Și a fost Jazz in the Park 2022, ediția aniversară, 10 ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/si-a-fost-jazz-in-the-park-2022-editia-aniversara-10-ani/

4 zile de festival, 5 scene, 52 de trupe din 14 ţări, numărând un total de 240 de muzicieni şi aproximativ 17.500 persoane este bilanţul ediţiei aniversare Jazz in the Park.

Un articol de Corina Dima|22 septembrie 2022

În primele zile din septembrie băteam aleile Parcului Etnografic din Cluj-Napoca, de la o scenă la alta, cu poftă de muzică bună, de nuanțe ascunse în înlănțuri jucăușe armonico-melodice, cu dor de muzică live, de jazz cântat în aer liber.

Am lăsat muzica ,,să se așeze’’, cum spun unii, să dospească nițel, înainte să împărtășesc impresii despre maratonul acestui festival, unde am ajuns prima dată.

,,4 zile de festival, 5 scene, 52 de trupe din 14 țări, numărând un total de 240 de muzicieni și aproximativ 17.500 persoane este bilanțul ediției aniversare [10 ani] Jazz in the Park.’’ În spatele cifrelor stau ore doldora de muzică, cu energie diferită de la un artist la altul, nume cu greutate ori mai puțin cunoscute, români și străini, deopotrivă, jazz (și nu numai) picurat din galaxii și planete fermecate, cu străluciri în mii de nuanțe.

Nu pot să nu amintesc de atmosfera zâmbitoare a Clujului de festival, cu mulțime de tineri veniți special în oraș, pentru jazz. Nu pot să nu scriu nici despre ploaia care ne-a dat bătăi de cap, dar nici despre soarele care nu ne-a uitat, în cele din urmă.

Au fost multe branduri care au susținut muzica bună și s-au implicat cu tot felul de activări și spații simpatice pe parcursul a patru zile pline.

Ploaia la braț cu jazzul m-au dus degrabă cu gândul la Festivalul de jazz de la Gărâna (unde am poposit de câteva ori, cu ceva ani în urmă). Și, la fel ca la Gărâna, pare-se că muzica aceasta aduce împreună o tagmă a copiilor (de toate vârstele) dar și a cățelușilor, se pare, mari amatori de jazz.

Festivalurile în aer liber au un farmec al lor, aparte, iar dacă picură acolo și muzica cu care rezonezi, plus oameni faini prin preajmă, ca prin magie, festivalul se lipește pe retina sufletului și cu greu îl mai scoți de acolo.

Este o provocare să asculți concert după concert timp de patru zile, începând cu ora 14 (uneori), până spre miezul nopții. Un fel de misiune imposibilă – să parcurgi și să te conectezi, chiar și cu frânturi, momente, la atâtea ore de muzică, atât ca disponibilitate fizică cât și ca nivel de atenție și tip de concentrare.

În plus, pe lângă multele ore de muzică, curiozitatea a fost întreținută din belșug – festivalul a venit cu propuneri extrem de variate, jazz ca formă de manifestare în multe ipostaze stilistice și combinații timbrale (de remarcat cele două ,,trompete celebre’’ din program, Erik Truffaz și Avishai Cohen).

Voi concentra poveștile în jurul a câte unui concert din fiecare seară, cu regret că nu am ascultat mai multe concerte și nu pot aminti toți artiștii și trupele prezente în festival.

Menționez însă, la începutul fiecărei zile numele celor care au urcat pe scene.

Trigon

Ziua 1, Jazz in the Park: 1 septembrie 2022

The Comet is Coming, Mircea Tiberian Trio, Trigon, Shay Hazan, Răzvan Cipca Trio, Andrei Petrache Trio.

Trupa Trigon este mai puțin cunoscută în rândul amatorilor, ci mai degrabă în rândul acelora cu ștate vechi într-ale jazzului.

Trigon este o trupă de etno-jazz din Republica Moldova care a luat naștere în 1992, anul acesta împlinind o cifră rotundă, 30 ani de la înființare.

Trigon înseamnă astăzi: Anatol Ştefăneţ (violă), Vali Boghean (instrumente de suflat din lemn și alamă, plus vocal), Dan Brumă (chitară) și Gari Tverdohleb (tobe, percuție, xilofon).

A fost un concert de un mare rafinament și o înaltă ținută artistică, susținut de adevărați profesioniști. Pe lângă virtuozitatea instrumentală, compozițiile și orchestrațiile fiecărei piese în parte te surprindeau la fiecare pas.

Muzica Trigon te poartă printr-o înlănțuire de stiluri: de la sonorități un iz folcloric românesc (pe care le simți prin toți porii), la inserții de muzică rock, gispy, electronică. Joaca cu ritmurile asimetrice specifice muzicii de joc din tradiția populară mioritică, cu opriri, accente, schimbări timbrale, tonalități diverse, și toate îmbinate pe parcursul unei singure piese, au făcut deliciul urechilor profesioniștilor într-ale jazzului.

Cadențele solistice la violă în interpretarea lui Anatol Ştefăneţ – intervenții de mare virtuozitate, cu multe detalii, cu schimbări de agogică și nuanțe, au vrăjit publicul. La acestea, Vali Boghean a uluit prin mânuirea atâtor instrumente de suflat, de la cele tradiționale din lemn până la cele din alamă – de la variate de fluiere, caval, la sonorități originale cu instrumente cu ancie (poziționate atipic, într-o parte) până la sunete ascuțite de trompetă. Un muzician care și-a folosit și vocea, surprinzând prin melisme, strigături, alunecări netemperate, rubato, sunete guturale etc. specifice interpretărilor vocale tradiționale orale.

Ritmul alert a animat repertoriul timp de o oră, cu inserții de hore, sârbe, bătute dar și în contrapunct, elemente de doină, plus numeroase fragmente din alte genuri muzicale. Cu momente de improvizație și dialoguri subtile dintre instrumente, de la violă, la chitară clasică, instrumente percuție și instrumente de suflat.

Un adevărat regal de muzică jazz de înaltă calitate, Trigon reușește, la cei treizeci de ani, să se reinventeze dar să își păstreze, în același timp prospețimea, autenticitatea și relevanța.

Marele jazz susținut de filonul cald al muzicii populare, cu rafinament în detalii, Trigon a fost o adevărată bucurie pentru iubitorii de jazz.

Trupa lui Shay Hazan (Tel Aviv) a adus un aer proaspăt de free jazz, unde ritmurile muzicii africane și inserțiile hip-hop și-au făcut simțite prezența. Și apariția sa a fost una originală, Shay Hazan a cântat și la un instrument muzical tradițional din Maroc, cu trei coarde – gimbri sau sinter.

Mircea Tiberian Trio a adus pe scena Jazz in the Park înlănțuiri melodice și armonice cu personalitate în interpretarea pianului-virtuoz în dialog cu contrabasul și bateria. Mircea Tiberian a construit cu multă măiestrie planuri sonore ample, de la nuanțe subtile de pianississimo până la intensități extreme, de fortississimo.

Unul dintre capetele de afiș ale festivalului, trupa britanică The Comet is Coming, trio instrumental saxofon – keyboard – baterie a incorporat cu versatilitate elemente de muzică electronică, funk și tehnici de improvizație din jazz. Muzica a capătat un caracter pregnant prin efectul creat de fragmentele scurte (teme unde ritmul era primar) care se reluau în cadențe obsesive, într-un fel de ,,repetiție până la epuizare’’, alternate apoi cu improvizație liberă cu sunete electronice – forme de improvizație modernă, free jazz.

Erik Truffaz

Ziua 2, Jazz in the Park: 2 septembrie 2022

Yussef Dayes, Erik Truffaz Quartet, Amadou & Mariam, Luiza Zan Duo, Marta Popovici, Jazzbois.

Ziua a doua Jazz in the Park a pus la grea încercare audiența: ploaie care a fost prezentă dis de dimineață nu a contenit nici peste zi. Pelerine peste pelerine, umbrele, geci, bocanci, a fost ,,uniforma’’ în public. Dorința de a asculta muzică bună a fost însă mai puternică iar miile de oameni au stat în ploaie, alături de artiștii pe care i-au așteptat cu atâta nerăbdare.

În bătaia reflectoarelor de pe scene (ce își schimbau traiectoria în ritmul muzicii), observai, când și când, în fasciculele de lumină, picăturile insistente care nu s-au dat bătute nici spre miezul nopții. După ce a spus câteva cuvinte în limba română, începând cu ,,Mulțumesc, suntem bucuroși să cântăm în România.’’ faimosul trumpetist francez a exclamat: ,,sunteți curajoși!’’.

Curgerea lină a sonorităților pe care Erik Truffaz a început să le construiască apoi, a topit barierele de timp și spațiu. Un contrast pe care îl simțeai fizic, la fiecare respirație: ploaia măruntă ce cădea necontenit, alături de sunetele prelungi de trompetă, într-o cufundare într-o melodie infinită, ruptă de orice repere și contexte lumești.

Trasformarea continuă a sunetelor alungite (o muzică aflată parcă într-o stare permanentă de imponderabilitate, cum numai un magician ca Truffaz știe să o nască), cu alăturările de stiluri, fusion jazz și nu-jazz, au creat un spațiu sonor cald, profund, plin de emoție.

Cu pălăria albă, sfidând parcă vremea, cu silueta inconfundabilă, la cei 62 ani, unul dintre cei mai buni trompetiști europeni din toate timpurile, ne-a magnetizat cu muzica și cu talentul său.

Alături de cvartetul său (keyboard, bas și baterie) Erik Truffaz a interpretat melodii și din albume mai vechi (precum El tiempo de la Revolución 2012 – Istanbul Tango) dar și dintr-un nou album cu muzică de film, pe care urma să îl înregistreze peste două săptămâni, așa cum ne-a împărtășit.

Construcțiile sonore s-au creat deseori pe contraste – o fundație sonoră în ritm alert, pe de o parte (clape, bas, baterie), alături de construcțiile melodice ale trompetei, cu sunete prelungi.

Erik Truffaz este un adevărat magician al sunetelor – venite dintr-un univers neștiut care aduc cu ele o senzație de anulare a timpului, sau poate o dilatare a lui, într-un mod hipnotic.

Trompeta lui Erik Truffaz a încălzit sufletele plouate și le-a plimbat pe meleaguri de visare, pe tărâmuri fermecate.

Tehnica extraordinară a percuționistului Yussef Dayes a uimit, cu siguranță, în acea seară, publicul, apoi Jazzbois (trupa de jazz – hip-hop din Budapesta) a reliefat în muzica lor improvizația liberă. Cuplul de nevăzători Amadou & Mariam a adus pe scenă spiritul muzici Africii de Vest, cu elemente de electro-pop.

Asaf Avidan

Ziua 3, Jazz in the Park: 3 septembrie 2022

Artiști/ trupe: Asaf Avidan, Avishai Cohen (trompeta) Quartet, Mădălina Pavăl Orchestra, Zaharenco, Apifera, Skalpel, Ganna.

Vremea frumoasă, fără ploaie, a fost cadoul perfect pentru cea de-a treia zi, sâmbătă, 3 septembrie, la Jazz in the Park. A fost cel mai numeros public din succesiunea tuturor zilelor, cu o energie foarte bună la pachet; iar oamenii au forfotit în fiecare colțișor amenajat din perimetrul festivalulului – și în numeroasele zone de lounge, olărit, la târgul cu mici producători, zonele de food, zona de vinuri, proiecții printre căsuțele din lemn, târgul de viniluri, Întâlnirile pe prispă etc.

Cel mai intens moment al serii l-a reprezentat concertul lui Asaf Avidan, ultimul concert la Church Stage. Cântărețul israelian a reușit să magnetizeze audiența cu stilul său extrem de deschis, sincer, cu o muzică în note indie-pop care a captat iremediabil publicul aflat pe pajiștea deschisă, de lângă biserica veche de lemn a Parcului Etnografic din Cluj-Napoca.

Atunci când muzicianul a declarat că se simte în România ca acasă și că, rădăcinile sale (din partea bunicilor) vin din țara noastră, conexiunea dintre el și public a fost pecetluită definitiv.

Cu vocea sa guturală, de un gen nedefinit (timbru inalt, specific vocilor feminine, dar și sonorități baritonale și sunete cântate în falset), stilul său relaxat și nonconformist, cântatul la chitară și pian și lejeritatea cu care se exprima pe scenă, au transmis extrem de multă emoție.

Concertul lui Asaf Avidan face parte din turneul de promovare al celui mai nou album al său, Anagnorisis Band Tour. Numele ’’Anagnorisis’’ este inventat de Aristotel și definește momentul de cotitură dintr-o poveste, atunci când anumite informații răstoarnă tot ceea ce se credea până atunci despre un personaj.

Pe lângă meșteșugul artei lor, sunt anumiți artiști care au și darul empatiei, al comunicării cu mare ușurință pe scenă, iar Asaf Avidan este unul dintre ei și este conștient de puterea farmecului, a carismei sale.

Chiar dacă nu știai repertoriul, cu prin farmec, muzicianul reușea să te introducă în universul său, te invita la dans și te făcea să îl îndrăgești.

La aceeași scenă, concertul lui Asaf Avidan a fost precedat de acorduri autohtone – Mădălina Pavăl Orchestra – cu sonoritățile unor aranjamente orchestrale remarcabile, și, bineînțeles, cu bucuria întâlnirii temelor din muzica românească interpretate de instrumente de muzică clasică.

Un alt concert mult-așteptat a fost cel al trompetistului Avishai Cohen alături de cvartetul său, care a purtat publicul prin rezonanțele atonalismului, în ultimul concert al serii la Backyard Stage.

 

Elena Mindru

Ziua 4, Jazz in the Park: 4 septembrie 2022

Artiști/ trupe: Dhafer Youssef, Roberto Fonseca Trio, London Afrobeat Collective, Teodora Enache, Elena Mîndru Quartet, Maria Șimandi, Blazzaj.

Jazz in the Park a continuat cu încă o zi senină, fără ploaie, duminica ce a încheiat festivalul. A fost un public mai puțin numeros comparativ cu seară anterioară, probabil cu prezența majoritară a localnicilor, la fel de inimoși, dar într-o notă mai rezervată.

Am dat startul seriei de concrete la ora 16:30 la Backyard Stage – cu o reîntâlnire mult-așteptată – cu același farmec și creativitate muzicală, Elena Mîndru Quartet, interpretând piese de pe cel mai recent album, „Hope”.

Probabil mulți oameni din public o știau, Elena a cântat în orașul natal, fiind absolventă a Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj.

Elena Mîndru este una dintre cele mai remarcabile cântărețe de jazz din noua generație, de origine din România, performanțe artistice recunoscute și la nivel international cu numeroase premii (precum celebrul Montreux Jazz Voice Competition în 2012 – unde a obținut premiul al doilea și premiul publicului). De zece ani, vocalista și compozitoarea de jazz locuiește în Finlanda iar pe lângă cariera de solistă (alături de band-ul său compus din muzicieni finlandezi), Elena Mîndru este în prezent și Director Executiv al Oulu Music Festival.

A fost o bucurie de concert, în ton cu după-amiaza însorită.

Turul scenelor a continuat cu acordurile acid jazz Blazzaj și mesajele-ripostă pe care nu le-am mai ascultat de multă vreme, apoi cu London Afrobeat Collective – care au umplut scena în ritmuri latino și mesaje BLM/ Black Life Matters. Solista London Afrobeat era extrem de entuziastă și a subliniat, în câteva rânduri, bucuria reîntâlnirii (după perioada de pauză, cu restricțiile pandemiei) și a animat permanent publicul cu mesaje precum ’’Keep the joy in your heart.’’

Roberto Fonseca Trio sau trei muzicieni cubanezi (pian-bas-baterie) ce au adus tangențial ritmurile cubaneze în discursul lor, au improvizat într-un mod original, cu extrem de multă delicatețe, standarde de jazz precum Bésame Mucho, Kissas Kissas și au implicat publicul în construirea unor teme muzicale, improvizând împreună.

Fără doar și poate, cântărețul tunisian Dhafer Youssef era unul dintre artiștii așteptați cu mare nerăbdare la această ediție aniversară Jazz in the Park, unde a promovat muzica celui mai recent proiect al său, ‘’Digital Africa’’.

Alături de instrumentul oud (sau ūd, un tip de instrument cu coarde tip lăută, specific culturilor arabe, cu rădăcini în Persia medievală), pe care Dhafer Youssef l-a făcut celebru, pe scenă a mai fost prezent un alt instrument muzical vechi, Kora (tradițional din Africa de vest, cu 22 coarde, o alăturare dintre lăută și harpă), alături de bas și percuție/ tobe.

Un concert de atmosferă care s-a construit treptat, printr-o acumulare domoală de energie, cu senzația unui preludiu lent supradimensionat, în care temele se porneau agale și infuzau atmosfera în zona cadențelor principale, sonorități ce rămâneau întipărite cu ușurință în urechi. Pasajele vocale celebrele ale lui Dhafer Youssef în tonuri grave urmate apoi de cele în registre extrem de înalte, au fost precum niște incantații magice la final de festival. Un soi de muzică mistică care te prindea în mrejele sale, prin melismele vocalizate, precum niște rugăciuni trimise în eter, care se întipăresc în suflete, printr-un limbaj codat, ancestral.

Improvizații vocale ce s-au fixat parcă pe cerul unui Cluj senin, unde puteai zări și stelele, dar și-n inimile unui public prins în mrejele armoniilor, din alte sfere.

Un final de festival Jazz in the Park 2022 cât o mie de cuvinte și, și mai multe, necuvinte.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.