„Silence”. Cei trei misionari
https://www.ziarulmetropolis.ro/silence-cei-trei-misionari/

CRONICĂ DE FILM „Silence”, cel mai nou film al legendarului regizor american Martin Scorsese, realizat după un roman japonez, aspiră la clasicism.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 martie 2017

Într-unul din cele mai puternice vizual şi simbolic momente din „Silence”, trei japonezi convertiţi la creştinism sunt legaţi de stâlpi de lemn cu funii de mâini şi de picioare, în poziţie cristică, şi lăsaţi să moară sub bătaia valurilor mării, apoi sunt arşi pentru a nu putea fi îngropaţi.

Ei sunt sacrificaţi de guvernatorul (supranumit „Inchizitorul”) unei regiuni din Japonia pentru a fi daţi ca exemplu şi pentru că satul din care fac parte refuză să ofere informaţii despre ascunzătoarea celor doi misionari portughezi iezuiţi, Rodrigues (Andrew Garfield) şi Garupe (Adam Driver), veniţi să îl caute pe îndrumătorul lor, Ferreira (Liam Neeson), despre care se zvoneşte că ar fi cedat apostaziei, şi să propage catolicismul, la mijlocul secolului al 17-lea.

Este doar una din numeroasele secvenţe (cu o mizanscenă grandioasă) cu supliciile la care sunt supuşi atât japonezii trecuţi la catolicism, cât şi misionarii portughezi în acest film (inspirat după un roman de istorie ficţională a unui scriitor nipon, Shûsaku Endô) despre ciocnirea a două religii şi a două civilizaţii şi pe care Martin Scorsese pare a-l dori înscris direct în tradiţia clasicelor realizate de mentorii săi, cel mai omagiat fiind Akira Kurosawa.

Sunt mai multe trimiteri directe la „Cei şapte samurai”, capodopera din 1954 a maestrului japonez: de la prezenţa ghidului, Kichijiro (Yôsuke Kubozuka), care îi trădează de mai multe ori pe Rodrigues şi Garupe, dar care este mereu măcinat de regrete şi aspiră să fie iertat, amintind de ambivalenţa celebrului şi exuberantului pretins samurai Kikuchiyo (Toshirô Mifune), şi până la secvenţele cu intrarea guvernatorului şi a oamenilor săi într-un sat, sub privirile terorizate ale ţăranilor, sau cu o ploaie diluviană.

Momentul eventualei regăsiri a lui Ferreira de către mai tinerii preoţi este cât mai mult amânat, pentru a face loc dezvoltării uneia din mizele majore, polemice, ale lui Scorsese – cât poate să-şi păstreze un om convingerile, în acest caz credinţa creştină, când persoane nevinovate sunt torturate sau ucise pentru ca el să rămână în viaţă, iar civilizaţia străină în care ajunge pare a-i fi potrivnică?

Procesiunea de batjocorire a obiectelor religioase (în special călcatul în picioare al unei icoane) la care sunt supuşi credincioşii – deopotrivă japonezi şi străini – pentru a le fi testate slăbiciunile, a-i umili şi a-i determina să renunţe la catolicism devine un laitmotiv narativ şi vizual, iar repetarea sa o transformă într-un simbol al marii dileme şi al profundei tulburări pe care va ajunge să le trăiască Rodrigues (Andrew Garfield), devenit pe parcurs adevăratul protagonist, cel din perspectiva căruia este relatată aproape întreaga aventură (de altfel, cu excepţia începutului şi a finalului, când alte personaje sunt naratori, imaginile sunt dublate de vocea din off a lui Rodrigues povestindu-şi călătoria în Japonia).

Regia lui Scorsese este mai aşezată, mai pragmatică, aparent mai puţin spectaculoasă, mişcările de aparat sunt lente, dialogurile – redate într-un clasic plan-contraplan, iar imaginea lui Rodrigo Prieto („The Wolf of Wall Street”, „Argo”, „Biutiful”) are o plasticitate echilibrată, care evită atât calofilia, cât şi naturalismul sau grandomania (păcate cărora le-a căzut victimă Alejandro G. Iñárritu în „The Revenant”): frământările şi transformarea spirituală ale Rodrigues (şi, până la un punct, şi ale puţin mai schematicului său coleg Garupe) au nevoie de timp şi de o anume respiraţie pentru a prinde consistenţă şi a deveni credibile.

Însă Scorsese nu renunţă complet la celebrele sale tuşe impresioniste – pe măsură ce protagonistul devine tot mai tulburat, se înmulţesc şi halucinaţiile. Într-o secvenţă îşi vede chipul în apă şi imediat are impresia că de fapt i se arată Iisus, pentru ca apoi să izbucnească într-un râs isteric. Iar delirurile din captivitatea sa la „inchizitorii” japonezi se amplifică într-atât, încât, prin voci din off, se sugerează că Iisus şi Dumnezeu i s-ar adresa, în două secvenţe care frizează, totuşi, kitsch-ul, prin contrastul cu realismul psihologic căutat până atunci.     

„Silence” este mai ofertant prin întrebările despre câteva teme moral-filosofice mari pe care le lansează (şi pe care le serveşte prin multe secvenţe impunătoare, în special de exterior), decât prin pretenţia că ar spune ceva relevant despre ceea ce creştinii practicanţi ar numi „taina credinţei” – aici este mai curând ilustrativ-simplificator (deşi expresivitatea chipurilor japonezilor hotărâţi să îşi păstreze religia chiar şi supuşi torturii poate fi emoţionantă).

„Silence” intră în cinematografe la 17 martie, fiind distribuit de Freeman Entertainment.

INFO

Silence, regia Martin Scorsese (SUA, 2016)

Cu: Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson

Rating: ●●●○○

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.

26
/01
/17

Filmele ''Bacalaureat'' al regizorului român Cristian Mungiu și ''Toni Erdmann'', cu participare românească, al regizoarei germane Maren Ade se numără printre nominalizările la premiile franceze Cesar, la categoria ''Cel mai bun film străin''. ''Elle'' de Paul Verhoeven și ''Frantz'' de François Ozon domină nominalizările la „Oscaruri franceze” - câte 11 fiecare -, inclusiv la categoriile ''Cel mai bun film'' și ''Cel mai bun regizor''.

25
/01
/17

Viitorul film din seria "Star Wars" se va numi "The Last Jedi" și va fi lansat la 15 decembrie 2017. Filmul, care va fi regizat de Rian Johnson, va prezenta noile aventuri ale lui Luke Skywalker (Mark Hamill) și Princess Leia (Carrie Fisher). Anterior filmul era cunoscut pur și simplu sub numele "Episode VIII".

24
/01
/17

“TONI ERDMANN”, în regia lui Maren Ade, coprodus de Ada Solomon, intră în cursa pentru trofeul OSCAR la categoria cel mai bun lungmetraj străin la cea de-a 89-a ediție a Premiilor Academiei Americane de Film. Evenimentul va avea loc pe 26 februarie 2017 la Teatrul Dolby din Hollywood, Los Angeles.

24
/01
/17

Anul acesta, pe baza listei premierelor din 2016, pusă la dispoziție de Centrul Național al Cinematografiei, 21 de lungmetraje sunt eligibile pentru a fi jurizate şi nominalizate la Premiile Gopo 2017, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România. Evenimentul va avea loc la sfârșitul lunii martie, în București.

24
/01
/17

Astăzi este ziua în care cinefilii din întreaga lume vor afla nominalizările la Premiile Oscar 2017. Printre marile favorite, la cele mai importante categorii de premii, se numără peliculele „La la Land”, „Moonlight” şi „Manchester by the sea”. Nominalizările vor putea fi urmărite în direct la Digi24, de la ora 15.15.

20
/01
/17

Simplu spectator de cinema, năist dintotdeauna, salut călduros apariția filmului „6.9 grade pe scara Richter”, de Nae Caranfil. E o nebunie. E de un ludic dus la extrem.

19
/01
/17

Relansat pe platforma Cinepub, "E pericoloso sporgersi" (1993), de Nae Caranfil, a fost unul dintre cele mai neaşteptate filme din cinematografia română a anilor `90 şi rămâne unul dintre cele mai reuşite şi proaspete debuturi.

19
/01
/17

Industria cinematografică internaţională a intrat în linie dreaptă pentru cel mai important eveniment al său: Gala Premiilor Oscar. Pentru al treilea an consecutiv, Digi24 şi Digi Film vor transmite, în direct şi în exclusivitate, festivitatea de decernare a premiilor Academiei Americane de Film, care va avea loc la Dolby Theatre din Hollywood, Los Angeles.

19
/01
/17

„Statele unite ale iubirii”, drama scrisă și regizată de polonezul Tomasz Wasilewski, intră de mâine în cinematografe din: București, Bârlad, Botoșani, Brașov, Cluj, Constanța, Deva, Gura Humorului, Focșani, Iași, Odobești, Pitești, Târgu Mureș, Timișoara, distribuit de Transilvania Film.

18
/01
/17

Unul dintre cei mai cunoscuţi actori români, Ion Besoiu, a murit, astăzi, la vârsta de 85 de ani, la institutul pentru boli cardio-vasculare „Prof. Dr. C.C. Iliescu", din Capitală. De-a lungul bogatei sale cariere, Ion Besoiu ainterpretat zeci de roluri în pe scenă și pe platourile de filmare.

18
/01
/17

Saroo are doar 5 ani când se pierde de fratele lui mai mare și ajunge într-un tren care-l duce de-a lungul Indiei, în Calcutta, la mii de kilometri depărtare de locul unde s-a născut şi de familie. Înainte de a fi adoptat de un cuplu din Australia, micuţul supravieţuieşte numeroaselor încercări şi primejdii întâlnite. Apoi, 25 de ani mai târziu, porneşte în căutarea familiei sale, încercând să reajungă acasă.