Tartuffe sau Impostorul: maratonul comediei, la Teatrul Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/tartuffe-sau-impostorul-maratonul-comediei-la-teatrul-metropolis/

„Tartuffe sau Impostorul“, de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, se joacă patru seri la rând, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Un articol de Dan Boicea|16 septembrie 2013

„Tartuffe sau Impostorul“, de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, se joacă patru seri la rând, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Spectacolul este programat astăzi, luni, 16 septembrie, marţi, 17, miercuri, 18 şi joi, 19 septembrie, de la ora 19.00, în sala mare a Teatrului Metropolis. Din distribuţie fac parte Adela Mărculescu, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu, Lucian Rus, George Costin (în rolul lui Tartuffe, foto sus), Mădălin Bradea şi Elena Ghimpeţeanu.

„«Tartuffe» este o comedie foarte adâncă, o capodoperă. De aceea şi pune mari probleme de montare, pentru că trebuie să fii în stare să lucrezi cu un asemenea text. O altă problemă, care este şi un punct de atracţie totodată, este că piesa este scrisă în versuri alexandrini şi e mai greu să-i găseşti o echivalenţă în limba română“, spune Victor Ioan Frunză.

GALERIE FOTO Tartuffe sau Impostorul. Adela Mărculescu şi George Costin, la Teatrul Metropolis

Molière, născut Jean-Baptiste Poquelin (1622-1673), a scris „Tartuffe sau Impostorul“ în 1664, iar biserica a interzis la început piesa, pentru că ironia la adresa clerului şi a înaltei societăţi era mult prea dură. De altfel, la înmormântarea lui, biserica nici măcar nu a permis serviciul religios. Cu toate acestea, Molière este considerat cel mai mare dramaturg francez şi părintele comediei moderne în literatura franceză.

Tartuffe sau Impostorul: o comedie pură şi simplă

Victor Ioan Frunză a lucrat cu o traducere nouă a textului. „În româneşte, piesa s-a jucat în proză şi nu înţeleg de ce. Pentru că asta schimbă schimbă fundamental lucrurile. Adaptarea de la vers la proză este cu totul altceva. Imaginaţi-vă cum ar arăta scena balconului din «Romeo şi Julieta», în care el i-ar spune: «Vai de mine, eşti un soare!». Cred că va fi un lucru rar pe scena românească, pentru că Molière nu s-a mai jucat de mult timp în versuri“.

Tartuffe sau Impostorul

Tartuffe sau Impostorul este cel mai nou spectacol pus în scenă de Victor Ioan Frunză

Directorul de scenă a încercat să impună o anumită austeritate a formei, tocmai pentru că textul era foarte pregnant şi se impunea un echilibru între formă şi text. Marea sperietoare a acestor montări cu „Tartuffe“ este că toată lumea se aşteaptă să fie un succes de public, mai consideră Victor Ioan Frunză. „Într-adevăr, ar trebui să fie un mare succes, dar simţi, pe de altă parte, şi apăsarea unui text mare, pe care îl descoperi pe măsură ce îl montezi. E o distribuţie, cred eu, foarte bună, dominată de actori tineri. E o comedie pură şi simplă“.

Citiţi şi: INTERVIU Victor Ioan Frunză: „UNITER este un bloc de tip sovietic“

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

Teatrul Metropolis, Bucureşti (Str. Mihai Eminescu nr. 89, sector 2, Bucureşti)

TARTUFFE sau IMPOSTORUL de J.B.P. Moliere

Versiune scenică de Victor Ioan Frunză
Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză
Dramaturgia: Victor Ioan Frunză, Adrian Nicolae
Decorul şi costumele: Adriana Grand

Distribuţia: Doamna Pernelle, mama lui Orgon – Adela Mărculescu
Orgon, soţul lui Elmire – Sorin Miron
Elmire, soţia lui Orgon – Nicoleta Hâncu
Damis, fiul lui Orgon – Adrian Nicolae

Marianne, fiica lui Orgon – Irina Bucescu
Valere, iubitul lui Marianne – Lucian Rus
Tartuffe, bogat ipocrit – George Costin

Laurent, valetul lui Tartuffe – Mădălin Bradea
Flipote, fata în casă – Elena Ghimpeţeanu

Foto: Petrică Tănase

 

05
/06
/14

Întâlniri cu mari regizori de teatru, piese premiate în lectură, filme originale ale unora dintre cei mai bine cotaţi artişti şi cele mai noi şi interesante apariţii editoriale în domeniul artelor spectacolului sunt prezentate zilnic în programul de evenimente speciale ale Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (6-15 iunie).

05
/06
/14

Pentru a marca la Bucureşti Ziua Naţională a Portugaliei (10 iunie), Ambasada Portugaliei la Bucureşti şi Orchestrele şi Corurile Radio propun publicului joi, 12 iunie, la Sala Radio, de la 19.00, un concert extraordinar de fado.

04
/06
/14

Prima jumătate a TIFF 13 a însemnat, personal, cinci zile cu destule filme bune (noi), câteva mari filme (vechi), două-trei rateuri, un concert-eveniment care a reînviat „Crucișătorul Potiomkin” (1925), o conferință pentru salvarea cinematografelor de stat și o neîntreruptă alergătură între săli de proiecție.

04
/06
/14

Miercuri, 4 iunie 2014, începând cu ora 19, publicul meloman va avea ocazia de a-i reîntâlni pe Gabriel și Simina Croitoru nu numai interpretând, ca soliști, Mozart pe scena Studioului „Mihail Jora“, ci şi în calitate de invitați la evenimentul prilejuit de lansarea albumului W. A. MOZART, J. BRAHMS: SIMINA CROITORU; GABRIEL CROITORU, produs de Editura Casa Radio. Lansarea va avea loc în pauză concertului, în foaierul central al Sălii Radio, fiind urmată de o sesiune de autografe, la finalul concertului.

04
/06
/14

Cea de-a şaptea ediţie a Turneului Naţional Stradivarius se află în plină desfăşurare, cu săli de concerte arhipline de fiecare dată. Violonistul Alexandru Tomescu şi vioara Stradivarius, alături de pianistul Eduard Kunz au străbătut deja şapte dintre cele 12 oraşe care se regăsesc în itinerarul evenimentului, înregistrând în fiecare dintre oraşele vizitate – Târgu Mureş, Bistriţa, Cluj-Napoca, Timişoara, Oradea, Hunedoara şi Sibiu - succese extraordinare.

04
/06
/14

Cinema-Edu împreună cu echipa de film a liceului Lazăr invită liceenii să călătorească în lumea filmelor ALTFEL. Cinema-Edu este cel mai extins proiect de educație cinematografică și socială din țară, care a ajuns la ediția a IV-a.

04
/06
/14

Mă gândesc că trăirea deplină a momentului trebuie să se consume izolându-mă complet de lumea din jur. Orice implicare sau amestec din exterior poate deranja și infesta curățenia și seninătatea intimității. Trebuie să închid lumea de afară în jurul meu. Este foarte grea această performanță, cere credință, curaj, caracter, putere… Este o virtute…