Zece artiști internaționali expun la Eastwards Prospectus în group show-ul „Seeing Ourselves Sensing”
https://www.ziarulmetropolis.ro/zece-artisti-internationali-expun-la-eastwards-prospectus-in-group-show-ul-seeing-ourselves-sensing/

Răzvan Anton, Ștefania Becheanu, Pavel Brăila, Karolina Breguła, Radu Cioca, Ištvan Išt Huzjan, Tania Mouraud, Damir Oko, Marilena Preda Sânc şi Mircea Stănescu – o parte dintre artiştii care au avut expoziţii personale la Eastwards Prospectus de la fondarea galeriei, în 2014 – sunt reuniţi acum într-un group show.

Un articol de Liliana Matei|10 mai 2017

Zece dintre artiștii care au avut expoziții personale la Eastwards Prospectus de la înființarea galeriei, în 2014, expun în group show-ul ′Seeing Ourselves Sensing′, deschis în perioada 17 mai – 16 iulie. Răzvan Anton, Ștefania Becheanu, Pavel Brăila, Karolina Breguła, Radu Cioca, Ištvan Išt Huzjan, Tania Mouraud, Damir Oko, Marilena Preda Sânc și Mircea Stănescu prezintă exclusiv lucrări ce nu au mai fost expuse la Eastwards Prospectus (strada Plantelor nr. 50) până acum. Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, expoziția de grup este o ocazie de a explora diverse practici artistice și diverse medii, de la video, sunet și instalație la sculptură, desen și colaj.

Una dintre cele importante voci din arta contemporană franceză, Tania Mouraud este prezentă cu instalația video Once Upon a Time, care a mai fost proiectată, printre altele, pe exteriorul Primăriei din Toronto în timpul Nuit Blanche 2012. Inspirată de basmele Fraților Grimm, artista a mers în inima pădurilor boreale din Canada, dar și în păduri din Franța pentru a filma defrișările și diferitele utilaje din industria forestieră care îi aminteau de creaturi mitice precum căpcăunii. Lucrări video prezintă și alți doi artiști cu o carieră internațională remarcabilă. Karolina Breguła – ale cărei filme aflate la granița dintre artă contemporană și cinema sunt arătate atât în galerii, cât și în festivaluri de film – spune în Photophobia povestea unei funcționare care încearcă în mod discreționar să impună limite asupra celorlalți locuitori din orașul său. Cu filmul Joc. Energia vieții, realizat pentru primul Pavilion al Moldovei la Expoziția Universală (Milano, 2015), Pavel Brăila oferă cea dintâi înregistrare profesionistă a ansamblului Joc, înființat în 1945, jucând dansuri tradiționale moldovenești.

Pentru Ștefania Becheanu, o practică populară străveche devine în instalația sonoră Descântec ocazia de a propune vizitatorilor un demers personal de introspecție și de întoarcere la propriile amintiri. Sonorizarea și ritmul descântecului din instalație recreează experiența acestei practici milenare, care este astfel conservată și arhivată.

1_Razvan Anton_The March

Răzvan Anton, „The March”, 2017, heliografie, pix pe hârtie, 170 x160 cm, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Publicul din București poate vedea pentru prima dată o serie de trei lucrări ce fac parte din cel mai recent proiect al lui Radu Cioca. Cu titlul Fighting Abstract, proiectul, pentru care artistul clujean lucrează cu materiale precum beton și fier, este construit în jurul conștientizării prezenței ca temă de studiu. În premieră sunt prezentate și noi lucrări ale unui alt artist care trăiește și lucrează la Cluj, Răzvan Anton. Heliografia The March face parte din cercetarea vizuală a artistului bazată pe colecția fotografică Minerva, ce constă în fotografii de ziar realizate în anii ’70-’80 de cotidiene clujene, în timp ce Studiu iconografic aparține unei suite de lucrări ale lui Răzvan Anton preocupate de rolul clișeului, al încadrării, al luminii, dar și al înregistrării imaginii ca model de recunoaștere și imprimare a memoriei.

Artiști ale căror cariere se întind pe parcursul mai multor decenii, Mircea Stănescu și Marilena Preda Sânc sunt prezenți în expoziție prin lucrări precum o instalație realizată din bucăți de săpun de mari dimensiuni, fiecare dintre ele gravată cu un alt cuvânt (time, city, dream, trust, hope), și, respectiv, cărțile de artist În Peșteră (1983-1984) și Viul (1993). Cele din urmă fac parte din preocupările Marilenei Preda Sânc pentru life science art, o hibridizare a perspectivei ştiinţifice cu cea artistică din care rezultă o imagerie în care se reflectă „explorarea universului uman/natural în fragment şi în întregul său”, după cum spune artista.

Chestiunile corpului uman și explorarea realităţilor fizice ale acestuia se află în centrul practicii artistice a lui Damir Oko, fie că este vorba despre filmele lui sau despre lucrările pe hârtie care gravitează în jurul acestora. În fotocolajele incluse în expoziție, artistul care a reprezentat Croația la Bienala de la Veneția 2015 transformă corpul uman într-un spațiu critic de reflecție asupra puterii, fragilității sau interacțiunii noastre cu mediul înconjurător. El investighează, totodată, ideea unei „estetici a culiselor”, colajele bazându-se pe fotografii interconectate cu filmul TK.

2_Radu Cioca_Study for the Perfect Gesture

Radu Cioca, „Study for the Perfect Gesture”, 2016, beton și fier, 121 x 145 x 13 cm, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Parcursul expozițional este completat de instalația Nameless Forms, prin care Ištvan Išt Huzjan își continuă demersul de a combina obiecte găsite cu materiale casnice și de construcții pentru a asambla forme noi. Artistul a adunat toate aceste elemente de pe un șantier din Bruxelles, orașul unde locuiește, și le reunește într-o instalație site specific în care componentele ajung să semene cu un grup umanoid.

Eastwards Prospectus este o galerie de artă contemporană cu un program vibrant de expoziții dedicate unor valori confirmate din arta internațională, precum și unor artiști în afirmare, în special din Europa de Est, ale căror lucrări au o putere de fascinaţie la nivel internațional. Înființată în 2014, Eastwards Prospectus are un spațiu versatil de expunere, care permite organizarea simultană a două expoziții sau desfășurarea uneia de amploare pe două niveluri.

Foto (sus): Tania Mouraud, „Once Upon a Time”, 2011-2012, instalație video site specific, HD + sunet 4.1, 9’16’’ (loop), 5+2AP, prin amabilitatea artistei și Eastwards Prospectus

26
/08
/19

"Du-te! Îmbrăţişează Columna infinirii cu palmele mâinilor deschise. Apoi, înălţându-ţi ochii, priveşte-o şi vei cunoaşte, astfel, într-adevăr, sinele cerului." - Constantin Brâncuși. Turnată în fontă în septembrie 1937 la Atelierele Centrale din Petroșani, Coloana (cu o înălțime de 29, 35 metri) a fost inaugurată la 27 octombrie 1938.

21
/08
/19

„Cultura de masă în Epoca de Aur - Cîntarea României & Cenaclul Flacăra” este un proiect de cercetare ce prezintă și analizează politicile culturale din perioada lui Nicolae Ceaușescu, declinat în expoziție și publicație. Lansarea cărții omonime are loc pe 23 august 2019 la ora 11.00, în expoziția găzduită de Muzeul Nicolae Minovici București.

14
/08
/19

Pavilionul de Artă București — Art Safari va oferi, în premieră, iubitorilor de artă șansa de a admira expozițiile, în cadrul unor tururi nocturne. Experiența vizitării pe timp de noapte a Pavilionului va include, pe lângă tururi ghidate, sesiuni de pictură live (o lucrare de artă creată sub ochii vizitatorilor) și muzică live. Art Safari – ediția 2019 va avea loc între 27 septembrie și 6 octombrie, la Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității.

13
/08
/19

În luna august Happy Cinema București prezintă trei documentare din seria “Expoziții pe marele ecran”: din 16 august Van Gogh & Japan, din 23 august Young Picasso și din 30 august Goya: Visions of Flesh and Blood.

02
/08
/19

Ultima lună de vară vine cu evenimente culturale de impact, precum Festivalul Anonimul, în Delta Dunării, Festivalul de Teatru Independent Undercloud, la Muzeul Țăranului din București, sau Festivalul Internațional George Enescu, ce-și deschide porțile în ultima zi din august.

31
/07
/19

Pavilionul de Artă București — Art Safari, cel mai amplu eveniment dedicat artei din România, va găzdui, în premieră, un pavilion dedicat exclusiv artei secolului XXI: Pavilionul Supercontemporan. „Young Blood. Arta timpului tău”, curatoriat de Mihai Zgondoiu. Art Safari – ediția 2019 va avea loc între 27 septembrie și 6 octombrie, la Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității.

28
/07
/19

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Strada Armenească are loc anul acesta între 2 și 4 august și aduce în inima Cartierului Armenesc din București o serie de evenimente pentru întreaga familie. Expoziții și workshopuri, meșteșugari, tururi ghidate, delicii culinare, dansuri tradiționale și concerte de neuitat, toate vă așteaptă în cele trei zile de festival pe strada Armenească. Intrarea este liberă.

21
/07
/19

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită artiști români să lucreze cu mămăligă, în cadrul rezidenței artistice Gastronom: artă contemporană cu patrimoniu culinar, la Timișoara.

13
/07
/19

Scena Control-ului capătă acum o nouă dimensiune lansând primul „canvas” de artă urbană open space, ce aduce împreună artiști vizuali și branduri care simt că orașul vibrează mai puternic dinspre strada Constantin Mille nr.4.