Cineaştii români vor să salveze cinematografia de la dezastru
http://www.ziarulmetropolis.ro/cineastii-romani-vor-sa-salveze-cinematografia-de-la-dezastru/

Regizorii Corneliu Porumboiu, Nae Caranfil şi Cristi Puiu, alături de alte câteva zeci de cineaşti, au trimis o scrisoare de protest premierului Victor Ponta. Scrisoarea face referire la două dintre prevederile proiectului Legii descentralizării, care ar afecta finanţarea şi distribuţia filmelor româneşti.

Un articol de Corina Vladov|5 Noiembrie 2013

Regizorii Corneliu Porumboiu, Nae Caranfil și Cristi Puiu (foto sus), alături de alte câteva zeci de cineaști români, au trimis o scrisoare de protest premierului Victor Ponta şi Ministrului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Liviu Dragnea. Scrisoarea face referire la două dintre prevederile proiectului Legii descentralizării, care ar afecta drastic atât finanțarea, cât și distribuția filmelor românești.

Unul dintre puncte stabileşte ca o cotă-parte de 50% din veniturile la Fondul Cinematografic să treacă în administrarea consiliilor şi primăriilor locale, cu scopul întreţinerii, reabilitării sau construirii de noi cinematografe. Cineaştii susţin că această măsură va afecta drastic finanţarea producţiei de film, în condiţiile în care România este singura ţară din Europa care nu acordă nici un ban de la buget pentru sprijinirea ei, anunță Film reporter.

Mai jos este scrisoarea de protest a cineaștilor, reprodusă integral:

SCRISOARE DESCHISA

In atentia

DOMNULUI VICTOR PONTA

Prim Ministru al Guvernului Romaniei

DOMNULUI LIVIU DRAGNEA

Ministrul Dezvoltarii Regionale si Administraţiei Publice

Urmare a publicarii in mass-media a proiectului de Lege privind stabilirea unor masuri de descentralizare, va solicitam respectuos urmatoarele:

Eliminarea Art.VI, pct 1 (Titlul III) din proiectul de lege care propune modificarea Legii cinematografiei dupa cum urmeaza: “o cotă-parte de 50% din sumele colectate la Fondul cinematografic se face venit la bugetele locale ale judeţelor, cu destinaţia finanţării proiectelor de reabilitare, dotare, modernizare a sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic, precum şi pentru construirea de noi cinematografe”

Modificarea Art. II, pct 4-5 (Titlul III) din proiectul de lege care propune ca un numar de peste 180 de Sali de cinematograf aflate în domeniul public al statului şi în administrarea RADEF „România-Film” sa treaca „în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, după caz, şi în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale”

Contextul in care apare proiectul de act normativ este:

Cinematografia romana este subfinantata cronic, in conditiile in care este domeniul care contribuie de ani de zile cu succes la construirea unei imagini pozitive a Romaniei in lume. Filmele romanesti au obtinut in doar 7 ani cele mai importante premii europene de film – Palme D’Or (Cannes), Ursul de Aur (Berlin), Academia Europeana de Film (Oscarul european) iar acum filmul “Pozitia copilului” concureaza cu sanse pentru o nominalizare la Oscar.

– In aceiasi 7 ani, Fondul Cinematografic (instituit prin OUG 67/2007) s-a diminuat de la 40.000.000 lei (2007) la 25.000.000 lei in 2012, in conditiile in care alocatia bugetara la Fond este zero lei.

Cinematografia romana este singura din Europa care nu primeste niciun ban de la buget pentru productia si distributia de filme.

Un studiu recent (2012) al Observatorului European al Audiovizualului arata ca, intre sursele de finantare ale fondurilor de film din Europa, 37% sunt fonduri provenite de la buget iar 17% sunt fonduri provenind de la autoritati locale si regionale.

– Diminuarea considerabilă a sumelor existente în Fondul Cinematografic al CNC, din care se co-finanţează producţia şi distribuţia de filme romaneşti sau programele de educaţie şi cultură cinematografică, nu are nicio legatura logica cu succesele de prim-plan, repetate, ale cinematografiei romane pe plan internaţional. Acest moment de gratie implică găsirea unor surse suplimentare de finanţare pentru filmul romanesc, cel mai competitiv produs cultural al tarii din ultimii ani, nicidecum transferul a 50% din Fond catre autoritati locale.

– Din 2008, prin aplicarea prevederilor Legii 303/2008, RADEF Romania Film a predat către autorităţile administraţiei publice locale un număr de 107 cinematografe, care -in prezent- cu exceptia a trei cinematografe, nu mai functioneaza potrivit destinatiei initiale.

Autorităţile locale au ignorat insa obligaţiile legale ce le reveneau conform art. II pct 6 din Legea nr 303/2008, respectiv “pentru realizarea interesului public general privind accesul la cultura, autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa asigure, pentru o perioada de minimum 15 ani, cu periodicitatea necesara, difuzare de film cinematografic”.

– In prezent, exista doar 37 de cinematografe apartinind RADEF Romania Film in care se desfasoara proiectie curenta de film, existind un risc iminent ca filmele romaneşti, realizate cu sprijin financiar din Fondul Cinematografic, potrivit legii, sa nu aibă unde sa fie difuzate si sa nu fie vizionate de publicul de pe tot cuprinsul tarii noastre.

– Filmele romanesti patrund cu mare greutate la multiplexuri din cauza programarii de filme American, multe orase mari din tara (Iasi, Timisoara, Sibiu, Galati) neavind niciun acces la filmele romanesti noi. Lipseste cu desavirsire o retea nationala de cinematografe digitalizate care sa difuzeze cu preponderenta film romanesc si European.

Domnule Prim Ministru,

Va amintim ca in capitolul dedicat Culturii din Programul de Guvernare, intre direcţiile de acţiune se regăseşte si „Susţinerea industriei cinematografice romaneşti, pentru a-si intari competitivitatea pe plan internaţional”.

Aplicarea articolelor – in forma lor actuala – din actualul Proiect de Lege privind descentralizarea va duce la diminuarea drastica a Fondului Cinematografic, asadar a resurselor pentru producerea filmului romanesc si la disparitia salilor de cinema (atitea cite mai exista, oricum foarte putine), in concluzie industria cinematografica romaneasca nu va fi sustinuta in niciun fel, masurile propuse intrind in contradictie flagranta cu masurile propuse in Programul de Guvernare.

Propunerile noastre concrete referitoare la Fondul Cinematografic si salile de cinema sunt:

– pastrarea intacta a Fondului Cinematografic al CNC si eliminarea oricaror propuneri de micsorare a Fondului prin diferite masuri care vizeaza fie diminuarea unor contributii la Fond fie transferuri de sume catre autoritati locale

– trecerea in administrarea Ministerului Culturii sau a Centrului National al Cinematografiei (din domeniul public sau privat al statului, dupa caz) a acelor cinematografe care sint inca functionale, modernizate sau cu potential de a fi digitalizate.

Cinematografia romana va putea astfel conta pe o retea de 26 cinematografe care va putea difuza film romanesc si european si care va putea fi administrata si manageriata in mod coerent.

Salile de cinematograf pe care le propunem a face parte din aceasta retea sunt:

“FLORIN PIERSIC” – Cluj-Napoca, “PREMIERA” – Ploiesti, “SERGIU NICOLAESCU” – Targu Jiu, “PATRIA” – Bucuresti, “SCALA” – Bucuresti, “GLORIA” – Bucuresti, “Gradina de vara GLORIA-TITAN” – Bucuresti, “VICTORIA” – Iasi, “REPUBLICA” – Iasi, “DACIA” – Alba Iulia, “UNIREA” – Botosani, “CORSO” – Bucuresti, “PATRIA” – Craiova, “DACIA” – Piatra Neamt, “ARTA” – Sibiu, “DACIA” – Bistrita, “STUDIO” – Constanta, “DACIA” – Arad, “CENTRAL”- Bacau, “DACIA” – Baia Mare, “CENTRAL”- Braila, “DACIA” – Buzau, “PATRIA” – Deva, “MODERN”- Pitesti, “STUDIO” – Timisoara, “TIMIS” – Timisoara

Se va evita astfel posibilitatea ca autoritatile administrativ publice locale sa schimbe destinatia actualelor cinematografe sau sa treaca la inchiderea sau convertirea respectivelor spatii.

De asemenea, prin parteneriate public-privat, Ministerul Culturii (sau CNC) va putea incheia contracte cu diferiti operatori culturali independenti care vor putea gestiona operarea cinematografelor mai sus-mentionate si care vor putea aplica la fonduri structurale pentru modernizarea si digitalizarea salilor.

Eventuala trecere a acestor sali de cinema functionale in administrarea autoritatilor locale va genera un haos evident in ce priveste programarea filmelor, tinind cont ca in afara de 4 ecrane, majoritatea cinematografelor functionale sint dotate inca cu tehnica de proiectie pe film 35mm. In prezent distribuitorii de film romanesc si strain nu produc decit maxim 1-2 copii pe pelicula 35mm care sunt circulate in reteaua RADEF in baza unei programari prealabile. Autoritatile locale nu pot genera nicio strategie coerenta si unitara de distributie a aceluiasi continut cinematografic, ca urmare majoritatea salilor de cinema nu vor avea ce sa difuzeze si autoritatile locale vor stopa proiectiile cinematografice.

In consecinta, va rugam sa dispuneti modificarea proiectului de act normativ in sensul celor mentionate la inceputul scrisorii.

Consideram ca in momentul actual, succesele cinematografiei romane in lume impun regindirea felului in care se pot dezvolta infrastuctura si institutiile cinematografiei romane, gasirea unor noi surse de finantare pentru filmul romanesc, nicidecum diminuarea dramatica a Fondului Cinematografic sau trecerea salilor de cinematograf functionale sub autoritatea administratiilor locale, care nu au nicio competenta in ce priveste activitatea de exploatare cinematografica.

Cu stima,

Lucian Pintilie – regizor

Adrian Sitaru – regizor Ada Solomon – producator

Alexandru Solomon – regizor Anca Puiu – producator

Cristi Puiu – regizor Calin Netzer – regizor

Corneliu Porumboiu – regizor Florin Serban – regizor

Radu Muntean – regizor Radu Jude – regizor

Stere Gulea – regizor Nae Caranfil – regizor

Tudor Giurgiu – regizor Oana Giurgiu – producator

Radu Gabrea – regizor Adina Pintilie – regizor

Vivi Dragan Vasile – operator Velvet Moraru – producator

Catalin Mitulescu – regizor Daniel Mitulescu – producator

Marcian Lazar – producator Mihai Chirilov – director festival

Corina Suteu – director festival Csilla Kato – director festival

Razvan Radulescu – scenarist Florin Iepan – regizor

Marian Crisan – regizor Gabriel Achim – regizor

Alexandru Baciu – scenarist Tudor Cristian Jurgiu – regizor

Iulia Rugina – regizor Eva Pervolovici – regizor

Dan Burlac – producator Vlad Ivanov – actor

Andi Vasluianu – actor Gabriela Suciu – producator

Svetlana Mihailescu – pictor de costume prof.univ.dr. Florin Mihailescu – director de fotografie, Doru Nitescu – regizor

Adrian Titieni – actor, rector UNATC

Monica Birladeanu – actrita

Nicolae Margineanu – regizor

Monica Lazurean Gorgan – producator

20
/01
/17

Simplu spectator de cinema, năist dintotdeauna, salut călduros apariția filmului „6.9 grade pe scara Richter”, de Nae Caranfil. E o nebunie. E de un ludic dus la extrem.

19
/01
/17

Relansat pe platforma Cinepub, "E pericoloso sporgersi" (1993), de Nae Caranfil, a fost unul dintre cele mai neaşteptate filme din cinematografia română a anilor `90 şi rămâne unul dintre cele mai reuşite şi proaspete debuturi.

19
/01
/17

Industria cinematografică internaţională a intrat în linie dreaptă pentru cel mai important eveniment al său: Gala Premiilor Oscar. Pentru al treilea an consecutiv, Digi24 şi Digi Film vor transmite, în direct şi în exclusivitate, festivitatea de decernare a premiilor Academiei Americane de Film, care va avea loc la Dolby Theatre din Hollywood, Los Angeles.

19
/01
/17

„Statele unite ale iubirii”, drama scrisă și regizată de polonezul Tomasz Wasilewski, intră de mâine în cinematografe din: București, Bârlad, Botoșani, Brașov, Cluj, Constanța, Deva, Gura Humorului, Focșani, Iași, Odobești, Pitești, Târgu Mureș, Timișoara, distribuit de Transilvania Film.

18
/01
/17

Unul dintre cei mai cunoscuţi actori români, Ion Besoiu, a murit, astăzi, la vârsta de 85 de ani, la institutul pentru boli cardio-vasculare „Prof. Dr. C.C. Iliescu", din Capitală. De-a lungul bogatei sale cariere, Ion Besoiu ainterpretat zeci de roluri în pe scenă și pe platourile de filmare.

18
/01
/17

Saroo are doar 5 ani când se pierde de fratele lui mai mare și ajunge într-un tren care-l duce de-a lungul Indiei, în Calcutta, la mii de kilometri depărtare de locul unde s-a născut şi de familie. Înainte de a fi adoptat de un cuplu din Australia, micuţul supravieţuieşte numeroaselor încercări şi primejdii întâlnite. Apoi, 25 de ani mai târziu, porneşte în căutarea familiei sale, încercând să reajungă acasă.

17
/01
/17

Comedia 6,9 pe scara Richter, în regia lui Nae Caranfil ,va ajunge în 39 de oraşe şi peste 65 de ecrane din ţară, începând cu 20 ianuarie. Miercuri, 18 ianuarie, fanii regizorului sunt aşteptaţi la o proiecţie specială în avanpremieră, care va avea loc de la ora 20.00 la Grand Cinema & More Băneasa. Proiecţia va fi precedată de o sesiune de autografe cu Nae Caranfil, începând cu ora 19.30, în foaierul cinematografului.

16
/01
/17

TV5MONDE a programat pentru luna ianuarie unele dintre cele mai bune filme clasice ale cinematografului francez, cu actori fabuloși: Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Anthony Perkins, Romy Schneider, Lino Ventura, Jeanne Moreau, Orson Welles, Jean-Louis Trintignant, Michèle Morgan sau Danielle Darrieux.

14
/01
/17

CRONICĂ DE FILM „Jackie”, lungmetrajul cu care chilianul Pablo Larrain s-a aflat în 2016 în Competiţia Festivalului de la Veneţia, se situează la intersecţia dintre un film biografic mainstream, cu superstaruri, şi un film de autor care încearcă să împrospăteze convenţiile genului. De aici şi frumuseţea sa.

13
/01
/17

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, "Război pe calea undelor", de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

12
/01
/17

„Odiseea“ (2016), povestea celebrului explorator francez Jacques-Yves Cousteau, va avea premiera în cinematografele româneşti în 27 ianuarie. În rolul lui Cousteau îl veţi recunoaşte pe actorul Lambert Wilson, iar actriţa Audrey Tautou va interpreta rolul lui Simone Cousteau, cea de-a doua soţie a exploratorului.

12
/01
/17

Recent apărut în cadrul unui program al Asociaţiei One World Romania şi sub coordonarea criticului Adina Brădeanu, DVD-ul „Sahia Vintage III”, dedicat temei copiilor, adună zece documentare de scurtmetraj din timpul comunismului, a căror selecţie pune în discuţie memoria istorică, socială şi, mai ales, cinematografică.

12
/01
/17

Pentru prima oară, OSCAR WEEKEND aduce la București opt din cele nouă filme aflate în cursa pentru Oscar la categoria Cel mai bun film străin. „A Man Called Ove” în regia lui Hannes Holm, Cea mai bună comedie a anului (Premiile Academiei Europene de Film 2016) este propunerea Suediei la Oscar și last entry în programul OSCAR WEEKEND.

11
/01
/17

Organizatorii Berlinalei au anunțat un alt lot de filme care vor fi prezentate în cadrul festivalului internațional de luna viitoare, printre care și sequel-ul comediei negre "Trainspotting" din 1996, El Bar (The Bar), ultimul film al spaniolului Álex de la Iglesia - autorul aclamatului "Balada triste de trompeta" -, dar și noul film cu supereroi în care apar Hugh Jackman, Patrick Stewart și Elizabeth Rodriguez. Festivalul de Film de la Berlin 2017 va avea loc în perioada 9 - 19 februarie.

Page 1 of 16212345...102030...Last »