„Saf” & și „Nopți magice”. Realism turcesc vs. fantezie italiană
https://www.ziarulmetropolis.ro/saf-si-nopti-magice-realism-turcesc-vs-fantezie-italiana/

CRONICĂ DE FILM Iubitorii de cinema realist au la dispoziţie în cinematografe filmul „Saf”, regizat de turcul Ali Vatansever, o coproducţie Turcia-România-Germania. Pasionaţii de un cinema-fantezie pot alege „Nopţi magice”, al consacratului regizor italian Paolo Virzì. Ambele filme au probleme, în special la scenariu, dar propun şi câteva idei bune.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 iulie 2019

În „Saf”, tânărul scenarist și regizor Ali Vatansever, aflat la al doilea film, calcă pe urmele Noului Cinema Românesc. De altfel, și-a recunoscut influența lui Cristian Mungiu la o discuție după premiera de la București, când a spus că l-a ales pe Tudor Panduru ca director de imagine după ce a văzut „Bacalaureat”.

Cu nuanțele sale discrete de cenușiu, imaginea din „Saf” amintește de imaginea realistă și austeră din ultimul film al lui Cristian Mungiu.

În plus, Ali Vatansever  a ales să filmeze tot în planuri-secvență, cu o cameră care urmărește atentă deplasarea personajelor. Asemănări sunt și la nivel de subiect, pentru că cineastul turc propune o narațiune despre alegeri și dileme morale, în care planul intim (relația dintre soț și soție) se combină cu un plan social.

În acest caz, este vorba de dezvoltarea imobiliară sălbatică din Istanbul, care amenință cu dispariția un cartier vechi de case în care trăiește cuplul protagonist, valul de refugiați sirieni în căutarea unui loc de muncă și diferențele dintre clasele sociale din Turcia.

Din această perspectivă, a reflectării cu inteligență a unor teme de actualitate, „Saf” este un film îndrăzneț. Iar scenariul e suficient de închegat pentru a pune împreună credibil, fără stridențe, toate aceste direcții.

Mai puțin reușite sunt dialogurile – scrise manierist și jucate în mare parte neconvingător, fapt care trage în jos întregul film. E ca și cum ai citi scenariul, în dauna imersiunii în presupusul realism al poveștii.

Nefericită pentru film este și alegerea actriței Saadet Aksoy pentru personajul soției, prea frumoasă pentru a fi convingătoare și în contrast evident cu partenerul său de platou, Erol Afsin, mult mai potrivit în rolul de om simplu, ușor naiv.

Rating Ziarul Metropolis: ★★★

„Saf” a intrat în cinematografe la 5 iulie, fiind distribuit de Domestic Film.

……………………………

Italianul Paolo Virzi este recunoscut pentru filmele sale care aspiră la succes comercial (și de multe ori îl și obțin, cel puțin în Italia), încercând în același timp să nu se îndepărteze foarte mult de zona filmului de autor.

Nici „Nopți magice” (2018), cel mai nou lungmetraj al său, nu face excepție.

Mai mult, Paolo Virzi pare a se autorevendica dintr-o tradiție a cinema-ului fantezie, care l-a avut ca figură tutelară pe Federico Fellini, unul dintre personajele episodice, însă arătat doar de la distanță, din „Nopți magice”.

Un film plasat în lumea cinematografiei italiene, în timpul verii anului 1990, când Italia era gazda Cupei Mondiale de fotbal.

Cinema și fotbal – două dintre simbolurile Italiei, folosite de Paolo Virzi și coscenariștii săi ca fundal pentru un cvasi-film polițist și o cvasi-comedie, în care trei tineri scenariști sunt suspectați de omorârea unui producător falit (jucat de un alt simbol – Giancarlo Giannini).

„Nopți magice” se vrea deopotrivă o satiră și un omagiu la adresa unei anumite epoci de glorie a cinema-ului italian. Însă tușele sunt mult prea groase (mai ales în jocul actorilor), iar regia lui Paolo Virzi este multe prea lipsită de vigoare și de imaginație pentru a salva filmul de la statutul de copie palidă a unui anume tip de cinema italian popular și, în același timp, cu pretenții de mare artă.

În plus, scenografia și imaginea dau un aer bizar de artificialitate care creează o senzație de disconfort nedorit.

Rating Ziarul Metropolis: ★★

„Nopți magice” a intrat în cinematografe la 5 iulie, fiind distribuit de Independența Film.



07
/01
/14

CRONICĂ DE CARTE Cu volumul trei din „O istorie subiectivă a tranziţiei filmice “(Editura Paralela 45, 2013), istoricul şi criticul de film Valerian Sava încheie cea mai importantă dare de a seamă a ceea ce s-a întâmplat semnificativ în cinematografia naţională între 2000 şi 2010.

07
/01
/14

Asociaţia Culturală Control N organizează pe 30 ianuarie, 6 şi 14 februarie, un Masterclass Nae Caranfil. Reputatul cineast va dezbate în cadrul acestuia statutul şi rolul regizorului în realizarea unei pelicule.Asociaţia Culturală Control N organizează pe 30 ianuarie, 6 şi 14 februarie, un Masterclass Nae Caranfil. Reputatul cineast va dezbate în cadrul acestuia statutul şi rolul regizorului în realizarea unei pelicule.

06
/01
/14

Lungmetrajul "Inside Llewyn Davis", de Joel şi Ethan Coen, a fost marele câştigător la cea de-a 48-a gală anuală a premiilor decernate de National Society of Film Critics, obţinând patru trofee, inclusiv la categoria "cel mai bun film".

06
/01
/14

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă vineri, 10 ianuarie, ora 19:00, „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess”, în regia lui Radu Alexandru Nica. Piesa este o adaptare filmului „Breaking the Waves”, regizat de danezul Lars von Trier.

06
/01
/14

Lansarea pe marele ecran a primului film în realism magic făcut vreodată în România, “Ultimul Zburator” a fost devansată pentru data de 7 februarie 2014.

05
/01
/14

CRONICĂ DE FILM „Lupul de pe Wall Street“ este extravagant şi, pe alocuri, excesiv. Martin Scorsese oferă un divertisment cinematografic de mare clasă, dar pare indecis între a satiriza cinismul lumii financiare şi a glorifica opulenţa reprezentanţilor acesteia.

04
/01
/14

Ediția din 5 ianuarie a „Duminicii filmului românesc” este dedicată regizorului Mircea Daneliuc. În această zi, TVR 2 a programat pentru cinefili două dintre cele mai apreciate filme ale sale: „Croaziera” (1981) şi „Senatorul melcilor” (1995).

03
/01
/14

Lungmetrajul "Furios şi iute 6/ Fast & Furious 6", care îi are în rolurile principale pe actorii Vin Diesel şi Paul Walker, a fost desemnat cel mai popular film pe Facebook, potrivit unei cercetări realizate de firma de monitorizare socială Expion.

03
/01
/14

Unul dintre cei mai mari regizori contemporani de film, Terry Gilliam este invitatul lui Cătălin Ştefănescu în prima ediţie din anul 2014 a emisiunii Gatantat 100%, care va putea fi urmărită duminică, 5 ianuarie, de la ora 22.25, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

03
/01
/14

"American Hustle", de David O. Russell, "Her", de Spike Jonze, şi "12 Years a Slave", de Steve McQueen, se numără printre filmele nominalizate la premiile decernate de Sindicatul producătorilor americani (Producers Guild of America/ PGA) în 2014.

03
/01
/14

Unul dintre filmele care a avut premiera la finalul anului trecut a fost descărcat ilegal de 8,4 milioane de ori prin intermediul aplicaţiei BitTorrent, ocupând astfel prima poziţie în “Top filme 2013 piratate”.

02
/01
/14

În perioada 24 - 26 ianuarie, Fundaţia Sergiu Nicolaescu şi Uniunea Cineaştilor din România vor organiza în memoria lui Sergiu Nicolaescu un eveniment intitulat "Sergiu. Ianuarie. In fiecare an", a declarant Dana Nicolaescu, soţia fostului cineast.

02
/01
/14

Actriţa Jennifer Lawrence este vedeta care a generat cele mai mari încasări în cinematografe, anul trecut, potrivit rezultatelor unui sondaj realizat anual în rândul proprietarilor de săli de cinema din SUA despre artistii cu cele mai mari incasari in 2013.