Voci de operă; despre Shakespeare
https://www.ziarulmetropolis.ro/voci-de-opera-despre-shakespeare/

Pentru cei care nu sunt pasionaţi de scandal, ci de muzica operă în sine, amintesc de câteva lansări de discuri care mie mi-au atras atenţia; unul dintre ele mi se pare că este unul dintre cele mai bune pe care le-am ascultat anul acesta.

Un articol de Cristina Comandașu|16 aprilie 2016

Magdalena Kozena și muzica lui Claudio Monteverdi

Magdalena Kozena este una dintre cele mai importante mezzosoprane ale timpurilor noastre: la aproape 43 ani, cântăreața născută în fosta Cehoslovacie poate privi în urmă cu mândrie către realizări excepționale: spectacole pe cele mai mari scene ale timpurilor noastre, aproape 40 de discuri ce-i poartă numele; însă Magdalena Kozena poate privi și înainte cu aceeași mândrie: de exemplu, în actuala stagiune este artist în rezidență pentru nu mai puțin de 4 instituții, Wigmore Hall din Londra și Filarmonicile din Luxemburg, Praga și Hamburg. Plus spectacolele obișnuite de stagiune. Plus job-ul full time de mamă (are trei copii cu celebrul Simon Rattle, dirijorul Filarmonicii din Berlin aplaudat furtunos și la București în cadrul Festivalul Enescu de anul trecut).

Una dintre predilecțiile repertoriale ale Magdalenei Kozena este muzica veche. Iar discul apărut pe 26 februarie 2016 la casa Archiv cred că este un moment de grație pentru mezzosoprana cehă. Muzica lui Claudio Monteverdi, compozitorul italian care a trăit în prima parte a secolului al XVII-lea și care marchează trecerea în muzică de la Renaștere la Baroc, este în sine deosebit de frumoasă. De fiecare dată când o ascult, mă întreb în ce lume a trăit acest extraordinar Monteverdi, de muzica sa sună atât de special.

Evident că Magdalena Kozena stăpânește la modul superlativ știința de cânta muzica veche – este cu totul altceva decât muzica de operă a secolului al XIX-lea. Iar alături de Magdalena Kozena se găsește ansamblul La Cetra din Basel, condus de Andrea Marcon, alcătuit din 13 muzicieni care cântă la instrumente folosite în vremea lui Monteverdi, ceea ce aduce o notă de autenticitate suplimentară.

Mi-e greu să aleg ce mi-a plăcut mai mult de pe acest album: madrigalele, ariile din opera Încoronarea Popeei? Sau poate acel extraordinar madrigal Combattimento di Tancredi e Clorinda, o partitură în sine extraordinară, în care Monteverdi experimentează procedee devenite standard sute de ani mai târziu? În orice caz, acest disc mi se pare o experiență sonoră de neratat atât pentru cei care caută autenticul interpretării muzicii vechi, cât și pentru cei care, pur și simplu, doresc să se scufunde într-un univers departe de scandalul și agitația din peisajul autohton.

Discul Magdalenei Kozena poate fi ascultat duminică, 17 aprilie, de la ora 13.05 la Radio România Muzical și oricând, pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

Opera Gold

Marile case de discuri caută permanent soluții pentru a se adapta unei piețe în continuă schimbare; în plus, muzica clasică nu e tocmai ușor de vândut celor cu vârste mai mici, așa că se pune din ce în ce mai mult accent pe mediul digital accesat în mod natural de tineri.

Evident, o compilație care să conțină 100 de momente celebre din opere ale tuturor timpurilor, în interpretări dintre cele mai prestigioase, este un produs care poate atrage atenția oricui (mai ales celor care încă nu știu destul de multe, dar ar vrea să știe, despre muzica de operă). Alături de Cecilia Bartoli, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Renata Tebaldi, Juan Diego Florez, regăsim printre numele protagoniștilor și pe cel al sopranei Angela Gheorghiu, cu aria bijuteriilor din opera Faust de Charles Gounod. (Aviz amatorilor: Angela Gheorghiu în “Tosca” de Puccini poate fi urmărită în direct la Radio România Muzical, de pe scena Operei de Stat din Viena, pe 16 aprilie, de la ora 20.30).

Itunes, Google Play și 7Digital sunt platformele de unde poate fi achiziționată această colecție la un preț într-adevăr accesibil, având în vedere calitatea ei (29 lei la Google Play). Colecția poate fi ascultată și pe platformele de streaming contra-cost: Spotify, dar și Deezer și Zonga (acestea două din urmă accesibile și din România).

Shakespeare prin ochii compozitorului Rufus Wainright

Pe 23 aprilie se vor împlini 400 ani de la moartea lui William Shakespeare – comemorare importantă nu doar pentru lumea teatrului, ci și pentru cea a muzicii, pentru că sunt atâtea lucrări muzicale inspirate de piesele lui Shakespeare.

Special pentru această comemorare, Deutsche Grammophon lansează în 22 aprilie 2016 un disc care conține muzică creată de compozitorul americano-canadian Rufus Wainright, foarte cunoscut în lumea muzicii pop, dar și a muzicii de film. Rufus Wainright a scris de asemenea și o operă, Prima donna, de asemenea editată de Deutsche Grammophon în 2015.

Discul Shakespeare cuprinde lucrări originale scrise de Rufus Wainright, inspirate de 9 dintre sonetele shakesperiene. Toate sunt lucrări vocale, însă de facturi foarte deosebite, pentru că într-unele dintre piese, poemele shakesperiene sunt declamate de actori faimoși (Helena Bonham Carter și Inge Keller, de exemplu), iar în altele, vocea solistă este cântată – cele mai reușite mi se par piesele interpretate de soprana Anna Prohaska. Muzica de asemenea este foarte deosebită – cu influențe clare pop în piesele unde cântă însuși Rufus Wainright, și cu o alura impresionistă în cele interpretate de Anna Prohaska.

“Take all my loves” (albumul și-a luat titlul de la sonetul nr.40 de Shakespeare) cred că spune multe despre Shakespeare însuși – contemporanul nostru, la 400 ani de când, totuși, nu mai este printre noi…

Secvențe de pe acest album pot fi ascultate pe 6 mai, de la ora 11.30, la Radio România Muzical. Iar pe 23 aprilie, aveți o întreagă dimineață cu muzici inspirate piesele lui Shakespeare, la Radio România Muzical.

07
/10
/22

Soprana Diana Alexe este un artist cu un foarte frumos și promițător început de carieră. Invitată pentru prima oară în Stagiunea de marți seara, secondată de pianista Raluca Ouatu, artista va evolua pe scena Sălii mici a Ateneului Român, marți, 11 octombrie 2022, la ora 19.00, într-un program de lieduri și arii din operă.

26
/09
/22

A XVII-a ediție a Festivalului Internațional de muzică de cameră SoNoRo, intitulată Orient Express, va avea loc în Cluj-Napoca, în perioada 26 septembrie – 2 octombrie 2022. Festivalul a început în București, în data de 16 septembrie, și va continua în Cluj cu opt concerte inedite.

21
/09
/22

Cel mai renumit festival de jazz din România a ajuns la a 50-a ediție. Sibiu Jazz Festival reprezintă o întâlnire cu istoria, cu capitole scrise pe note înșirate peste jumătate de secol. În perioada 25-30 octombrie (începând de marți până duminică) jazzul va suna în inima Sibiului, în spațiile deja consacrate și cunoscute precum: Filarmonica de Stat Sibiu, Teatrul Național ‘Radu Stanca’, Biblioteca Județeană ASTRA, Biserica Evanghelică ‘Sfânta Maria’ și Centrul Istoric (parada de jazz).

20
/09
/22

Yasmin Levy, legenda muzicii iudeo-spaniole, revine în decembrie în România după 10 ani de la primul concert. Prima sa apariție artistică în România a avut loc în 2011 în cadrul Festivalului Internațional George Enescu de la București. Artista din Israel va susține un concert pe 11 decembrie la Sala Palatului din Capitală alături de chitaristul său și Orchestra Metropolitană București formată din peste 80 de artiști, sub bagheta dirijorului Daniel Jinga.

20
/09
/22

Dulce Pontes, regina muzicii fado, revine în România într-un spectacol extraordinar pe 10 decembrie la Sala Palatului din București. Celebra cântăreață portugheză a mai încântat și în 2015 spectatorii români, promițând atunci că va reveni.