„Lion” – înfrângerile și victoriile unui copil din India
https://www.ziarulmetropolis.ro/lion-infrangerile-si-victoriile-unui-copil-din-india/

Câtă culoare şi câtă viaţă avea India lui Eliade şi câtă dezolare are India lui Saroo, acest copil închis între graniţele şinelor de tren.

Un articol de Diana Trăncuţă|3 Februarie 2017

Cu ochii mari și mai negri decât cărbunii pe care îi fură în schimbul unei șanse la supraviețuire, Saroo, la cei cinci ani ai lui, e un luptător. Sau a fost, povestea din „Lion” fiind cât se poate de reală, ceea ce face ca transpunerea ei pe marele ecran să devină nu doar emoționantă, ci și extrem de sinceră.

În regia lui Garth Davis, având șase nominalizări la Premiile Oscar, „Lion” e despre căutare și dezrădăcinare, despre un „acasă” căruia dicționarul limbii române îi face o nedreptate definindu-l (doar) ca un loc în care locuiești. Căci în strigătul lui Saroo se aude ecoul acelui acasă pe care îl cunoaştem toți – acolo unde ne întoarcem pentru a fi în deplinătatea ființei noastre, locul pe care-l sanctificăm în amintire și cel ce poartă amprenta jocului şi a mamei.

Saroo nu are o copilărie fericită. Sunt inocența şi forța lui care îi dau altă impresie. Căci zâmbetul când îşi ajută mama să care pietre pare zâmbetul unui copil care nu mai are nevoie de nimic. Zdruncinătoare e secvența în care îşi imploră fratele să-l lase să muncească alături de el, noaptea, pentru că ,,pot să ridic orice”. Şi-apoi se bate cu pumnul în piept, la propriu, ca un Tarzan mic. Saroo poartă pe umerii lui o greutate pe care nici măcar nu o conștientizează cu adevărat – el nu cunoaște decât această viață. De-asta e în stare să râdă. În lumea lui e loc pentru un singur vis – un magazin întreg de jalebis (dulciuri tradiționale indiene).

Sunny Pawar va crește și se va uita zdruncinat la propriu său joc de rol. Va simți altfel magnitudinea poveștii, vârsta lui de-acum limitându-i percepția asupra dimensiunii psihologice, afective, sociale în care se încadrează filmul. În timp ce succesul hollywoodian de moment probabil că-l încântă și-l amețește simultan, revelația sufletească va veni odată cu maturizarea lui și acela va fi un moment spectaculos. Dând viață unui personaj-copil căzut în agonia rătăcirii de tot ce iubește, Sunny Pawar se naște el însuși ca actor, iar de-aici nu mai e cale de întoarcere.

lion1

În a doua parte a filmului, Dev Patel e Saroo ajuns adult. După 25 de ani de la părăsirea brutală al locului său natal, într-o familie de australieni care l-au adoptat din rațiuni ce depășeșc valorile umane obișnuite, Saroo are totul. Primii lui 5 ani de viață sunt dintr-un alt timp, iar în mintea lui sunt reprezentați în imagini vagi, care nu-i spun mare lucru. Însă, eventual, declicul se produce într-un moment proustian, când, întâmplător, se trezește-n față cu o farfurie de jalebis. Iar aici încep căutările lui. Goana după origini îi provoacă sentimente de vinovăție, halucinații legate de fratele care-l învățase să trăiască, îl îndepărtează o vreme de părinții lui adoptivi; totul devine, de fapt, o obsesie care-l duce într-un declin spiritual. Drumul lui spre acasă e crunt. Saroo nu-și amintește nestatornicia zilelor, sărăcia și neputința, ci este chemat înapoi de dealurile Indiei, de privirile unei mame față de care simte că e dator cu răspunsuri.

Lion” se numește așa dintr-un motiv, dezvăluit minunat și surprinzător în final, dar toate sensurile acestui titlu sunt cuprinse oricum în poveste. Saroo ar fi putut să moară într-una din gările prin care-a hoinărit dar, paradoxal, viața lui mizerabilă l-a salvat. Instinctul de supraviețuire și inteligența lui, un copil altfel analfabet și care nu știa nici măcar numele mamei sale, i-au dat curajul să fugă de pericol, dar și curajul să iubească oameni și locuri noi. Până la urmă, chiar putea să ridice orice.

Goana după origini îi provoacă sentimente de vinovăție, halucinații legate de fratele care-l învățase să trăiască, îl îndepărtează o vreme de părinții lui adoptivi; totul devine, de fapt, o obsesie care-l duce într-un declin spiritual. Drumul lui spre acasă e crunt.



10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

05
/12
/18

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educație - În România, abandonul școlar este îngrijorător, iar în lipsa experiențelor de învățare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privațiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep școala fără noțiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

05
/12
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov, care studiază în Franţa, scrie despre cinema-ul unuia din cei mai interesanţi regizori francezi ai momentului, Mikhaël Hers, prea puţin cunoscut în România.

04
/12
/18

ANALIZĂ Deși doar câteva își găsesc loc în sălile de cinema, în distribuții limitate care adună cel mult două mii de spectatori, documentarele românești merită o mai mare atenție. Este un cinema interesat în special de personaje carismatice, cu vieți ieșite din comun, și mai puțin de realități sociale sau politice.

03
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, manifestare devenită o tradiție a UNATC „I.L.Caragiale”, va debuta pe 4 decembrie, ora 19:00, Sala Atelier din cadrul UNATC. Intrarea este gratuită.

01
/12
/18

Cea de-a 12-a și ultima ediție a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc în perioada 14-17 decembrie, la Cinema Muzeul Țăranului din București, și marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc.

30
/11
/18

„Apostolul Bologa”, realizat de TVR prin Casa de Producție şi regizat de Dominic Dembinski, are premiera la TVR1 astăzi, 30 noiembrie, de la la 18.10. Următoarele difuzări sunt la TVRM, pe 15 decembrie, ora 22.00, şi TVRi, pe 16 decembrie, ora 23.00. Producţia va fi difuzată cu subtitrare în limba română, putând astfel să fie accesibilă şi persoanelor cu deficienţe de auz.

Page 1 of 22412345...102030...Last »