Hamlet, legendarul spectacol cu Adrian Pintea, la TVR 2
http://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-legendarul-spectacol-cu-adrian-pintea-la-tvr-2/

La 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare, TVR 2 difuzează spectacolul „Hamlet“, sub direcţia de scenă a lui Tompa Gabor, cu Adrian Pintea într-un rol antologic.

Un articol de Petre Ivan|23 Aprilie 2014

„A fi sau a nu fi?” – o întrebare devenită dicton, o piesă emblematică, o montare unică şi un moment istoric: 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare (n. 23 aprilie 1564 – d. 23 aprilie 1616). Televiziunea Română, prin Casa de Producţie TVR, a programat la TVR 2, în preajma acestei aniversări, ecranizarea celebrei piese a „marelui Will” – Hamlet.

Telespectatorii vor putea urmări luni, 28 aprilie, la TVR 2 binecunoscuta tragedie shakespeareiană sub direcţia de scenă a lui Tompa Gabor, un spectacol preluat de la Teatrul Naţional din Craiova (din Arhiva de Aur a Televiziunii Române, premiera tv: 1998).

Spectacolul este difuzat în trei părţi, astfel: partea I de la ora 20.10, partea a II-a de la ora 23.10 (după “Ora de Ştiri”) şi partea a III-a după miezul nopţii, de la ora 00.25.

Hamlet. O distribuţie de elită

Tragica poveste a tânărului Hamlet, prinţul Danemarcei, dornic de răzbunare pentru moartea tatălui său, este interpretată de actorii Adrian Pintea (în rolul lui Hamlet), Mihai Constantin, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Adrian Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa Raab, Valentin Mihali, Valer Dellakeza, Mirela Cioabă, Marian Râlea, Constantin Cicort, Vasile Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.

HAMLET Adrian Pintea

Adrian Pintea, în rolul lui Hamlet, pe scena Naţionalului craiovean

Această montare a piesei “Hamlet” a fost numită “Cel mai bun spectacol al anului 1996”, distincţie acordată de Secţia Română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru din România (AICT).

De asemenea, Adrian Pintea şi Mihai Constantin au primit premiul pentru cea mai bună interpretare masculină, acordat de către AICT.

Telespectatorii pot afla detalii despre istoria acestui spectacol din interviul acordat de către maestrul Tompa Gabor, care a primit pentru acest spectacol premiul pentru regie la Gala Premiilor UNITER, stagiunea 1996-1997.

Tompa Gabor – 95% din spectacolele shakespeareiene sunt plictisitoare

TVR: Cum aţi construit atunci, în anii ’90, lumea lui Hamlet?

Tompa Gabor: Spectacolul de la Craiova a dorit să fie o meditaţie asupra rostului teatrului şi implicit al regiei de teatru. De aceea, m-a interesat povestea lui Hamlet-regizorul, care descoperă la un moment dat că teatrul este singurul mijloc de a afla adevărul şi de a demasca tirania.

Spectacolul pe care-l pune el în scenă este unul revoluţionar: vizionându-l, o lume întreagă află pentru prima oară ce s-a întâmplat în ţară… Iar regele, un „actor” desăvârşit în alte împrejurări, nu se poate sustrage de sub efectul lui, recunoscându-şi astfel crima.

De aceea, importanţa „spectacolului în spectacol” este una vitală: el trebuie să fie de o forţă percutantă, ca să-şi poată atinge scopul. Este vorba despre un labirint de oglinzi teatrale, în care, la un moment dat, regele urmăreşte piesa, Hamlet urmăreşte piesa, publicul şi reacţiile regelui, iar noi privim în acelaşi timp spectacolul în care Hamlet îşi urmăreşte piesa şi publicul ei…

Teatrul trebuie să arate în orice împrejurări timpul real…

Este Shakespeare un autor dificil de pus în scenă?

Dacă textele dramatice s-ar realiza singure pe scenă şi un text dramatic bun ar fi garanţia spectacolului de valoare, atunci toate spectacolele cu piesele lui Shakespeare ar trebui să fie extraordinare…

Or, realitatea este că 95% din spectacolele shakespeareiene sunt plictisitoare – adevărate exemple ale “teatrului mortal”.

HAMLET

Imagine din spectacolul „Hamlet“, regizat de Tompa Gabor

De aceea, punerea în scenă a oricărei piese de Shakespeare este o provocare şi totodată asumarea unui risc: numai o concepţie de spectacol puternică, izvorâtă din spiritul textului, dar ancorată în realitatea lumii contemporane, poate avea şanse de izbândă. Cu riscul eşecului, bineînţeles…

Cum a decurs colaborarea cu actorii din distribuţie?

Procesul repetiţiilor cu Hamlet-ul de la Craiova rămâne pentru mine un moment de neuitat în viaţa şi cariera mea.

Am lucrat cu actori de excepţie, care îmi erau şi prieteni apropiaţi, speciali, de o viaţă: cu regretatul Adrian Pintea, care avea o sensibilitate şi o inteligenţă ieşite din comun, un mod unic de a înţelege şi a reda un text de natură filosofico-poetică; cu Oana Pellea şi cu Mihai Constantin, de care mă leagă o prietenie veşnică şi cu care am colaborat cu puţin înaintea aventurii shakespeareiene într-un spectacol Woyzeck la Teatrul Bulandra.

Ceea ce a făcut miza şi tensiunea spectacolului a fost faptul că toţi patru ne pierduserăm taţii – tatăl meu ne-a părăsit chiar după începerea repetițiilor.

În aer plutea moartea, dar duhul lor veghea deasupra noastră.

Clipele petrecute împreună cu ei rămân memorabile, cutremurătoare. Lor li s-au adăugat talentaţii actori de la Naţionalul craiovean – Valer Dellakeza, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Ozana Oancea, Anghel Rababoc, Ion Colan, Mirela Cioabă, Valentin Mihali, Nataşa Raab, Adrian Andone, Tudorel Petrescu, Constantin Cicort şi alţii.

Mai târziu a venit şi Marian Râlea… A fost o perioadă plină de sens…

Care au fost provocările şi împlinirile acestui proiect devenit un moment important de istorie a teatrului?

Să facem faţă momentelor dificile, chiar dramatice, prin care treceam şi să ducem la bun sfârşit această călătorie de numai… 24 de zile!

INFO

Teatru – „Arhiva de aur” a TVR

Hamlet de William Shakespeare
Preluare de la Teatrul Naţional din Craiova

După traduceri de Nina Cassian, Petru Dumitriu, Ion Vinea, Vladimir Streinu, Leon Levitchi, Dan Dutescu.

În distribuţie – Adrian Pintea, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Adrian Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa Raab, Valentin Mihali, Valer Dellakeza, Mirela Cioaba, Marian Râlea, Constantin Cicort, Vasile Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.

Decoruri: T. Th. Ciupe
Costume: Judith Kothay Dobre

Direcţia de scenă: Tompa Gabor

Foto din Hamlet – TVR

27
/03
/17

Mare comedie, mare!, în capitala țării noastre. A avut loc la, Palatul Național al Copiilor, spectacolul “All Inclusive” (după o piesă de Alexandru Popa), în regia lui Vlad Zamfirescu.

27
/03
/17

Astăzi, 27 martie, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, Casa de Producţie TVR a programat pe TVR 2 la ora 20:10, „Unchiul Vanea”, de Cehov, în regia lui Yury Kordonsky. Spectacolul va fi difuzat ca parte a Campaniei „Artiști pentru artiști”, iar pe durata lui pe ecran vor apărea conturile în care pot fi făcute donațiile

27
/03
/17

Într-o zi de 27 martie era înfiinţat, la Moscova, ’’Balşoi Teatr’’, Societatea Academică Română devenea, prin decret regal, "Academia Română", se năștea regizorul american Quentin Tarantino și se stingea din viață George Pruteanu, cunoscut pentru emisiunea TV “Doar o vorbă să-ţi mai spun” şi pentru ”Legea Pruteanu” (folosirea limbii române în locuri, relaţii şi instituţii publice).

26
/03
/17

„S-a furat mireasa!”, după textul și în regia lui Radu Popescu, e o comedie despre o tânără corporatistă ruptă între logodna călduță cu Mihai, șeful ei, și iubirea cu aer de libertate a lui Andrei, fost iubit și alpinist.

26
/03
/17

Muzeul Național de Artă al României, în parteneriat cu Institutul Francez, vă invită marți, 28 martie 2017, orele 18.30, la conferința „Victor Brauner, pictopoet și iluminator”, susținută de Mihaela Petrov, critic și istoric de artă. Conferința face parte din seria de evenimente ce marchează luna martie ca lună a Francofoniei.

25
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Despre „Fata necunoscută”, noul film - o dramă socială și morală - al fraților belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne. Și despre „(M)ucenicul” (al rusului Kirill Serebrennikov), cu un tânăr care, cu Biblia în mână, se tranformă într-un fanatic religios. Două filme de Cannes, acum în cinematografe.

25
/03
/17

Realizat de Radu Mocanu și Mihai Dragolea și disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, „Roboțelul de aur” a fost unul dintre cele mai de succes documentare românești din 2015. Povestea emoționantă a boxeriței Steluța Duță, crescută la orfelinat.

Page 1 of 60412345...102030...Last »