ghidat într-un tur al atracţiilor culturale şi istorice locale. Prizren, al doilea oraş din Kosovo, are o populaţie de circa 180.000 de locuitori, formată în majoritate covârşitoare de etnici albanezi de religie musulmană, din care doar o parte restrânsă sunt practicanţi.

centru de bilete

Situat în sudul ţării, la distanţe aproximativ egale, de doar câţiva kilometri, de graniţele cu Albania, la sud-vest, şi Macedonia, la sud-est, şi departe de frontiera nordică încă sensibilă cu Serbia, Prizren este un oraş care trăieşte din plin bucuria festivalului. Străzile din centru sunt populate mult după miezul nopţii de localnici şi de miile de turişti, străini sau kosovari, cei mai mulţi veniţi special pentru DokuFest.

cinema apa

„Prizren este un oraş extrem de conservator. Dar DokuFest a spart multe bariere”, recunoaşte Eroll Bilibani, directorul executiv al festivalului, care mărturiseşte că impactul economic al evenimentului asupra oraşului este estimat la 3-4 milioane de euro.

Aproape 230 de filme şi 350 de invitaţi

În primul rând cifrele, cele care pot da seama de amploarea festivalului. Început în 2002, la doar trei ani după războiul devastator cu sârbii, încă puternic prezent în memoria oamenilor, şi cu câţiva ani înainte de declararea independenţei de către Kosovo în 2008, DokuFest, iniţiativa unui grup de prieteni cinefili care nici măcar nu fuseseră la vreun festival de film până atunci, a adus la Prizren, la prima sa ediţie, doar 20 de filme, toate din regiunea Balcanilor.

cinema apa 2

Festivalul a crescut semnificativ de la an la an, astfel că ediţia din 2015, care a avut loc între 8 şi 16 august, s-a putut lăuda cu aproape 230 de filme din peste 40 de ţări, 350 de invitaţi, 140 de voluntari, şase secţiuni competiţionale şi alte circa 15 programe speciale, plus concerte, dezbateri, masterclass-uri, ateliere, un buget de peste 250.000 de euro şi un număr record de 14.000 de bilete vândute, cu 1.000 mai multe decât la ediţia precedentă. Pentru festival lucrează permanent în timpul anului o echipă de aproape 20 de oameni, iar întreaga selecţie este realizată de peste 10 persoane.

dezbatere

După cum spune Eroll Bilibani, finanţarea festivalului este asigurată de guvernul kosovar, de fundaţii internaţionale, cum ar fi Rockefeller Brothers Fund sau National Endowment for Democracy, de sponsori comerciali, precum ProCredit Bank sau Limak (compania care administrează aeroportul din capitala Priştina), şi de mai multe ambasade, cel mai consistent sprijin fiind oferit de Ambasada Norvegiei.

Migraţia – o temă fierbinte

Tema din acest an a fost migraţia. „Când discutam temele potenţiale pentru cea de-a 14-a ediţie, zeci de mii de kosovari luau calea periculoasă a imigraţiei ilegale, majoritatea fiind cea mai de preţ resursă a Kosovo – tineretul –, care a decis să rişte totul pentru şansa unei vieţi mai bune. În acelaşi timp, imigranţi din Africa şi Orientul Mijlociu îşi părăseau ţările în număr record, pornind în periculoasa călătorie către Europa în căutarea securităţii, oportunităţilor şi a unei noi case. Multe persoane nevinovate şi-au pierdut astfel viaţa”, spune Eroll Bilibani.

dokukino cinema

O temă actuală şi cât se poate de potrivită pentru un festival de film documentar, un gen mereu atent la realitatea unui anumit moment istoric sau social. Subiectul a fost abordat printr-o secţiune specială de 12 filme reunite sub titlul „Should I Stay or Should I Go”, după celebra melodie a trupei The Clash. Dar şi printr-o expoziţie foto în centrul oraşului, „Refugiaţi sirieni în Grecia”, a fotoreporterului albanez stabilit în Grecia Enri Canaj, precum şi prin trei dezbateri (dintr-un total de opt, desfăşurate în clădirea unei foste băi publice turceşti din perioada otomană).

Una a analizat migraţia ca fenomen global, alta – migraţia ca impuls pentru reforme naţionale,  iar o a treia  – problema imigranţilor kosovari şi a izolării Kosovo, organizată de Kosovo Foundation for Open Society (KFOS). De altfel, fundaţia luptă împotriva a ceea ce numeşte „izolarea internaţională” a Kosovo, în contextul în care cetăţenii kosovari încă au nevoie de viză pentru a călători în ţările membre ale Uniunii Europene.

Eroll Bilibani

Eroll Bilibani, directorul executiv al festivalului

Agenţia ONU pentru Refugiaţi (UNHCR) a amenajat de asemenea un cort în care, prin intermediul unor ochelari speciali şi a unei tehnologii inovatoare ce permite imagini de 360 de grade, spectatorii puteau intra, cu ajutorul câte unui scurt film, într-o tabără reală de refugiaţi.

Opt spaţii de proiecţie

Festivalul se bazează pe opt locuri de proiecţie. Trei săli sunt alocate pentru filmele programate în cursul zilei. Singurul spaţiu din cele trei care funcţionează ca cinema şi în restul anului este Dokukino, o sală cochetă de 160 de locuri, modernizată din fonduri europene (circa 200.000 de euro) şi cea pentru care organizatorii s-au luptat încă de la începuturile festivalului. Acum este administată de ei şi, în afara festivalului, găzduieşte o combinaţie de filme comerciale, care asigură supravieţuirea financiară, şi filme de autor, inclusiv documentare, aşa cum o arată un afiş mare cu „Messi”, filmul din 2014 regizat de Álex de la Iglesia. Dokukino este de altfel unul din cele doar două cinematografe funcţionale din Kosovo, celălalt fiind în capitala Priştina.

În timpul serii, proiecţiile se mutau în cinci spaţii în aer liber, patru dintre ele fiind special amenajate pentru festival: unul lângă castelul ce datează din perioada romană şi care străjuieşte oraşul; altul pe râul Bistrica care traversează Prizren; altul – un platou deasupra cinematografului Dokukino, chiar în cel mai populat punct din zona străzilor vechi; iar al patrulea, inaugurat în acest an, la poalele muntelui pe care se află castelul.

kino lumbardhi

Kino Lumbardhi

Al cincilea spaţiu, Kino Lumbardhi, care a găzduit inclusiv galele de deschidere şi de închidere, a început recent să funcţioneze ca cinema în aer liber şi în afara festivalului, dar şi ca spaţiu de expoziţie şi pentru alte evenimente culturale. Asta după ce a fost salvat de la privatizare în urma presiunilor pe lângă autorităţi desfăşurate de 60 de organizaţii culturale şi din cadrul societăţii civile, după cum ne-a spus Hajrulla Ceku, director executiv al EC Ma Ndryshe, o organizaţie non-guvernamentală care luptă pentru conservarea patrimoniului cultural şi pentru transparenţă în activitatea autorităţilor locale.

Cele mai bune filme ale anului

Pentru cinefili, critici şi iubitorii de documentare, DokuFest este o bună oportunitate de a vedea câteva din cele mai importante filme de nonficţiune ale momentului, dar şi de a descoperi regizori din regiune. Prin impresionanta sa selecţie, festivalul poate fi inclus fără rezerve printre cele mai semnificative evenimente de acest gen din această parte a Europei.

DokuFest 2015 a însemnat aproape 230 de filme documentare şi de scurtmetraj, incluse în şase secţiuni competiţionale şi în alte 15 programe speciale.

Printre secţiunile competiţionale s-au numărat una dedicată documentarelor din Balcani, care a inclus şi producţia românească „Toto şi surorile lui”, de Alexander Nanau, una naţională, alte două internaţionale, una dedicată drepturilor omului şi o alta cu filme cu tematică ecologistă.  În competiţia de scurtmetraje internaţionale au concurat şi „Excursie”, regizat de Adrian Sitaru, şi „The Reflection of Power”, al unui tânăr regizor român din Franţa, Mihai Grecu.

Programele speciale au cuprins, printre altele, o retrospectivă dedicată cineastului american Albert Maysles, decedat la începutul acestui an la vârsta de 88 de ani. Împreună cu fratele său David, el a fost considerat unul din pionerii aşa numitului „cinema direct” şi unul din marii autori americani de filme documentare. Festivalul a mai programat şi o serie cu câteva dintre cele mai de succes documentare din 2014 şi 2015, printre care: „Citizenfour”, de Laura Poitras, premiat cu Oscar; „El boton de nacar”, de Patricio Guzman, premiat în acest an la Berlin; „The Chinese Mayor”, de Zhou Hao, şi „The Wolfpack”, de Crystal Moselle, filme laureate la Sundance.

Un program a fost dedicat producţiei independente de filme documentare din diverse state americane, altul – tematicilor legate de muzică, în timp ce o retrospectivă a vizat filmul documentar experimental croat. O atracţie a reprezentat-o şi secţiunea cu documentare despre cinema.

kino lumbardhi 1

Dincolo de aspectul incontestabil de festival internaţional, DokuFest are şi particularităţi locale, care îi dau farmec. Cea mai vizibilă şi neaşteptată, cel puţin pentru străini, este chemarea la rugăciune pe care spectatorii din spaţiile de proiecţie în aer liber situate în apropierea moscheilor le puteau auzi în fiecare seară la 21.30 dinspre minarete. Coloana sonoră a filmului era astfel acoperită, timp de câteva minute, de sunetele din realitatea imediată.

Într-o regiune care a fost până nu demult scena unui război şi a unor tensiuni interconfesionale şi interetnice încheiate uneori sângeros, DokuFest nu este doar un festival de film, ci un exemplu de deschidere şi înţelegere. Un model de normalitate.

Participarea jurnalistului Ionuţ Mareş, de la Ziarul Metropolis, la DokuFest 2015 din oraşul Prizren, Kosovo, a fost susţinută de Kosovo Foundation for Open Society (www.kfos.org).



12
/12
/17

Festivalul este organizat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ‘I.L.Caragiale’ București (UNATC), Teatrul Metropolis și Fundația Cinemaiubit, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei (CNC), al Uniunii Cineaștilor din România (UCIN) și DACIN SARA. Fiind cel mai important festival internațional de film studențesc din România, CineMAiubit este locul unde, de-a lungul timpului, și-au făcut […]

12
/12
/17

Astăzi, 12 decembrie, de la ora 20.00, la AFI Cotroceni, are loc avanpremiera exclusivă a thriller-ului „Bullet Head / Capcană mortală”. Invitaţii speciali ai serii de gală vor fi celebrul actor american Adrien Brody şi actriţa româncă Alexandra Dinu. Filmul, din distribuția căruia mai fac parte John Malkovich si Antonio Banderas, va avea premiera în cinemtografele din România pe 5 ianuarie 2018.

12
/12
/17

Walt Disney și Salvador Dali s-au întâlnit în 1945, la o petrecere organizată de Jack Warner, un investitor din lumea filmului. Tot atunci, cei doi mari artiști ai epocii au decis să colaboreze la un proiect cinematografic intitulat “Destino”. Desenele rezultate în urma colaborării dintre Dali și Disney au fost ignorate mai bine de jumătate de secol, până la începutul anilor 2000, când nepotul faimosului desenator american , Roy, le descoperă și materializează proiectul într-un film de 6 minute...

11
/12
/17

SPECIAL Anul 2017 nu a fost nici rău, dar nici extraordinar de bun pentru cinematografia română - nici un foarte mare film. 20 de filme de ficţiune lansate în săli, trei documentare bune, câteva prezenţe în festivaluri (însă fără Cannes), surprinzător de multe debuturi şi câţiva actori foarte tineri şi promiţători.

11
/12
/17

"Star Wars: The Last Jedi", cel de-al 8-lea episod al francizei Star Wars a avut premieră mondială la Los Angeles. La 40 de ani de la lansarea primului film al seriei, specialiștii estimează încasări de 220 milioane dolari pentru "Star Wars: The Last Jedi", în primul weekend de proiecții în cinematografele din Statele Unite.

07
/12
/17

Astra Film Festival, Sibiu pregătește cea de-a XXV-a ediţie, care se va desfăşura în perioada 15-21 octombrie 2018, la Sibiu. Pe 5 decembrie 2017, au început înscrierile de filme - regizori, producători şi distribuitori de filme din toată lumea îşi pot înscrie cele mai recente producţii de film documentar cu termen limită până pe 5 martie 2018.

06
/12
/17

Unul dintre cele mai prețioase momente dintr-un film, din punctul de vedere al unui spectator, este acela când un nou personaj își face apariția în lumea actoriei, pe marele ecran. Un personaj care pare să fi ieșit de nicăieri și să graviteze instantaneu spre măreție. Daniela Vega, femeia fantastică, personajul principal în jurul căruia se învârte acțiunea noului film al regizorului Sebastían Lelio, este o astfel de actriță.

06
/12
/17

Ziarul Metropolis vă prezintă cele mai bune documentare de autor al anului, alese, pentru tradiţionalul top, dintre cele lansate în cinematografe sau prezentate în festivaluri şi pe platforme online.

03
/12
/17

ANCHETĂ Vă prezentăm cinci dintre cei mai promiţători tineri regizori români de film ai momentului. Nu au debutat încă în lungmetraj, dar sunt şanse mari - scurtmetrajele lor stau deja mărturie - să tot auzim de ei în anii următori: Octav Chelaru, Ana-Maria Comănescu, Ruxandra Ghiţescu, Roxana Stroe şi Andrei Tănase.

01
/12
/17

CRONICĂ DE FILM Intrat în cinematografe de 1 decembrie, „Mariţa”, de Cristi Iftime, este cel mai reuşit debut românesc lansat în 2017 în săli. Un film despre stările şi emoţiile pe care le declanşează atmosfera unică dintr-o familie, fie una chiar şi destrămată şi reunită doar pentru o seară de Crăciun.

01
/12
/17

„Probabil că sunt încet. Nu de mult m-a călcat o maşină care era împinsă de doi oameni" sau "Cred în sex şi moarte. Ambele sunt experienţe de care ai parte o singură dată în viaţă" - Woody Allen. Controversatul şi fascinantul cineast, prototipul intelectualului nevrozat, a împlinit 82 de ani.

30
/11
/17

Lungmetrajul "The Post", regizat de Steven Spielberg, cu Tom Hanks și Meryl Streep în rolurile principale, a devenit unul dintre favoriții actualului sezon al premiilor cinematografice americane, după ce a fost desemnat marți seară cel mai bun film al anului 2017 de National Board of Review, o prestigioasă asociație de cineaști și producători de film, ce a fost înființată în 1909

Page 1 of 19012345...102030...Last »