Salvati Marele Ecran!
https://www.ziarulmetropolis.ro/salvati-marele-ecran/

În România există puţin peste 30 de cinematografe, 78% din oraşele ţării nu au nicio sală de cinema funcţională, iar numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori faţă de anii ’90. APFR şi TIFF au demarat o campanie prin care vor schimbe soarta „Marelui Ecran”.

Un articol de Petre Ivan|14 aprilie 2014

Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), susţinută de Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), a demarat o campanie amplă care urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, numită „Salvati Marele Ecran!”.

Un site interactiv, www.salvatimareleecran.ro, un documentar dedicat, numit „Cinema, mon amour”, campanii de crowdfunding, o caravană prin țară, un program special de filme la TIFF, alături de seminarii și dezbateri cu specialiști din Europa Centrală și de Est, sunt câteva dintre acțiunile acestei campanii.

Salvați Marele Ecran

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30.

În mai puțin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii ’90 şi mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate. 78% din orașele României nu au nici un cinematograf funcțional.

Filmele românești și europene, deși sunt apreciate și premiate la marile festivaluri, nu reușesc să ajungă la spectatorii români din cauza lipsei acute a sălilor de cinema, ca alternativă la multiplexurile axate pe programarea producțiilor comerciale.

Salvați Marele Ecran

Campania Salvaţi Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autorităților responsabile și a opiniei publice în sensul restaurării, conservării, modernizării și reintroducerii în sistem a ncinematografelor existente, dar nefuncționale.

TIFF 2014 va găzdui, în perioada 31 mai – 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum şi prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate și re-tehnologizate cinematografe din Polonia și Croația.

Salvați Marele Ecran

Totodată, o secțiune specială la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, Cinema at the End (r. Meritxell Soler, Julián Vázquez), un road movie în care o tânără călătorește din orașul natal până la capătul lumii, în Argentina, pentru a descoperi cum și de ce dispar cinematografele, și The Last Remaining Seats (r. Mario Piperides, Grecia – Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.

În sprijinul campaniei vine şi documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), Cinema, mon amour, care analizează motivele din spatele degradării sălilor de cinema și urmărește traseul oamenilor care au lucrat în acestea, oferind o imagine actuală a cinematografelor funcționale sau abandonate, la nivelul întregii țări.

Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizată o caravană ce va ajunge în mai multe orașe din țară.

Foto cu Salvati Marele Ecran – www.salvatimareleecran.ro

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

28
/01
/17

Trei regizori - Gabriel Achim, Ruxandra Ghiţescu şi Andreea Păduraru. Trei poveşti speciale. Trei scurtmetraje româneşti simpatice - "Carne de iepure", "Nina" şi "Bricostory", disponibile pe platforma gratuită Cinepub.

28
/01
/17

Peste 150 de persoane au vizionat, în avanpremieră, la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, filmul „Fondatorul”. Acesta prezintă povestea reală a originalului antreprenor american Ray Kroc – un agent de vânzări care a transformat McDonald’s-ul într-un imperiu global şi un brand cunoscut de toată lumea.

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.

26
/01
/17

Filmele ''Bacalaureat'' al regizorului român Cristian Mungiu și ''Toni Erdmann'', cu participare românească, al regizoarei germane Maren Ade se numără printre nominalizările la premiile franceze Cesar, la categoria ''Cel mai bun film străin''. ''Elle'' de Paul Verhoeven și ''Frantz'' de François Ozon domină nominalizările la „Oscaruri franceze” - câte 11 fiecare -, inclusiv la categoriile ''Cel mai bun film'' și ''Cel mai bun regizor''.