Trei scurtmetraje cum nu ai mai văzut, disponibile pe MUBI
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-scurtmetraje-cum-nu-ai-mai-vazut-disponibile-pe-mubi/

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 mai 2020

Cunoscut în special pentru lungmetrajul „Under the Skin” (2013), Jonathan Glazer a lansat în 2019 un scurtmetraj horror de doar 7 minute – „The Fall”, care poate fi văzut acum pe MUBI, celebra platformă de Video on Demand (VoD) dedicată cinema-ului de autor.

Ce se poate spune în atât de puţine minute încât să respecte convenţiile genului şi să fie şi înfricoşător? Noaptea, într-o pădure, un grup de bărbaţi cu măşti împietrite în nişte grimase sinistre vânează un alt bărbat, care poartă de asemenea mască, sub care se ghiceşte spaima.

Pare un fel de răzbunare printr-un ritual al sacrificiului şi al crimei, însă nu contează atât motivele pentru care s-a ajuns aici, cât mai ales simbolistica momentului şi atmosfera pe care o creează Glazer prin mizanscenă, prin unghiurile camerei de filmat, prin decupaj, prin lumină şi prin muzica insidioasă compusă de Mica Levi.

Din doar câteva scene, este sugerată o teroare apăsătoare.

Cineastul britanic oferă o alegorie despre violenţa într-o comunitate (măştile asemănătoare indică o identitate comună a personajelor, care vorbesc o limbă indescifrabilă), dar şi despre excludere şi chiar eliminarea fizică a celuilalt. Lipsa explicaţiilor face povestea şi mai terifiantă – oricare dintre noi poate deveni o victimă.

Tot pe MUBI poate fi văzut şi „Ashes”, un scurtmetraj experimental de 20 de minute din 2012 realizat de Apichatpong Weerasethakul. Regizorul thailandez, câştigător al premiului Palme d`Or la Cannes în 2010 cu „Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”, comprimă în „Ashes” cam toate obsesiile sale artistice şi tematice (de la ideea de memorie şi până la rezistenţa politică) ce l-au făcut celebru printre pasionaţii de cinema arthouse, doar că duse într-o zonă şi mai radicală.

Asta şi pentru că scurtmetrajul e realizat cu un mic aparat special cu manivelă, LomoKino, care permite turnarea unor scurte filme pe peliculă de 35 de mm. Pe fiecare rolă se pot trage doar până la 30 de secunde de film fără sonor.

Această tehnică deosebită îi serveşte de minune lui Apichatpong Weerasethakul, pentru că „Ashes” este un amestec bizar şi extrem de poetic de scene de reverie şi de fragmente de film-jurnal, în care captarea intimităţii sub forma unor aparente frânturi de memorie coexistă cu înregistrarea denaturată de sensibilitatea camerei şi a ochiului artistic a realităţii înconjurătoare. Un film imposibil de clasat.

O altă excentricitate de pe MUBI este şi „Travel Songs” (1981), unul din numeroasele filme-jurnal ale legendarului regizor american de origine lituaniană Jonas Mekas, un simbol al cinema-ului de avangardă.

„Travel Songs” este de fapt o colecţie de câteva filmuleţe „de călătorie” pe cale cineastul le-a făcut în anii `60 şi `70, în timpul mai multor vizite în Europa – trei în Italia, una la Moscova şi una la Stockholm.

Filmate, ca de obicei, pe 16 milimetri, aceste fragmente nu sunt înregistrări fidele ale realităţilor observate de Jonas Mekas – deşi punctul de pornire sunt oamenii şi locurile care îi ies în cale.

„Travel Songs” seamănă mai degrabă cu un caleidoscop de amintiri fulgerătoare – de aici şi rapiditatea cu care se derulează imaginile. E ca şi cum cineastul e mai interesat să capteze stări şi senzaţii din aceste călătorii pe care camera le înregistrează cu frenezie.

15
/11
/14

La 25 de ani de la revoluție, "Baricada Culturală" - proiect realizat de Radio România Cultural în parteneriat cu Docuart - oferă șansa cunoașterii și înțelegerii în profunzime a unei perioadei gri, comuniste, prin mijlocul artei cinematografice, instrument accesibil tuturor.

15
/11
/14

Domnule Woody Allen, aveți dreptate: un zâmbet feminin fermecător îl poate da peste cap chiar și pe cel mai rațional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranță și surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de grațioasa Emma Stone.

14
/11
/14

Deux jours, une nuit / Două zile, o noapte, în regia fraţilor Dardenne, cu Marillon Cotillard (La Vie en Rose, Inception, The Dark Knight Rises), câştigătoarea Oscar-ului din 2008, va avea premiera vineri, 21 noiembrie, distribuit în România de Independenţa Film, după ce anul acesta a făcut parte din Competiţia Oficială a Festivalului de la Cannes.

14
/11
/14

Locuitorilor Capitalei li s-a pregătit în această iarnă un nou festival de film, al cărui profil îl constituie scurtmetrajele de comedie: Comedy Short Film Festival @ Plaza România (16 – 22 februarie 2015). Festivalul e organizat sub egida Anchor Grup, o companie ce susține activ artele, și găzduit de Movieplex.

13
/11
/14

Centrul Cultural German Braşov, cu susţinerea Institutului Goethe Bucureşti şi in parteneriat cu Biblioteca Judeţeană "George Bariţiu" Braşov, vă invită să vizionaţi filme despre Primul Război Mondial, cu prilejul împlinirii unui secol de la izbucnirea conflictului internaţional.

13
/11
/14

Pasionaţii de benzi desenate, filme, seriale şi jocuri video sunt aşteptaţi, de vineri până duminică, la prima ediţie Ice Comic Con, de la Palatul Copiilor din Bucureşti, un eveniment desfăşurat sub egida celei mai mari convenţii de profil din estul Europei - East European Comic Con.

12
/11
/14

CRONICĂ DE FILM „Interstellar”, cea mai nouă ispravă a lui Christopher Nolan, considerat simbol al auteurism-ului în cetatea Hollywoodului, este ambiţios la nivel formal, dar cu personaje şi destule situaţii neconvingătoare.

12
/11
/14

Regizorul Quentin Tarantino plănuieşte să se retragă din activitate după terminarea peliculei "The Hateful Eight", spunând că turnarea a zece filme şi lăsarea fanilor cu sentimentul de a vrea mai mult "sună corect".

11
/11
/14

The Tunnel/ Der Tunnel, o dramă intensă bazată pe povestea adevărată a unui campion la înot care a fugit din Germania de Est, cu Alexandra Maria Lara într-unul dintre rolurile-cheie, va fi proiectat în închiderea Cinepolitica Extra Time miercuri, 19 noiembrie, de la 20.30, la Cinema Elvira Popescu. Evenimentul are loc între 17-19 noiembrie, la Elvira Popescu, și cuprinde șase filme premiate despre Germania divizată și dezbateri cu istorici, sociologi și politologi

11
/11
/14

Institutul Balassi – Instiutul Maghiar din Bucureşti, împreună cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român, organizează, în perioada 10-16 noiembrie 2014, a opta ediţie a Săptămânii Filmului Maghiar la Bucureşti. Evenimentul îşi propune să reflecte spiritul şi diversitatea cinematografiei maghiare actuale.

11
/11
/14

Festivalul Filmului Francez, organizat de către Institutul Francez din România și Ambasada Franței, a lansat și la ediția din acest în secțiunea „Competiție”, a cărui scop este să aducă în lumina reflectoarelor regizorii aflați la primul sau al doilea lungmetraj.

09
/11
/14

Actorul şi cântăreţul american Harry Belafonte, scenaristul francez Jean-Claude Carriere, regizorul japonez de filme de animaţie Hayao Miyazaki şi actriţa irlandeză Maureen O'Hara au fost recompensaţi sâmbătă seară cu câte un Oscar onorific (Governors Awards) de către Academia de film americană.