Sold out la Gala de deschidere BIEFF 2016
https://www.ziarulmetropolis.ro/sold-out-la-gala-de-deschidere-bieff-2016/

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF, ajuns la ediţia cu numărul şase, s-a deschis luni seară, cu o sală arhiplină la avanpremiera în România a filmului Francofonia, de Aleksandr Sokurov, care a avut loc la CinemaPRO.

Un articol de Liliana Matei|15 martie 2016

În continuarea acestui succes de public, cel mai bun film european la Festivalul Internațional de Film de la Veneția, Francofonia, va beneficia de încă o proiecție joi, pe 17 martie, de la 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului.

Seria premierelor continuă miercuri, cu noul lungmetraj al regizorului lituanian Sharunas Bartas, Peace to Us in Our Dreams, care a beneficiat de premieră internațională la Cannes 2015, iar în București va fi difuzat pe 16 martie, de la ora 19:30, la Cinema Elvire Popesco.

Focus pe experimentaliștii români

Zona experimentală a filmului românesc, care de la înființarea BIEFF a cunoscut o revigorare și se remarcă din ce în ce mai mult ca domeniu prolific și extrem de animat, este adusă în atenția publicului de Experimented in Romania, duminică, 20 martie, la ora 17.00, Cinema Muzeul Țăranului Român. Programul este o selecție a celor mai recente video-performance-uri create de artiști români, pe care BIEFF le proiectează pentru prima dată pe marele ecran, ele fiind anterior expuse în galerii și muzee.

No Shelter from the Storm este o instalație video plasată într-o pădure devastată și defrișată care nu mai poate găzdui și ascunde oamenii aflați în pericol. Alături de perspectiva ecologică, ce problematizează distrugerea în masă inițiată de corporațiile multinaționale, video-ul vorbește despre condiția umană și despre singurătate într-o țară care se luptă să-și mențină habitatul. Nota optimistă poate fi regăsită în fluieratul celor doi artiști (Anca Benera si Arnold Estefan), perceput ca o trecere de la solitudine la solidaritate colectivă.

Ion Bârlădeanu este o figură deja cunoscută în urma documentarului Lumea văzută de Ion B., realizat de Alexander Nanau. Carmen Lidia Vidu îl portretizează în filmul său (Bucharest. A World of Ion Bârlădeanu and Carmen Lidia Vidu) pornind de la deja celebrele sale colaje. Regizoarea realizează la randul său un colaj cinematografic ce surprinde deopotrivă personalitatea imprevizibilă a aclamatului artist fără adăpost, amintirile sale incoerente și discursul ironic/critic față de societatea românească.

Veda Popovici propune în video-performance-ul Revolutionary Gear: The History of Art Retold through the Black Square o reconsiderare a unor creații majore din istoria artei din perioada Antichității, a Renașterii sau a Orientalismului, ce înfățișează femei. Autoarea atrage atenția asupra privirii patriarhale ce a generat toate aceste ipostaze ale feminității, punând în mișcare un discurs feminist care te invită să-ți alegi propriul echipament revoluționar: acțiunea de a participa sau a contempla.
Un intim portret auto-reflexiv, At the Mirror, de Larisa Crunțeanu, conturează un ritual de trecere spre maturitate. Redând tensiunea dintre inocență și senzualitate, corpul performativ al artistei radiază deopotrivă euforie și anxietate, dorința puternică și în același timp singurătatea de a deveni femeie. At the Mirror functionează și la un meta-nivel, întrucât fiecare difuzare este o înregistrare a proiecției precedente. Așa cum spune artista: „este o lucrare ce dispare cu fiecare proiecție. La fel ca în cazul amintirior, imaginea dispare în final, lasând în urmă o ficțiune asemănătoare poveștii originale.”

Expus la Viena și Paris, Exercising Failure al lui Dragoș Alexandrescu construiește o personală și evocativă interpretare a perisabilității doctrinelor moderne. Rupând la propriu pagini din cărți de căpătâi pentru ideologiile fundamentale ale sistemul de gândire occidental (capitalism, marxism, creștinism), artistul transformă lucrările în material fizic brut, disponibil generațiilor viitoare pentru a explora necunoscutul.

Jonglând inteligent cu tensiunea între discursul vizual și cel sonor, Cobalt Blue, de Diana Miron, propune o reflecție captivantă asupra legăturii între estetică și corp. Lucrarea va ramâne adânc imprimată în memoria senzorială a publicului, în zona inefabilă în care artistul, publicul și creația se întâlnesc și se transformă reciproc.

INFO

Programul festivalului, aici.

Bilete prin Eventbook.ro.

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.