Un voiaj în inima homofobiei. “Căpcăuni”, în regia lui Eugen Jebeleanu
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-voiaj-in-inima-homofobiei-capcauni-in-regia-lui-eugen-jebeleanu/

Spectacolul “Căpcăuni/Ogres” de Yann Verburgh, în regia lui Eugen Jebeleanu, producţie realizată la Théâtre Ouvert din Paris, deschide joi, 12 octombrie 2017, ora 19:00, seria evenimentelor din cadrul Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti #4. Reprezentaţia va fi urmată de o discuţie cu echipa artistică.

Un articol de Petre Ivan|11 octombrie 2017

Căpcăuni” propune un voiaj în inima homofobiei într-un moment în care și o parte din opinia publică din România se aliniază la această tendință tot mai prezentă în unele țări europene, pe fondul obținerii mai multor drepturi de către diferitele minorități.

Din Franța în Rusia și din Uganda până în Iran – trecând prin Bulgaria, Africa de Sud, Camerun, Grecia, Brazilia, România, Coreea de Sud și Țările de Jos – acest text se referă la un tip de discriminare care exclude socialmente, care omoară direct sau indirect, care există sub toate formele și ale cărei forme provoacă durere și suferință.

Piesa este rezultatul unei documentări aprofundate și pline de empatie, scriitura dramaturgului francez Yann Verburgh fiind apreciată în urma mai multor lecturi de care a beneficiat în perioada de dezvoltare a textului. “Căpcăuni”a fost publicată de Éditions Quartett, cu o prefață semnată de Alexandra Badea, ea însăși autoare dramatică și regizoare recunoscută în spațiul francez.

28 de scene, 14 destinații, mai multe temporalități și 30 de personaje pentru un grup de 5 actori, fac să se audă puncte de vedere diferite și subiective (cele ale victimelor, cele ale agresorilor, cele ale familiilor, cele ale martorilor) care se reunesc într-un spațiu comun, generând o adresare corală.

Această propunere dramatică ridică întrebări despre injustiția și inegalitatea legată de orientarea sexuală și, într-un mod mai larg, asupra libertății de a iubi și de a fi iubit.

Spectacolul “Căpcăuni” marchează debutul companiei cu același nume creată de Yann Verburgh și Eugen Jebeleanu în urma unei serii de colaborări de succes româno-franceze.

Reprezentația va fi urmată de o discuție cu echipa spectacolului.

Bilete, aici.

“Căpcăuni” -INFO

text: Yann Verburgh

regie: Eugen Jebeleanu

scenografie: Velica Panduru

muzică: Rémi Billardon

regie tehnică: Nina Tanné

Cu: Radouan Leflahi, Ugo Léonard, Clémence Laboureau, Claire Puygrenier, Yann Verburgh.

Spectacol prezentat cu sprijinul Institutului Francez din București, în cadrul Platformei Internaționale de Teatru București #4.

Foto: “Căpcăuni”, Un voiaj în inima homofobiei  – facebook

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!