Don Giovanni in premiera la Opera Nationala Bucuresti
https://www.ziarulmetropolis.ro/don-giovanni-in-premiera-la-opera-nationala-bucuresti/

În luna dedicată iubirii, Don Juan, unul dintre cele mai carismatice personaje din toate timpurile, mereu asociat aventurilor amoroase, revine pe scena Operei Naţionale Bucureşti. La aproape un deceniu de la ultima premieră a operei Don Giovanni la Bucureşti, o nouă producţie a lucrării situate pe locul 10 în topul celor mai cântate opere din […]

Un articol de Andrada Văsii|13 februarie 2013

În luna dedicată iubirii, Don Juan, unul dintre cele mai carismatice personaje din toate timpurile, mereu asociat aventurilor amoroase, revine pe scena Operei Naţionale Bucureşti. La aproape un deceniu de la ultima premieră a operei Don Giovanni la Bucureşti, o nouă producţie a lucrării situate pe locul 10 în topul celor mai cântate opere din lume (conform www.operabase.com) va avea premiera duminică, 17 februarie, de la ora 18.30, într-o viziune regizorală aparţinând Andei Tabacaru Hogea.

 

Astfel, sub bagheta dirijorului Vlad Conta, artiştii Operei Naţionale Bucureşti (ONB) vor interpreta o operă la fel de atrăgatoare ca şi personajul său principal: „Opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa. O operă despre seducţie, despre relaţia dintre etic şi estetic, despre forţa dorinţei şi a frumuseţii”, este de părere Vlad Conta.

 

 Vlad Conta, dirijor al ONB din anul 2001, are, în afara succesului naţional, o carieră internaţională impresionantă: director muzical la Regina Symphony Orchestra (Canada), prim-dirijor invitat la Teatro Regio di Torino (Italia),  şef de orchestră la Teatrul Municipal din Biel-Bienne (Elveţia), maestru corepetitor la Opera din Monte Carlo şi la Grand Théâtre din Geneva etc.

 

Noua producţie ONB este pusă în scenă de către regizoarea Anda Tabacaru Hogea, care, de-a lungul carierei, a colaborat cu diferite teatre lirice din ţară şi a montat mai multe spectacole de operă, dintre care amintim La Traviata şi Simon Boccanegra de Giuseppe Verdi, L’Elisir d’amore şi Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, Cosi fan tutte de W. A. Mozart, Mefistofele de Arrigo Boito, Gianni Schicchi de Giacomo Puccini, Oedipe de George Enescu etc. În Japonia, la Hiroshima, a montat Carmen de Georges Bizet, respectiv La Bohème şi Tosca de Giacomo Puccini, susţinând, timp de opt ani, cursuri de măiestrie artistică.

 

 

Conform documentelor din arhiva Operei Naţionale Bucureşti, premiera românească a operei Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart a avut loc în anul 1834, cu o trupă germană condusă de Theodor Müller. O altă producţie, cu o trupă mixtă, română-italiană a fost prezentată în stagiunile 1886-1887 şi 1899-1900. După instituţionalizarea ONB, opera Don Giovanni a fost prezentată în 1936 la Bucureşti, sub bagheta dirijorului Ionel Perlea. În 1967, prinde viaţă pe scenă o nouă producţie a operei Don Giovanni. De data aceasta, creatorii sunt: dirijorul Mircea Popa (ulterior producţia a fost preluată de dirijorul Paul Popescu), regizorul Hero Lupescu, maestrul de cor Stelian Olariu, scenografii Roland Laub pentru decoruri şi Ofelia Tutoveanu pentru costume şi coregraful Vasile Marcu. În stagiunea 1994 – 1995, un nou Don Giovanni soseşte pe scena Operei Naţionale Bucureşti, la data de 7 mai 1995. Dirijorul Lucian Anca, regizorul Alexandru Darie, scenografa Maria Miu şi maestrul de cor Stelian Olariu propun publicului o nouă montare cu cele mai bune voci ale teatrului.

 

Duminică, 17 februarie, ora 18.30 – Sala Mare 

PREMIERĂ

Don Giovanni

operă în două acte de Wolfgang Amadeus Mozart (ediţia Viena, 1788)

libretul de Lorenzo da Ponte, după mitul lui Don Juan,

inspirat de principalele surse muzicale, literare şi populare ale timpului

 

Dirijor: Vlad Conta

Regie: Anda Tabacaru Hogea

Scenografie: Anca Albani

Coregrafie: Mălina Andrei
Maestru de cor: Stelian Olariu

Asistent regie: Cătălin Voineag

Asistent coregrafie: Rodica Fiastru

Lighting design, video: Gabriel Kosuth

Distribuţia:

Don Giovanni: Daniel Pop

Comandorul: Horia Sandu

Donna Anna: Iulia Isaev

Don Ottavio: Augustin Hotea

Donna Elvira: Crina Zancu

Leporello: Cătălin Ţoropoc

Masetto: Iustinian Zetea

Zerlina: Maria Jinga

Solişti balet:

Alter ego – Mugur Valsami, Trei femei – Megumi Koshi, Miki Iwafuchi, Shino Ota

15
/06
/17

La Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, Mikhail Baryshnikov prezintă un one-man show intitulat „Brodsky/Baryshnikov”, în regia lui Alvis Hermanis, bazat pe poemele poetului rus Joseph Brodsky. Cele două reprezentații sunt programate pe 15 iunie, ora 22.00, și 16 iunie, ora 18.00.

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Unul dintre invitații speciali ai FITS 2017, Mikhail Baryshnikov, a ajuns încă de luni, 12 iunie, în Sibiu, nerăbdător să urmărească o parte dintre spectacolele programate în festival. A aplaudat, odată cu publicul numeros de la sala BRD Scena9, spectacolul „Vertigo 20” creat de coregrafa Noa Wertheim și s-a întâlnit cu Președintele FITS, Constantin Chiriac, pentru o discuție călduroasă despre detalii din viața artistică și personală, dar și despre spectacolul pe care artistul îl va susține la Sibiu.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

14
/06
/17

“Am comis cel mai grav dintre păcatele pe care le poate comite un om: n-am fost fericit”, spunea Jorge Luis Borges, unul dintre cei mai importanti scriitori ai secolului al XX-lea, care se stingea din viață pe 14 iunie 1986.

13
/06
/17

Miercuri, 14 iunie, de la ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) găzduiește lansarea romanului „Iată-mă” de Jonathan Safran Foer, una dintre cele mai aşteptate cărţi Humanitas Fiction din această vară şi bestseller al editurii la Bookfest 2017, din care vă invităm să descoperiți un fragment.

13
/06
/17

Tocmai a avut loc la Bulandra premiera spectacolului „Pe lacul auriu” (de Ernest Thompson), în regia maestrului Dinu Cernescu. E un spectacol de modă veche și bună.

13
/06
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Exilul românesc a cunoscut o paletă extrem de variată de persoane. La 1848, revoluționarii s-au refugiat în Franța sau în alte țări europene, preocupați de soarta Principatelor și ducând cu tenacitate o campanie de informare despre români și aspirațiile lor.

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.

13
/06
/17

Știți unde e Guadalupe? În largul coastei vestice a Mexicului. Știți ce legătură are cu România? (Desigur, dincolo de faptul că este cel mai populat teritoriu al Uniunii Europene -întrucât aparține de Franța, face parte și din UE- din America de Nord.) Una enormă, aceeași legătură pe care o poate stabili orice loc din lume cu un altul: conexiunea prin muzică, dans, ritm, culoare, zâmbet, bucurie.

13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.