Teodor Corban, 58. La mulţi ani!
https://www.ziarulmetropolis.ro/teodor-corban-58-la-multi-ani/

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

Un articol de Petre Ivan|28 aprilie 2015

În adolescenţă, Teodor Corban visa să ajungă pictor, dar a devenit actor. Remarcat de o domnişorică de la Şcoala Populară de Artă, ieşeanul a reuşit să devină elevul lui Dem Rădulescu.

“Un an şi jumătate am râs tot timpul cu Dem Rădulescu pentru că nu reuşeam să-l disociez de filmele în care jucase. În anul II mi-am revenit şi chiar am reuşit să intru în graţiile profesorilor”, povesteşte Teodor Corban.

În cei peste douăzeci de ani de actorie, viaţa lui Teodor Corban s-a împărţit între scena Teatrului Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi şi platourile de filmare.

În 2006, a călcat pe covorul de la Cannes după ce a interpretat rolul lui Virgil Jderescu, patronul unui post de televiziune local, în filmul “A fost sau n-a fost”, în regia lui Corneliu Porumboiu. Filmul a câştigat trofeul Camera d’Or şi premiul Label Europa Cinema. „Eu şi colegii mei am fost trataţi ca nişte adevărate VIP-uri. Am fost aplaudaţi încontinuu, aproape 20 de minute.”, mai spune Corban.

A jucat apoi în numeroase alte filme premiate la festivaluri importante: California Dreamin’,  4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, Francesca, Portretul luptătorului la tinereţe, După dealuri, Poziţia copilului sau Aferim, câştigătorul Ursului de Argint la Berlin în 2015.

Am regrete ca actor… Au fost perioade ale vârstelor pe care nu le-am acoperit suficient. Adică n-am jucat lucruri de care să-mi fie drag să-mi amintesc, au fost sincope, au fost pauze mari în cariera mea. Mă refer la teatru, că filmul oricum e o excepţie în viaţa mea şi e o excepţie în viaţa oricui din România, pentru că filmul se întâmplă când se întâmplă. Da, puteam să joc probabil acum zece ani nişte roluri pentru care eram pregătit şi pe care puteam să le duc. Am fost pasat, s-a sărit peste etapa aia a vârstei şi nu am cu ce să mă laud. Într-o anumită perioadă a vieţii mele e o pagină albă. Iar asta e un lucru trist. – Teodor Corban

Foto: Teodor Corban – facebook

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.