Trei scriitoare și trei romane recente pentru luna femeilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-scriitoare-si-trei-romane-recente-pentru-luna-femeilor/

Pe rafturile librăriilor găsim din ce în ce mai multe cărţi scrise de autoare care merită toată atenţia. În luna femeilor, dintr-o mulţime de titluri de interes putem alege destule semnate de femei, unele traduse în premieră la noi, altele deja cunoscute cititorilor.

Un articol de Dana Ionescu|7 martie 2021

De data aceasta, din Rusia, India și România am ales trei scriitoare și trei romane recent apărute. Trei personalități diferite și trei cărți foarte diferite între ele sunt propunerea Ziarului METROPOLIS pentru cititorii care vor să descopere lumile multiple ale scriitoarelor de astăzi.

1.„Cazul doctorului Kukoțki” de Ludmila Ulițkaia, Humanitas Fiction

Numai o scriitoare de forța Ludmilei Ulițkaia (foto) poate face atât de mult într-un roman. Sunt atâtea lumi acolo, fiecare personaj își merită romanul lui (Elena, Tania, frații Goldberg etc.), fiecare întâmplare își merită locul în romanul universal al vieții omenești și al istoriei, fiecare gest ar putea fi începutul unui roman. Ca și în celelalte cărți ale autoarei, e remarcabilă și aici arta de a surprinde tot timpul inexorabilul vieții, roata aceea ce se învârtește fără oprire și prinde totul în mișcarea ei perpetuă. Indefinibilă, această existență se configurează în jurul unei familii moscovite cu poveștile ei, care gravitează până la un punct în jurul eminentului chirurg și obstetrician Pavel Alekseevici Kukoțki, al harului lui, acela de „a vedea”, atunci când e abstinent, cauza suferinței pacientului, al luptei lui, adesea fără cuvinte, pentru legalizarea avortului.

Într-un roman de familie a cărei istorie o aflăm încă de la început, viața are ritmul ei, pe care prozatoarea îl redă foarte bine. Are neputințele, slăbiciunile și splendorile ei – ca în orice familie. Pe scurt, pentru că ecourile lui Tolstoi se fac auzite adesea, are felul ei de a fi nefericită. În Moscova sovietică, unde unii nici nu mai țin minte libertatea, iar ființa umană e redusă la o rotiță bine reglată dintr-un mecanism, familia se dezintegrează, acest „adevăr colectiv” se desparte în adevăruri personale dureroase. În urzeala tradițională a unui roman de familie autoarea a țesut și o reflecție cuprinzătoare, neliniștitoare, așa cum mai vedem, de exemplu, în destule romane așa-numit victoriene: conflictul dintre religie și știință sau, mai adecvat spus, conflictul dintre spiritul mistic și spiritul științific. La început de secol XXI, când valorile și reperele se schimbă, se reașază sau pur și simplu se disipează în societăți multiforme, „Cazul doctorului Kukoțki” pune o întrebare gravă, de natură etică, aflată de decenii bune pe agenda diverselor grupări: dreptul femeii la avort.

2.„Patrula djinnilor” de Deepa Anappara, Editura Pandora M

Un remarcabil roman de debut, intrat direct printre titlurile nominalizate la Women’s Prize for Fiction 2020, a apărut recent în Anansi Fiction de la Pandora M, colecția coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu. După ce a făcut jurnalism în India mai bine de un deceniu, ajungând să cunoască în profunzime diferitele straturi ai societății indiene, cu specificul lor, Deepa Anappara a scris o operă de ficțiune ce sondează universul copiilor într-un fel provocator pentru cititor. Universul anumitor copii, ființe fragile și vulnerabile, care-și trăiesc viața în nesiguranță, face parte dintr-o Indie a cărei față contemporană nu seamănă, în realitate, cu fețele contemporane ale celorlalte continente, iar scriitoarea pune sub lupă diferențele.

Povestea lui Jay, băiatul pasionat de seriale polițiste, care într-o bună zi se aventurează, împreună cu doi prieteni, pe urmele unui copil dispărut și ajung să se încurce în ițele unei anchete complicate. Un parcurs întunecat, care scoate la iveală ipocriziile unei societăți și anomaliile unei lumi dezorientate e urmărit de romancieră într-un fel pătrunzător și memorabil, astfel încât imagini și întrebări să-l însoțească pe cititor după încheierea lecturii. Arta de a surprinde nuanțat firea unei lumi, finețea cu care decupează portrete, capacitatea de a crea suspans și de a atrage atenția asupra a ceea ce nu se vede, a ceea ce nu se spune fac din cartea ei, considerată o revelație a anului 2000, o lectură ce poate deschide lumi.

3.„Bastian” de Dora Pavel, Editura Polirom

După poezie și proză scurtă, Dora Pavel s-a impus ca prozatoare prin mai multe volume. După „Agata murind”, romanul ei de debut, au urmat „Captivul”, „Pudra” și „Do Not Cross”, scriitoarea a publicat foarte recent încă un roman. În „Bastian” cititorii vor descoperi un cu totul alt univers decât cele propuse de romanele prezentate mai sus. Exercitând cea mai puternică fascinație asupra prozatoarei, infinitul teritoriu al psihicului uman este explorat și în cartea nou apărută, pornind de la un caz cât se poate de provocator, generat de un accident.

Reflecție asupra culpabilității, „Bastian” se adresează cititorilor care așteaptă să fie provocați, pornind de la o poveste construită în jurul unui accident de mașină. Destăinuit unui avocat de un client care se face vinovat, accidentul va deveni acel element declanșator al unei schimbări imposibil de prevăzut și de controlat. Apelând la un stil eclectic, pe fundalul apăsător pe care îl întâlnim și în celelalte romane ale autoarei, noul roman recurge și el la elemente de gotic și îl confruntă pe cititor cu o situație halucinantă, pornind de la transferul vinei. Elementele de thriller, plăcerea de a descinde în adâncurile conștiinței umane și arta de a crea un orizont de așteptare sunt calități care contribuie la reușita romanului și consolidează locul unei autoare în literatura de azi.

22
/10
/13

CRONICĂ DE TEATRU Una dintre premierele toamnei de la Teatrul Nottara, „Mobilă și durere” este un spectacol ce merită văzut și revăzut pentru a înțelege mesajul tragic atent camuflat sub masca umorului lui Teodor Mazilu. Regizoarea Alice Barb nu se îndepărtează deloc de text, dar îl transpune în lumea contemporană.

22
/10
/13

INTERVIU Toma Enache, jurnalist, poet și regizor, își lansează pe 24 octombrie primul lungmetraj, „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”. Producția este o premieră, fiind primul film vorbit în limba aromână. Regizorul spune că a ales să interpreteze rolul principal pentru că a simțit că așa poate transmite ceea ce-și dorește, „într-un ritm mult mai bun și într-un mod autentic”.

22
/10
/13

Aura Corbeanu, directorul executiv al Festivalului Naţional de Teatru (FNT 2013), organizat între 25 octombrie şi 3 noiembrie în Bucureşti, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că bugetul pentru ediţia din acest an a evenimentului este de 2.300.000 de lei.

21
/10
/13

Rezultatul unui concert extraordinar înregistrat în inima Transilvaniei la Opera (Palatul Culturii) din Târgu Mureș albumul „Transylvanian Concert” - al cărui titlu a fost sugerat de chiar directorul celebrei case de discuri ECM Records – se bucură de aplauzele presei mondiale.

21
/10
/13

Ediția din acest an a unui eveniment de amploare, Festivalul de Literatura Timisoara „La Vest de Est / La Est de Vest”, va prilejui publicului timișorean nu doar întâlnirea cu nume de primă mărime ale literaturii contemporane, ci și lecturi în premieră, din volume inedite pentru publicul autohton.

20
/10
/13

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” revine în stagiunea 2013 – 2014 cu o serie de evenimente culturale muzicale programate să se desfăşoare atât în Bucureşti, cât şi în ţară.