Spectacol de teatru cu o durată de 18 ore, ovaţionat la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacol-de-teatru-cu-o-durata-de-18-ore-ovationat-la-avignon/

Finalul primei reprezentaţii a spectacolului de teatru „Henry VI”, de Thomas Jolly, un tânăr regizor care a rămas fidel textului lui William Shakespeare timp de 18 ore, a fost salutat marţi, în zori, cu ovaţii îndelungate, la Festivalul de la Avignon, informează AFP, citat de Mediafax.

Un articol de Petre Ivan|23 iulie 2014

Intraţi la ora locală 10.00 (08.00 GMT) cu o zi înainte într-o sală de 600 de locuri, spectatorii au părăsit în număr foarte mic, în timpul celor şapte pauze, acest spectacol-maraton, care a semănat cu un serial de televiziune prin prisma efectelor speciale şi a suspansului, dar care a rămas fidel marelui Shakespeare prin intermediul textului cu o acustică perfectă şi o teatralitate intactă.

A fost nevoie probabil de îndrăzneala unui tânăr regizor – 28 de ani la debutul proiectului, 32 de ani în prezent – pentru a monta această piesă de teatru. „Henry VI” înseamnă trei piese într-una singură, 15 acte şi 150 de personaje, implicând multe scene de luptă şi valuri de sânge artificial.

Intriga pare la rândul ei una „imposibilă”, în care abundă detalii despre regiuni ale regatului francez care par hotărâte să se ucidă între ele cu ardoare, fiind traversată de Războiul de 100 de ani, apoi de Războiul celor două roze, interminabila dispută pentru legitimitatea tronului britanic.

Una dintre calităţile spectacolului „Henry VI” constă în faptul că a ştiut să facă perfect inteligibil arborele genealogic complicat al regalităţii britanice din secolul al XV-lea. Pentru a reuşi acest lucru, Thomas Jolly îl desfăşoară fizic pe scenă, de două ori, fără ca scena să treacă drept o lecţie de istorie, şi face apel la o naratoare irezistibilă, Manon Thorel, ale cărei intervenţii din timpul celor şapte pauze au fermecat publicul.

avignon

În cele 13 ore de spectacol efectiv (fără pauze), toate registrele teatrului lui Shakespeare sunt onorate cu inventivitate de o trupă de 21 de actori, ajungând de la farsă la tragedie şi trecând prin petrecere rave şi carnaval.

Se râde mult, ceea ce pare o culme a ironiei, în această piesă cu o intrigă atât de întunecată. Mesagerul regelui are câteva apariţii fulger pe scenă, pe patine cu rotile, iar, în alt colţ, un telefon roşu apare în mijlocul unei scene în care abundă costume de epocă – accentele umoristice fac să iasă mai bine în evidenţă tragicul.

Nimic din textul stufos al piesei nu a fost sacrificat, regizorul păstrând chiar şi scenele cele mai dificile, monoloagele despre apetitul pentru putere, durerea copiilor orfani şi a taţilor îndoliaţi din acel lung masacru.

Thomas Jolly compune un frumos rol de înger întunecat pentru viitorul Richard al III-lea, născut diform şi care îşi alege un destin de asasin. „Henry VI”, prima dintre piesele istorice ale lui Shakespeare, se încheie acolo unde începe sângeroasa piesă „Richard al III”-lea.

„«Henry VI» desenează 50 de ani din istoria unei naţiuni care se dezintegrează, degenerează într-atât de mult încât, la un moment dat, pune pe tron un monstru”, a rezumat regizorul spectacolului.

Doar trei reprezentaţii din acest maraton teatral sunt progamate la Avignon, înainte ca spectacolul să fie „decupat” în mai multe părţi, în decembrie, la Sceaux, lângă Paris, iar apoi, în mai 2014, la Teatrul Odéon din Paris.

Festivalul de teatru de la Avignon este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume şi se desfăşoară în sudul Franţei. Programul festivalului include spectacole de teatru ale celor mai mari artişti din lume, dar şi evenimente conexe.

Foto: Nicolas Joubard / festival-avignon.com

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.