Studii despre inutilitate și nesiguranță, în iunie la Celula de Artă și la Galeria Verticală
https://www.ziarulmetropolis.ro/studii-despre-inutilitate-si-nesiguranta-in-iunie-la-celula-de-arta-si-la-galeria-verticala/

În luna iunie, galeria neconvenţională Celula de Artă propune două exerciţii de explorare prin artă a unor stări şi sentimente asupra cărora privitorul se apleacă rar de bună-voie.

Un articol de Petre Ivan|14 iunie 2022

În spațiul-acvariu din B-dul Carol nr. 53 poate fi văzut până pe 20 iunie ETC., proiectul video ce prezintă o coregrafie a inutilității mecanice realizat de artista letonă Lidija Zaneripa iar la Galeria Verticală de la Random Space (str. Popa Petre nr. 21), grupul Vertebra expune până pe 2 iulie instalația “sightless target”, un studiu al stării de nesiguranță în care trăim.

Expresie artistică în urma îndepărtării scopului

Proiectul video al artistei letone Lidija Zaneripa constă în realizarea unei coregrafii pentru execuția solo a unui excavator și aduce la un loc acțiuni inutile realizate de excavatoare, combinate în compoziții video obligatorii.

Sarcina unui excavator este de a efectua o etapă astfel încât să fie inclusă secvenţial într-o anumită compoziție și de a efectua o acțiune, cum ar fi săparea unei gropi. Și cu această groapă, ea poate evoca o emoție în privitor, chiar și o experiență fizică.

Sarcina dansatorului este de a executa pași ca parte a unei anumite compoziții și de a exprima o emoție prin mișcarea corpului.

Dacă o mașină ar îndeplini o sarcină zadarnică, aceasta ar putea fi echivalată cu o formă de expresie artistică?

Prin studierea excavatoarelor și a dinamicii mișcărilor lor, coregrafia a fost creată și este executată de excavatoare, care execută mișcări necorespunzătoare — fără a termina treaba. Invitând excavatorul să efectueze operațiuni nepotrivite cu scopul său, mașina este lipsit de funcționalitatea definită pentru acesta, permițându-i să observe ce se întâmplă cu corp mecanic când nu mai are un punct de oprire raţional. Cum se aliniază mișcări izolate și dezvoltă practica mecanică?

Lidija Zaneripa este o artistă multimedia din Letonia, care lucrează cu videoclipuri, imagini, sunet experimental și instalație.

Nesiguranța rupe monotonia cotidiană

Grupul Vertebra este la a doua apariție în cadrul galeriei Celula de Artă, de această dată în noul spațiu Galeria Verticală, unde aduc lucrarea “sightless target”.

“Sentimentul de incertitudine este emoția pe care încercăm să o profilăm în această lucrare, nesiguranța inevitabilă ce se răspândește și ne influențează stilul monoton de viață.

Starea de nesiguranță și de pericol iminent este conferită de cele trei elemente atârnate și suprapuse, ce au forma unor arme de tip sniper, direcționată amenințător către publicul privitor. O a doua parte a instalației – laserele al căror punct de origine este luneta armelor, interacționează direct cu publicul ce trece prin fața acestora, selectându-i pe aceștia ca pe ținte / potențiale victime aleatorii.”

Vertebra este un grup format din 3 sculptori absolvenți ai UNARTE – 3 identități artistice diferite unite într-o singură entitate comună datorită nemulțumirilor sau problemelor cu care societatea actuală se confruntă, și implicit și ei.

Celula de Artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 5 ani (2017 – 2022) pe scena artei din București, Celula de artă a susținut peste 100 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

Noutățile din Celula de artă se pot vedea pe Facebook și pe Instagram.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.