,,Paganini nu mai locuiește aici” – cea mai bună piesă a anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/paganini-nu-mai-locuieste-aici-cea-mai-buna-piesa-a-anului/

,,Paganini nu mai locuieşte aici”, de Carmen Dominte, a câştigat Concursul Naţional de Dramaturgie.

Un articol de Liliana Matei|18 mai 2014

Poate că Paganini nu mai locuiește aici, dar este marele câștigător al ediției curente a Concursului Național de Dramaturgie. Juriul, format din teatrologul conf.univ.dr. Nicolae Mandea (UNATC) – președintele juriului, teatrologul Oana Borș, scriitorul Ion Cocora, teatrologul Dan-Marius Zarafescu și secretarul literar al Teatrului Național, Codruța Popov, a considerat că ,,Paganini nu mai locuiește aici”, de Carmen Dominte, este textul cel mai îndreptățit la distincția de Cea mai bună piesă a anului.

Premiul asociat acestui important titlu constă în montarea piesei câștigătoare pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în stagiunea 2014-2015.

Juriul a deliberat asupra textului câștigător după audierea, în cadrul Festivalului European al Spectacolului Timișoara – Festival al Dramaturgiei Românești 2014, a trei spectacole lectură având la bază cele trei texte finaliste: Tango in the dark de Edith Negulici (regia Mihaela Lichiardopol), Paganini nu mai locuieşte aici (regia Ion-Ardeal Ieremia) de Carmen Dominte și Joc secund de Gheorghe Truță (regia Sabin Popescu). Actorii Romeo Ioan și Nicolae Pârvulescu au dat viață în lectură celor două personaje din Paganini nu mai locuiește aici.

Potrivit președintelui juriului, Nicolae Mandea, principalele atuuri ale textului câștigător sunt legate de „modul interesant și empatic în care transpune într-o poveste dramatică imaginativă un conflict specific vremurilor noastre, conflictul pentru proprietate. Două personaje din generații diferite se raportează prin situații teatrale active, gândite cu gravitate și umor, la un principiu pe care viața te face să îl înțelegi cu onestitate și mai multă înțelepciune. Textul Paganini nu mai locuiește aici are calități teatrale ce îl recomandă pentru a fi pus în scenă și a intra în repertoriul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara”.

O fericită coincidență face ca dramaturgul Carmen Dominte să se afle la cea de-a doua colaborare cu Teatrul Național din Timișoara. Textul semnat de scriitoare, Bye Bye America, a fost desemnat câștigător al Concursului Național de Dramaturgie ediția 2008, și a stat la baza spectacolului cu același titlu produs de Naționalul timișorean în 2009.

25
/07
/17

Veniţi să vizitaţi Sinaia! Într-o plimbare lejeră, la pas, prin 350 de ani de istorie. În fiecare sâmbătă şi duminică, de la ora 10:30, cei pasionați de istorie și turism sunt invitaţi să străbbată, timp de oră, o oră şi jumătate, unul dintre cele două trasee propuse de arhitectul Dan Manea, autorul cărţii „Sinaia, Oraşul Elitelor”.

25
/07
/17

Festivalul Film 4 Fun își propune şi anul acesta să aducă zâmbetul pe buzele spectatorilor cu o serie de comedii şi parodii savuroase! Printre invitaţii speciali ai acestei ediţii se vor număra Emilia Dobrin, Radu Gabriel, Irina Margareta Nistor, Nae Caranfil, Alexandru Papadopol, Magda Catone şi mulţi alţii. Trofeul Film 4 Fun va fi înmânat actriţei Coca Bloos.

25
/07
/17

Proiecţia filmului JINA, în regia lui Dumitru Budrala, va avea loc sâmbătă, 29 iulie 2017, de la ora 22 în cadrul Festivalului ”Sus pe muntele din Jina”. Filmul va fi proiectat pe un ecran imens, în aer liber, în Șesul Jinarilor, în prezența a zeci de mii de oameni și a regizorului Dumitru Budrala.

24
/07
/17

Cartea „Călătoria diletanților (Din amintirile locotenentului în rezervă Amiran Amilahvari)” (în ireproșabila traducere a lui Nicolae Iliescu) a fost publicată la Editura Polirom, în anul 2017.

24
/07
/17

În perioada 25 iulie - 3 august, Radio România Muzical transmite în direct șapte spectacole din cadrul Festivalului “Richard Wagner” de la Bayreuth, unul dintre cele mai importante festivaluri de operă din lume şi un punct de referinţă pentru toţi iubitorii muzicii lui Wagner. Transmisiunile directe pot fi ascultate și la Radio România Cultural.

24
/07
/17

În această seară (24 iulie), de la ora 21.10, iubitorii teatrului pot vedea ”Năpasta” de I.L. Caragiale, în regia lui Miron Niculescu. Spectacolul a fost difuzat In Memoriam Emil Bota (15 septembrie 1911 - 24 iulie 1977), în anul 1970, chiar în ziua în care, acum 40 de ani, poetul, prozatorul și îndrăgitul actor - aici în rolul „Ion” – se stingea din viață.

23
/07
/17

Cine nu s-a bucurat în copilărie de minunata „Lorelei” sau de extraordinarele povești din „La Medeleni”? Lumile lui Ionel Teodoreanu, un scriitor de o sensibilitate aparte, care ne-a fermecat pe toți cu „Ulița copilăriei” și care s-a stins brusc, la vârsta de 58 de ani…

22
/07
/17

„Toate aceste nopți albe / All These Sleepless Nights”, „filmul documentar deghizat în ficțiune, teribil de sexy și năucitor în aparenta lui frivolitate”, după cum îl descrie Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Transilvania, va intra în cinematografe vineri, 28 iulie.

22
/07
/17

Într-un spațiu cu o istorie tulbure precum cea a Balcanilor, unde în loc de „casă, dulce casă” zici „butoi cu pulbere”, totul se schimbă, chiar și iubirea. De care te bucuri unde, când și cum poți, chiar și pe drum. Pătimașe și variate, poveștile de amor balcanic au prins viață în filme care te însoțesc asemeni celor mai dulci amintiri ale iubirilor de-o vară.

21
/07
/17

Bogdan-Alexandru Stănescu (BAS) coordonează colecția „Biblioteca Polirom”. BAS (39 de ani) este poet și, din acest an, romancier. Cartea sa „Copilăria lui Kaspar Hauser” a fost primită cu entuziasm, primind elogii peste elogii. Ne-am întâlnit să stăm un pic de vorbă despre cărți, nu neapărat ale noastre. A reieșit că situația nu e deloc roz. Iată.

21
/07
/17

Toys este o experienţă teatrală radicală, venită din Los Angeles, unde piesa autoarei Saviana Stănescu a fost pusă în scenă cu două stagiuni în urmă de Gábor Tompa. Acesta a încadrat textul într-o oră, cu o mare economie de cuvinte, un text plin de elipse şi întreruperi. Ca urmare, această sumbră poveste cu zâne nu se pierde în psihologizarea interminabilă a personajelor, cu atât mai puţin în amânarea narcotică a unui final. O concizie rar întâlnită în ziua de azi.