„Lion” – înfrângerile și victoriile unui copil din India
https://www.ziarulmetropolis.ro/lion-infrangerile-si-victoriile-unui-copil-din-india/

Câtă culoare şi câtă viaţă avea India lui Eliade şi câtă dezolare are India lui Saroo, acest copil închis între graniţele şinelor de tren.

Un articol de Diana Trăncuţă|3 Februarie 2017

Cu ochii mari și mai negri decât cărbunii pe care îi fură în schimbul unei șanse la supraviețuire, Saroo, la cei cinci ani ai lui, e un luptător. Sau a fost, povestea din „Lion” fiind cât se poate de reală, ceea ce face ca transpunerea ei pe marele ecran să devină nu doar emoționantă, ci și extrem de sinceră.

În regia lui Garth Davis, având șase nominalizări la Premiile Oscar, „Lion” e despre căutare și dezrădăcinare, despre un „acasă” căruia dicționarul limbii române îi face o nedreptate definindu-l (doar) ca un loc în care locuiești. Căci în strigătul lui Saroo se aude ecoul acelui acasă pe care îl cunoaştem toți – acolo unde ne întoarcem pentru a fi în deplinătatea ființei noastre, locul pe care-l sanctificăm în amintire și cel ce poartă amprenta jocului şi a mamei.

Saroo nu are o copilărie fericită. Sunt inocența şi forța lui care îi dau altă impresie. Căci zâmbetul când îşi ajută mama să care pietre pare zâmbetul unui copil care nu mai are nevoie de nimic. Zdruncinătoare e secvența în care îşi imploră fratele să-l lase să muncească alături de el, noaptea, pentru că ,,pot să ridic orice”. Şi-apoi se bate cu pumnul în piept, la propriu, ca un Tarzan mic. Saroo poartă pe umerii lui o greutate pe care nici măcar nu o conștientizează cu adevărat – el nu cunoaște decât această viață. De-asta e în stare să râdă. În lumea lui e loc pentru un singur vis – un magazin întreg de jalebis (dulciuri tradiționale indiene).

Sunny Pawar va crește și se va uita zdruncinat la propriu său joc de rol. Va simți altfel magnitudinea poveștii, vârsta lui de-acum limitându-i percepția asupra dimensiunii psihologice, afective, sociale în care se încadrează filmul. În timp ce succesul hollywoodian de moment probabil că-l încântă și-l amețește simultan, revelația sufletească va veni odată cu maturizarea lui și acela va fi un moment spectaculos. Dând viață unui personaj-copil căzut în agonia rătăcirii de tot ce iubește, Sunny Pawar se naște el însuși ca actor, iar de-aici nu mai e cale de întoarcere.

lion1

În a doua parte a filmului, Dev Patel e Saroo ajuns adult. După 25 de ani de la părăsirea brutală al locului său natal, într-o familie de australieni care l-au adoptat din rațiuni ce depășeșc valorile umane obișnuite, Saroo are totul. Primii lui 5 ani de viață sunt dintr-un alt timp, iar în mintea lui sunt reprezentați în imagini vagi, care nu-i spun mare lucru. Însă, eventual, declicul se produce într-un moment proustian, când, întâmplător, se trezește-n față cu o farfurie de jalebis. Iar aici încep căutările lui. Goana după origini îi provoacă sentimente de vinovăție, halucinații legate de fratele care-l învățase să trăiască, îl îndepărtează o vreme de părinții lui adoptivi; totul devine, de fapt, o obsesie care-l duce într-un declin spiritual. Drumul lui spre acasă e crunt. Saroo nu-și amintește nestatornicia zilelor, sărăcia și neputința, ci este chemat înapoi de dealurile Indiei, de privirile unei mame față de care simte că e dator cu răspunsuri.

Lion” se numește așa dintr-un motiv, dezvăluit minunat și surprinzător în final, dar toate sensurile acestui titlu sunt cuprinse oricum în poveste. Saroo ar fi putut să moară într-una din gările prin care-a hoinărit dar, paradoxal, viața lui mizerabilă l-a salvat. Instinctul de supraviețuire și inteligența lui, un copil altfel analfabet și care nu știa nici măcar numele mamei sale, i-au dat curajul să fugă de pericol, dar și curajul să iubească oameni și locuri noi. Până la urmă, chiar putea să ridice orice.

Goana după origini îi provoacă sentimente de vinovăție, halucinații legate de fratele care-l învățase să trăiască, îl îndepărtează o vreme de părinții lui adoptivi; totul devine, de fapt, o obsesie care-l duce într-un declin spiritual. Drumul lui spre acasă e crunt.



21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

Page 1 of 22812345...102030...Last »