Spațiile Istorice ale fostului Palat Regal, redeschise de Ziua universală a iei
https://www.ziarulmetropolis.ro/spatiile-istorice-ale-fostului-palat-regal-redeschise-de-ziua-universala-a-iei/

Legătura dintre regalitate şi ie, dezvăluită printr-un proiect comun MNAR, Teatrul Nottara şi Asociaţia La Blouse Roumaine.

Un articol de Petre Ivan|24 iunie 2020

Spațiile Istorice ale fostului Palat Regal se redeschid pentru public începând de miercuri, 24 iunie 2020. Sufrageria Regală, Sala Tronului și Scara Voievozilor vor putea fi vizitate de miercuri până duminică, între orele 11:00-17:00.

Momentul redeschiderii coincide cu Ziua Universală a Iei, marcată anual, din 2013, pe 24 iunie,  odată cu sărbătoarea Sânzienelor, a Drăgaicei și a Sfântului Ioan de Vară, grație inițiativei și efortului depus de ONG-ul La Blouse Roumaine.

Pentru a pune în valoare legătura dintre Palatul Regal și portul tradițional, Muzeul Național de Artă al României a invitat patru actrițe ale Teatrului Nottara la o ședință foto specială în aceste spații istorice. Actrițele Ioana Calotă, Creguța Hariton, Daniela Minoiu și Mihaela Subțirică au purtat ii cusute manual după modele foarte vechi, din diferite zone ale țării, puse la dispoziție de Asociația La Blouse Roumaine prin Șezătoare București. Fotografiile au fost realizate de Mădălina Mihai Art Photography.

Deși asociem, în mod corect, ia cu un obiect vestimentar din popor, legăturile acesteia cu regalitatea sunt semnificative.

Atât regina Elisabeta, cât și regina Maria au îndrăgit portul tradițional românesc și l-au adoptat în ținutele lor, inclusiv la întâlniri de rang înalt. Fotografiile cu regina Maria în costum popular sunt renumite, iar în expoziția de portrete regale, aflată în încăperea de lângă Sala Tronului, găsim chiar și câte un tablou cu cele două regine îmbrăcate astfel.

O altă conexiune importantă se regăsește în decorația palatului, refăcut de regele Carol II și de regina Maria după incendiul care a mistuit corpul central în anul 1926. România Mare era un stat tânăr la vremea aceea, în căutarea unei identități naționale, iar portul popular a fost unul dintre elemente unificatoare la care s-a apelat, inclusiv în lucrările de artă care înfrumusețează palatul. Astfel, invitații de seamă, români sau străini, prezenți la festivitățile din sufrageria regală primeau un mesaj subtil pe toată durata vizitei, prin lucrările de mari dimensiuni reprezentând femei și bărbați în portul popular, realizate de Iosif Iser și Rudolf-Schweitzer Cumpăna.

Urcând impozanta Scară a Voievozilor, pe care de-a lungul timpului au pășit toți cei patru regi ai României, invitații din trecut, dar și vizitatorii din prezent, sunt așteptați în capătul treptelor de „Apoteoza” lui Arthur Verona, fresca de pe plafon ce reprezintă alegoric Marea Unire, punând poporul în prim-plan, drept recunoaștere a rolului său în construcția României Mari. Și alte lucrări de dimensiuni mai mici din Palatul Regal transmit discret mesaje despre importanța poporului, prin includerea de personaje în port tradițional în compoziții.

În prezent, Ziua Universală a iei este marcată în 50 de țări de pe 6 continente, fiind un model de diplomație culturală și civism. Numele ONG-ului La Blouse Roumaine este inspirat de la tabloul omonin realizat de pictorul francez Henri Matisse, un admirator al iei, care a realizat mai multe lucrări pe acest subiect. Două dintre acestea se află în patrimoniul Muzeului Național de Artă al României.

11
/07
/14

„Călători prin manuscris”, expoziția organizată de Muzeul Națională de Artă (MNAR) la parterul Galeriei Naționale până pe 31 august, are meritul inedit de a aduce în realitate o metaforă pe care suntem obișnuiți să o considerăm doar atât, o metaforă: plimbarea printre filele unei cărți.

09
/07
/14

Centrul Cultural Românesc de la Londra/ Fundația Rațiu găzduiesc începând cu 10 iulie expoziția de fotografie „Lee Miller -  O Rapsodie Română“, care prezintă publicului lucrările uneia din cele mai importante figuri feminine ale secolului XX.

08
/07
/14

Miercuri, 16 iulie, începând cu deja obișnuita oră 19.30, Dragoș Bojin schimbă foaia la OrigameStudio. Renunță la pânză în favoarea zidului, mai potrivit parcă să îi primească personajele la întreaga lor amploare, mai potrivit chiar decât pânzele enorme pe care le folosește de obicei.

02
/07
/14

Tabloul "The Fake Rothko", al pictorului Adrian Ghenie, reprezentant al noului val al artei vizuale româneşti, a fost vândut pentru 1.426.500 de lire sterline (1.778.422 de euro), la o licitaţie organizată de casa Sotheby's luni, la Londra, potrivit site-ului sothebys.com.

29
/05
/14

Deşi anii pe care Constantin Brâncuşi i-a petrecut în ţară, formându-se ca sculptor, au fost cu acribie reconstituiţi în ediţiile succesive ale catalogului Brâncuşi în România², întocmit de Barbu Brezianu, cât şi într-un studiu pe care acelaşi autor îl consacră începuturilor sculptorului, o analiză de detaliu ar putea conduce la evidenţierea influenţei amintitei perioade asupra ansamblului creaţiei.