România în selecția oficială a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/romania-in-selectia-oficiala-a-festivalului-de-la-avignon/

Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu prezintă spectacolul „Solitaritate” în regia Gianinei Cărbunariu, în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon. Spectacolul va fi însoţit de o expoziţie ce poartă semnătura lui Dan Perjovschi.

Un articol de Liliana Matei|14 iulie 2014

Cele opt reprezentații ale spectacolului creat de Gianina Cărbunariu la invitația Teatrului Național din Sibiu vor avea loc în perioada 19 – 22 și 24 – 27 iulie începând cu orele 15:00, la Gymnase du lycée Mistral din Avignon.

Prețul unui bilet variază între 10 și 23 de euro. Spectacolul va fi prezentat în limba română cu traducere în engleză și franceză. „Pentru noi e o bucurie absolută să deschidem o fereastră spre teatrul românesc, după 19 ani de absență a României în selecția Festivalului de la Avignon.” a declarat Constantin Chiriac, directorul Teatrului Național din Sibiu.

Teatrul Național din Sibiu aduce în turneu un spectacol după un scenariu original ce face o cronică vie a României actuale. În „Solitaritate”, tânăra regizoare Gianina Cărbunariu vorbeşte despre discriminare, pierderea identităţii şi dezbinarea societăţii.

„Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficțiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea rromă de șoseaua principală a orașului și până la marcarea din ce in ce mai radicală a diferențelor între categorii sociale, etnii, generații. Sub pretextul respectării unor convenții sociale și al salvarii cetățeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferența și să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. Mai grav decât radicalizarea discursului politic despre sărăcie – vazută ca o vină a celui incapabil să fie eficient – este faptul că acesta a contaminat spațiul public și riscă să devină o perspectivă normală, justă, perfect îndreptățită.”, a declarat Gianina Cărbunariu la premiera spectacolului de la Sibiu, din data de 14 iunie 2013.

„Solitaritate” este o coproducţie Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu și Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. O producție originală pentru ORAȘE PE SCENĂ – CITIES ON STAGE, proiect finanțat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanțat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

Decor, video şi light design: Andu Dumitrescu; COSTUME: Andrei Dinu; MUZICA: Bogdan Burlăcianu; COREGRAFIA: Florin Fieroiu; DISTRIBUŢIA: Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos, Ali Deac.

Producția Gianinei Cărbunariu va fi însoțită la Avignon de o expoziție creată de Dan Perjovschi. Dan Perjovschi este unul dintre cei mai apreciați artiști vizuali români pe plan internațional, iar expoziţiile sale sunt adevărate spectacole. După ce expoziţiile sale au impresionat iubitorii de artă vizuală din centre culturale precum Bruxelles, Eindhoven, Helsinki, Köln, Londra, Liverpool, New York, Paris, Sevilia sau Sidney, artistul român continuă seria intervențiilor de pe zidul exterior al Teatrului Național din Sibiu și face o cronică vie a societății moderne prin intervenții site-specific cu desene de tip comentariu social, în premieră la Avignon. Ziarul Orizontal propus la Avignon completează colecția nemuzeală propusă pentru Platforma de Arte Vizuale a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, formând o nouă poezie urbană.

Foto: Paul Baila

 

28
/08
/17

“Simţurile nu înşală, judecata înşală.” - Johann Wolfgang von Goethe / „Dacă ne cercetăm bine, aproape întotdeauna vom găsi la noi un păcat pe care-l osândim la alţii.” – Lev Tolstoi. Lev Tolstoi şi Goethe, doi dintre sei mai importanţi gânditori ai lumii, s-au născut într-o zi de 28 august.

27
/08
/17

Romanul „Clar de femeie” (traducere din limba franceză de Daria-Laura Bârsan) a fost publicat la editura Humanitas Fiction în 2017. În original, cartea a apărut acum patruzeci de ani și a fost ecranizată de Costa-Gavras, în 1979. A ieșit un film de cinema inubliabil, cu Romy Schneider și Yves Montand.

26
/08
/17

Nicio altă societate nu a primit atât de mulţi imigranţi ca Statele Unite ale Americii, iar fiecare grup a contribuit cu ceva diferit şi unic la ceea ce reprezintă astăzi această naţiune. Poveştile celor care au creat America au fost reunite într-un nou serial difuzat de HISTORY®, începând de astazi, 26 august, de la ora 21:00.

25
/08
/17

Un necaz nu vine niciodată singur. La mine au obiceiul să se așeze la coadă, asta e pretenția mea, să fie ordonate și să-și aștepte rândul, ar fi păcat să vină necazul peste mine și eu din cauza îmbulzelii să nu-l observ.

24
/08
/17

CRONICĂ DE FILM Marele cineast chilian Pablo Larrain oferă în „Neruda” un portret extravagant, într-un stil inventiv, al uriaşului scriitor şi controversatului om politic comunist Pablo Neruda, pornind de la un moment decisiv al vieţii acestuia – prigonirea sa în 1948-1949.

24
/08
/17

Driblând pe cât îmi permite talentul balonul de săpun al misoginismului, la ceas de dimineaţă răcoroasă am ajuns la concluzia că între bărbați și femei este o diferență uriașă, primii fiind adevărați campioni în materie de bun gust, cel puțin la nivel de teorie, atunci când vor să-și aleagă partenera pentru o viață, o noapte, o oră, două minute…

24
/08
/17

„O seară cu Marcel Iureș”este un eveniment live – prezentat în Premieră la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City în București, în data de 16 septembrie 2017, ora 18.00 - care oferă publicului român ocazia de a-l cunoaște mai bine pe marele nostru actor.

23
/08
/17

Coadă la supermarket, o domnă îşi închipuie că dacă se urcă în spinarea mea va plăti mai repede. În mână are o pungă de ficăţei de pasăre, din ei se scurge un lichid dubios și rece direct pe piciorul meu, mă feresc, o privesc, se face că nu mă vede.