Artistul Nistor Coita expune un ,,muzeu imaginar al spectatorului contemporan” până în luna aprilie
https://www.ziarulmetropolis.ro/artistul-nistor-coita-expune-un-muzeu-imaginar-al-spectatorului-contemporan-pana-in-luna-aprilie/

Artistul Nistor Coita va organiza o expoziţie eveniment, începând cu luna martie, la Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia.

Un articol de Andrada Văsii|7 martie 2013

În muzeul imaginar al spectatorului contemporan, creația artistului Nistor Coita se atașează semnului conotat, semnului încărcat peste măsură cu sens.

“Virtutea majoră a lucrărilor lui Coita o constituie caracterul lor eminamente grafic (artistic plastic), redus ca anecdotă la simpla aventură a liniei sensibil modulate, linie din ale cărei inflexiuni se desprind înțelesuri multiple. O artă cu itinerarii secrete și în același timp de largă și frumoasă deschidere…” , scria reputatul critic de artă Radu Bogdan, în urmă cu mai bine de trei decenii, când noi, cei chemați astăzi la acest festin vizual, abia ne nășteam. Atunci când pătrundem vizual prin această frumoasă și largă deschidere de sens, avem acces la eul artistului, ni se revelă urgența comunicării sale către noi și pulsiunea acută a elanului său vital, care domină fiecare pânză în parte și toate la un loc.

Ingeniozitatea imaginativă, simțul pronunțat al compoziției și siguranța execuției au fost semnalate de critică încă din primii ani ai creației lui Nistor Coita, anii 70. Deceniile de căutări care au urmat au conservat aceste atribute, chiar dacă mijloacele de expresie s-au sintetizat, chiar dacă viziunea artistului s-a cristalizat, iar virtuțiile plastice ale liniei au fost speculate până dincolo de ultima lor consecință.

Fără pretenția unei expoziții retrospective, selecția de față cuprinde lucrări din principalele cicluri abordate concomitent de către artist. Sunt cicluri care poartă titluri inspirate, titluri livrești, care dau măsura erudiței unei întregi generații de artiști, din care Nistor Coita face parte.

 


În Metacălătorii registrele orizontale, desfășurate filmic, plasează personajele într-un context cosmic, le situează ad infinitum, iar ceea ce la prima vedere ar putea părea un joc gratuit al liniei sau pură caligrafie se dovedește a fi manifestarea plenară a unui conținut narativ intrinsec, într-un univers al existenței nelimitate. Trecerea dinspre ceva nedefinit spre ceva concret, definit, se realizează printr-un reglaj fin al legăturii dintre desen și mesajul său. Modalitățile de expresie sunt multiple, niciodată aceleași, într-o neostoită sete de mișcare și schimbare.

 

Text preluat în parteneriat cu Modernism.ro

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.

09
/08
/22

La împlinirea a 150 de ani de la nașterea primului academician provenit din rândul artiștilor plastici, Muzeul de Istorie „Teodor Cincu” din Tecuci și Asociatia Pro Valores, organizează prima ediție a Concursului Internațional de arte plastice „Gheorghe Petrașcu”.