Spectacolul „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” are premiera la Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-omul-care-nu-putea-vorbi-decat-ceea-ce-citea-are-premiera-la-timisoara/

Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara începe anul 2021 cu o premieră absolută: „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, spectacol în direcţia de scenă şi cu scenariul lui Adrian Sitaru, regizor distins cu cele mai importante premii de film europene.

Un articol de Liliana Matei|21 ianuarie 2021

Noua producție va avea premiera online pe 24 ianuarie, de la ora 19.00, în Sala Mare a teatrului. Premiera cu public în sală va avea loc atunci când o vor permite condițiile de securitate sanitară.

„Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”  inaugurează la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara programul teatru-cinema, conceput să aducă pe scenă noi opțiuni estetice, o conversie a limbajelor cinematografice în teatru, anunță organzatorii.

Creația lui Adrian Sitaru este, înainte de orice, un spectacol de teatru contemporan despre conștiință. Reunite în jurul unei mese, personajele dezbat probleme de moralitate și conștiință: Există situații în care crima este justificată? Criminalul devine erou atunci când contextul îi justifică faptele? Viața unui animal este mai puțin valoroasă decât viața unui om?  În același timp, textul scris de Adrian Sitaru explorează cât de mult este influențată realitatea fiecăruia, imaginarul și raționalul uman, de limbajul dobândit în copilărie și cuvintele folosite,  punând spectatorul în situația să reflecteze și el la propriile lui convingeri și la constructele sociale care îi filtrează conștiința.

Montarea îi propune spectatorului experiența simultană a teatrului și cinematografiei. Spectacolul jucat  pe scenă  de actori va fi văzut printr-un ecran „sepia”,  ca în filmele de epocă, deasupra căruia  un alt ecran oferă experiența filmării live în culori reale. Astfel, spectatorul va avea acces la percepții diferite ale lumii personajelor.

Din distribuție fac parte: Kocsárdi Levente (în rolul titular) , Lőrincz Rita, Czüvek Loránd, Jancsó Előd, Vajda Boróka, Lanstyák Ildikó, Hegyi Kincső, Molnos András Csaba, Tokai Andrea, Kiss Attila, Mátyás Zsolt Imre, Barti Lehel András  și cățelul Ronță.

Din echipa de creație a spectacolului „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” mai fac parte: Velica Panduru (decor și costume), Adrian Silișteanu (director de imagine), Mona Szucsik, Sorin Szucsik și Bogdan Spulbat (video), Nóra Balázs (dramaturgie), Cári Tibor (muzică),  Zoltán Gidó și Mihály Péter (lumini), Meda Dávid  (sunet),  Bledea Ioan (proiecții),  Szabó Andor (asistent regie), Sabina Reus (аsistent scenograf), Mona Donici (adaptare versiune în limba română), Fazakas Timea (supratitrare).

Regizor de film și de teatru,  scenarist și producător de film, Adrian Sitaru s-a născut în anul 1971 la Deva și este unul  dintre cei mai de succes regizori ai Noului Cinema Românesc, fiind autorul unor filme multipremiate precum „Valuri”, „Din dragoste cu cele mai bune intenții”,  „Excursie”, „Domestic”, „Ilegitim”,   „Artă”.

Cu scurt-metrajul „Colivia” a obținut premiul serviciului german de schimburi academice din cadrul Festivalul Internațional de Film de la Berlin. „Din dragoste cu cele mai bune intenții” (2011), al doilea lungmetraj al lui Adrian Sitaru, a câștigat două trofee Leopardul de Aur în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Locarno (Cel mai bun regizor și Cel mai bun actor) și alte cinci premii, fiind selectat în peste 70 de festivaluri de film din întreaga lume. Lungmetrajul „Pescuit Sportiv” (2008) a fost selectat printre altele în cadrul Festivalului de Film Zilele Veneției, Festivalului Internațional de Film de la Toronto, BFI Londra, câștigând zece premii.

În anul 2018 a montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca spectacolul „Ilegitim”, în care a apelat în premieră la tehnologia realității virtuale.

Spectacolul este supratitrat în limba română. Spectatorii  care doresc să vizioneze premiera online de duminică, 24 ianuarie, pot solicita link-ul de acces gratuit la mailul [email protected] sau prin mesaj pe pagina de Facebook a teatrului.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?