Cinci contratenori și un violonist sârb – povești legate de România
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinci-contratenori-si-un-violonist-sarb-povesti-legate-de-romania/

Urmăresc cu acelaşi interes ca întotdeauna actualitatea discografică internaţională ce rezervă în ultima perioadă surprize dintre cele mai frumoase, aşa cum sunt apariţiile a două albume pe care, personal, le-am apreciat foarte mult: “Cinci contratenori” care va fi lansat în 16 martie şi “Journey East” lansat în 16 februarie, semnat de violonistul Nemanja Radulovic. Sunt două discuri legate, într-un fel de România. Neaşteptat, nu?

Un articol de Cristina Comandașu|13 martie 2015

Cinci contratenori – și un român

Pentru că unul dintre cei cinci contratenori promovați de celebra casă de discuri Decca este românul (cel puțin de origine) Valer Săbăduș, care la 29 ani a ajuns să fie considerat unul dintre cei mai buni contratenori ai lumii.

Are o voce rară, cu un timbru neobișnuit (contratenorii sunt bărbații care cântă cu voce de femeie) – câți asemenea cântăreți ați ascultat? Nu prea mulți, sunt sigură; și repertoriul pe care aceștia îl pot aborda este destul de restrâns, mai ales din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea când rolurile feminine erau interpretate de bărbați castrați, cu performanțe vocale, însă, uluitoare prin agilitate și versalitate.

Valer Săbăduș s-a născut în 1986 la Arad, într-o familie de muzicieni care a emigrat în 1981 în Germania, așa că tânărul cântăreț a studiat la Hochschule fur Musik und Tanz din Munchen.

La 23 ani, Valer Săbăduș se lansa pe orbita unei cariere internaționale care l-a purtat deja pe cele mai mari scene ale lumii și i-a adus mai multe premii ale industriei discografice europene: Echo în 2012 și ICMA în 2013.

Pe discul “5 contratenori”, Valer Săbăduș interpretează două arii puțin cunoscute, cum de altfel sunt majoritatea de pe acest disc: una de Niccolo Jommelli și una de Christoph Willibald Gluck, cu o voce sigură și caldă, ce ar trebui măcar o dată-n viață ascultată.

Alături de Valer Săbăduș, pe discul “5 contratenori” evoluează croatul Max Emanuel Cencic (cunoscut și în România datorită participării sale la Festivalul Enescu 2013, alături de ansamblul care evoluează și pe acest disc, Armonia Atenea, dirijor George Petrou), spaniolul Xavier Sabata, ucraineanul Yuri Minenko și sud-coreeanul Vince Yi.

Toți sunt tineri, foarte talentați, cu voci excepționale, cu o alură de artiști nonconformiști și cântă un repertoriu pe care altfel ai foarte rar șansa să-l asculți.

Albumul poate fi ascultat în premieră românească la Radio România Muzical: luni, 16 martie, chiar în ziua lansării sale internaționale, de la ora 19.00; este inclus și în cadrul campaniei “Votează discul de muzică clasică al anului 2015”.

Nemanja Radulovic – un violonist ieșit din tipare

În 16 februarie a apărut și noul album al violonistului sârb actualmente stabilit în Franța, Nemanja Radulovic.

“Journey East” se intitulează acest disc care a cunoscut și o lansare în avanpremieră în Franța sub titlul “Carnets de voyage”, apărută în noiembrie 2014.

Acesta este un disc pe care-l recomand oricui iubește muzica bună, nu neapărat muzica clasică; un album care vorbește despre forța expresivă extraordinară a muzicii bine făcute; un album care te scoate din depresie și dă poftă de viață (deloc de neglijat după o iarnă așa de lungă și cu atât de multe viroze).

Și acest album are o legătură cu România, de fapt, nu doar una, ci două: Nemanja Radulovic este câștigătorul concursului “Enescu” – secțiunea vioară din 2001; și pe acest disc regăsim la track-ul 6 o piesă pe care producătorii o numesc tradițională sârbă, dar care sună 100% românește.

Nemanja Radulovic împlinește anul acesta 30 ani; s-a născut la Niș, în Serbia și a emigrat în Franța în 1999.

A studiat și în țara natală și la Paris, a înființat două ansambluri, printre care și “Les Trilles du Diable” care apare și pe discul “Journey East”.

Cântă cu aceeași naturalețe și știință și un Concert de Sibelius, dar și muzică tradițională sârbă – el este un violonist pur-sânge, cu o alură nonconformistă pentru muzician clasic (puteți să-i admirați podoaba capilară!); el este un artist care știe să te facă să vibrezi și care știe să transmită o emoție specială.

Acesta este, de fapt,  talentul muzicienilor care vin din estul Europei și care sunt rezervorul de talente pentru orchestrele și posturile de solist ale marilor scene din vest – trăirea aceasta care-i individualizează și care le aduce succesul.

Așa este Nemanja Radulovic, ca și Patricia Kopacinskaja, născută în Republica Moldova sau Răzvan Stoica născut în România.

Așa cum îi spune și numele, „Journey East” este un album care face o incursiune în lumea moștenirii muzicale sârbe, în sens mai larg, balcanice, a lui Nemanja Radulovic.

Întâlnim și hituri semnate de Brahms sau Dvorak, ca și piese tradiționale sârbe sau teme din coloane sonore ale unor filme din Serbia, printre ele și una aparținând lui Emir Kusturica.

Este o lume vie și colorată pe acest album care cuprinde 15 piese scurte, potrivite de ascultat oricând, dar mai ales ca însoțitor al unei zile agitate și obositoare. Sigur va face ca timpul să treacă mai repede…

Albumul poate fi ascultat și votat aici

Foto: Cinci cntratenori – wikipedia, facebook

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.