„Saf” & și „Nopți magice”. Realism turcesc vs. fantezie italiană
https://www.ziarulmetropolis.ro/saf-si-nopti-magice-realism-turcesc-vs-fantezie-italiana/

CRONICĂ DE FILM Iubitorii de cinema realist au la dispoziţie în cinematografe filmul „Saf”, regizat de turcul Ali Vatansever, o coproducţie Turcia-România-Germania. Pasionaţii de un cinema-fantezie pot alege „Nopţi magice”, al consacratului regizor italian Paolo Virzì. Ambele filme au probleme, în special la scenariu, dar propun şi câteva idei bune.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 iulie 2019

În „Saf”, tânărul scenarist și regizor Ali Vatansever, aflat la al doilea film, calcă pe urmele Noului Cinema Românesc. De altfel, și-a recunoscut influența lui Cristian Mungiu la o discuție după premiera de la București, când a spus că l-a ales pe Tudor Panduru ca director de imagine după ce a văzut „Bacalaureat”.

Cu nuanțele sale discrete de cenușiu, imaginea din „Saf” amintește de imaginea realistă și austeră din ultimul film al lui Cristian Mungiu.

În plus, Ali Vatansever  a ales să filmeze tot în planuri-secvență, cu o cameră care urmărește atentă deplasarea personajelor. Asemănări sunt și la nivel de subiect, pentru că cineastul turc propune o narațiune despre alegeri și dileme morale, în care planul intim (relația dintre soț și soție) se combină cu un plan social.

În acest caz, este vorba de dezvoltarea imobiliară sălbatică din Istanbul, care amenință cu dispariția un cartier vechi de case în care trăiește cuplul protagonist, valul de refugiați sirieni în căutarea unui loc de muncă și diferențele dintre clasele sociale din Turcia.

Din această perspectivă, a reflectării cu inteligență a unor teme de actualitate, „Saf” este un film îndrăzneț. Iar scenariul e suficient de închegat pentru a pune împreună credibil, fără stridențe, toate aceste direcții.

Mai puțin reușite sunt dialogurile – scrise manierist și jucate în mare parte neconvingător, fapt care trage în jos întregul film. E ca și cum ai citi scenariul, în dauna imersiunii în presupusul realism al poveștii.

Nefericită pentru film este și alegerea actriței Saadet Aksoy pentru personajul soției, prea frumoasă pentru a fi convingătoare și în contrast evident cu partenerul său de platou, Erol Afsin, mult mai potrivit în rolul de om simplu, ușor naiv.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★

„Saf” a intrat în cinematografe la 5 iulie, fiind distribuit de Domestic Film.

……………………………

Italianul Paolo Virzi este recunoscut pentru filmele sale care aspiră la succes comercial (și de multe ori îl și obțin, cel puțin în Italia), încercând în același timp să nu se îndepărteze foarte mult de zona filmului de autor.

Nici „Nopți magice” (2018), cel mai nou lungmetraj al său, nu face excepție.

Mai mult, Paolo Virzi pare a se autorevendica dintr-o tradiție a cinema-ului fantezie, care l-a avut ca figură tutelară pe Federico Fellini, unul dintre personajele episodice, însă arătat doar de la distanță, din „Nopți magice”.

Un film plasat în lumea cinematografiei italiene, în timpul verii anului 1990, când Italia era gazda Cupei Mondiale de fotbal.

Cinema și fotbal – două dintre simbolurile Italiei, folosite de Paolo Virzi și coscenariștii săi ca fundal pentru un cvasi-film polițist și o cvasi-comedie, în care trei tineri scenariști sunt suspectați de omorârea unui producător falit (jucat de un alt simbol – Giancarlo Giannini).

„Nopți magice” se vrea deopotrivă o satiră și un omagiu la adresa unei anumite epoci de glorie a cinema-ului italian. Însă tușele sunt mult prea groase (mai ales în jocul actorilor), iar regia lui Paolo Virzi este multe prea lipsită de vigoare și de imaginație pentru a salva filmul de la statutul de copie palidă a unui anume tip de cinema italian popular și, în același timp, cu pretenții de mare artă.

În plus, scenografia și imaginea dau un aer bizar de artificialitate care creează o senzație de disconfort nedorit.

Rating Ziarul Metropolis: ★★

„Nopți magice” a intrat în cinematografe la 5 iulie, fiind distribuit de Independența Film.



25
/11
/14

În mai puțin de două luni de la premiera mondială a scurtmetrajului “Artă” în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, regizorul român a fost distins cu patru premii. Din distribuția filmului fac parte: Emanuel Pârvu, Ioana Abur, criticul de film Andrei Rus și tânăra Iulia Crișan.

25
/11
/14

Sute de suvenire din "epoca de aur" de la Hollywood, inclusiv 30 de obiecte din recuzita filmului "Casablanca" au fost scoase la vânzare la o licitaţie organizată luni seară, la New York, de casa Bonhams. Printre acestea pianul din filmul "Casablanca" sau costumul de leu purtat de actorul Bert Lahr în filmul "Vrăjitorul din Oz" (1939), realizat dintr-o blană naturală de leu.

25
/11
/14

Regizorul neozeelandez Peter Jackson (53 de ani) va primi o stea pe Walk of Fame din Hollywood, Los Angeles, în cadrul unei ceremonii care va avea loc pe 8 decembrie. Va fi cea de-a 2.538-a distincţie de acest tip acordată unei personalităţi a cinematografiei mondiale.

25
/11
/14

CRONICĂ DE FILM „Pașaport de Germania”, realizat de Răzvan Georgescu, este un documentar eficient - informații satisfăcătoare, narațiune limpede, limbaj vizual lipsit de artificii inutile -, care completează reflecția asupra trecutului comunist, dintr-o perspectivă mai puțin uzată.

24
/11
/14

Regizorul Ioan Cărmăzan a mărturisit că filmează un lungmetraj poliţist, după un scenariu original scris de Titi Popescu, în care Mihai Mălaimare deţine rolul principal, pelicula urmând să se intituleze "Noi ştim că voi ştiţi că noi ştim".

24
/11
/14

InterComFilm, distribuitorul filmului Paddington în România, alături de Grand Cinema & More sprijină accesul la educație al copiilor din medii defavorizate. Astfel, 5 lei din prețul fiecărui bilet la Paddington, cumpărat pe 6 decembrie, va fi donat în acest scop către Organizația Salvați Copiii.

21
/11
/14

Vineri, 28 noiembrie, va avea loc premiera națională a omnibusului Scurt / 4: Istorii de inimă neagră, proiect ce reunește patru scurtmetraje românești independente, produse în 2014: O lume nouă (regia Luiza Pârvu), Trece și prin perete (regia Radu Jude), Kowalski (regia Andrei Crețulescu) și Să mori de dragoste rănită (regia Iulia Rugină).

21
/11
/14

Cineastul britanic Paul Greengrass, regizorul filmelor din franciza "Ultimatumul lui Bourne", va regiza o adaptare cinematografică a romanului "1984", de George Orwell, informează bbc.com.

20
/11
/14

„Dăruirea totală este pentru mine un act de patriotism...“, a spus Marin Moraru, într-o conferinţă memorabilă, susţinută la UNATC, în faţa studenţilor Facultăţii de Teatru.

18
/11
/14

Caroline Gombé este o actriţă româncă absolventă a UNATC Bucureşti, dar şi a unui Master în Arta actorului în SUA. În prezent, trăieşte şi lucrează în New York, oraşul de care se declară iremediabil îndrăgostită. Despre călătoria ei profesională şi despre viaţa în metropola newyorkeză ne vorbeşte în acest interviu.

18
/11
/14

Comedia Annie, un muzical clasic, marca Broadway, care a încântat publicul generaţii întregi, vine pe marile ecrane într-o viziune nouă, contemporană, produsă de Columbia Pictures. Micuţa actriţă Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild), nominalizată la Oscar, o interpretează pe Annie, o copilă orfană, dar optimistă, care se dovedeşte a fi suficient de tare ca să reziste pe străzile New York-ului, în 2014.

18
/11
/14

Fidel misiunii sale de a descoperi și împărtăși publicului din România cele mai intrigante noutăți cinematografice, Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF, 10-14 decembrie) dă startul unui nou parteneriat, cu Berlinale Forum Expanded, în cadrul căruia va prezenta patru filme din selecția prestigioasei secţiuni a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. 

18
/11
/14

Dacă până acum ,,Love Building” era tabăra de reparat relaţii, de această dată lucrurile se complică şi pentru terapeuţi, care în frunte cu personajul interpretat de Dragoş Bucur experimentează diverse probleme de cuplu, alături de actriţa Adina Şteţcu, cea care din 26 decembrie îi este parteneră pe marele ecran în Alt Love Building.