O ‘bijuterie’ a picturii franceze timpurii, expusă la Muzeul Prado din Madrid
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-bijuterie-a-picturii-franceze-timpurii-expusa-la-muzeul-prado-din-madrid/

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP. ‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu […]

Un articol de Andrada Văsii|13 februarie 2013

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP.

‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu spaniol, care a lucrat un an cu bisturiul şi microscopul ca să dezvăluie secretele excepţionale picturi pe lemn.

Albastrul cerului din tabloul ‘Agonie dans le jardin’ (1405-1407/1408) atrage de la început, în pofida micilor sale dimensiuni – 56,5 x 42 cm – şi a prezenţei impozante a unor vecini de seamă – picturi de Goya şi Rubens – din sala de restaurări de la Prado.

Valoarea istorică a picturii este dată de bărbatul îngenunchiat din stânga jos: este Ludovic de Orleans (1372-1407), fiul regelui Franţei, Carol al V-lea, asasinat din ordinul lui Ioan fără Frică. ‘Este singurul portret pe lemn al lui Ludovic de Orleans’, arată Maria Antonia Lopez de Asiain. Acest lucru, precum şi ‘calitatea’ tabloului şi ‘raritatea operelor aparţinând şcolii respective’, multe fiind distruse în timpul Revoluţiei franceze, ‘fac din operă o mică bijuterie de o mare importanţă istorică’, ‘foarte preţioasă pentru istoria Franţei’, subliniază muzeul.

‘Nu se întâmplă prea des ca o operă atât de timpurie să se afle într-o stare de conservare atât de bună’, adaugă restauratoarea. Secretul constă în stratul de vopsea maro care a ascuns multă vreme figurile în culori vii ale lui Ludovic de Orleans şi ale Sfintei Agnes, reprezentată în picioare, alături de personajul istoric, care a lăsat la vedere doar trei apostoli şi pe Isus rugându-se la Dumnezeu.

În februarie 2011, o familie spaniolă de origine franceză a adus opera la specialiştii Muzeului Prado, potrivit muzeului. Pilar Silva, şef al secţiilor de pictură spaniolă (1100-1500), pictură flamandă şi Şcoli nordice (1400-1600), a început atunci o anchetă pentru a vedea provenienţa tabloului. Cu ajutorul radiografiilor, a razelor infraroşii şi ultraviolete, experţii au descoperit sub stratul gros de vopsea un bărbat bogat îmbrăcat, îngenunchiat şi rugându-se. Poziţia lui arată că el este fie donatorul, fie cel care a comandat pictura. ‘A fost o intuiţie: am văzut de la început că era o pictură franceză’, spune Pilar Silva.

Rămânea de dovedit şi de descoperit identitatea misteriosului donator. Eleganţa hainelor sale, la modă în 1400, a oferit cheia identităţii personajului: pe mâneci sunt pictate frunze fine de urzică, unele acoperite cu un strat fin de aur. Experta le-a identificat, alături de lup, ca fiind parte a stemei lui Ludovic de Orleans.

Experţii îi atribuie tabloul pictorului şi valetului lui Ludovic de Orleans, Colard de Laon, dar fără să îl omologheze în lipsa altor picturi cu care să îl compare.

Sursa: Agerpres

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".