We Should Have Seen The Lights Already – ZILELE UNTEATRU
https://www.ziarulmetropolis.ro/we-should-have-seen-the-lights-already-zilele-unteatru/

În serile de 15 şi 22 aprilie 2016, Institutul Cultural Român din NYC a găzduit premiera americană a spectacolului “We Should Have Seen the Lights Already”, o colecţie de 7 piese scrise de Matei Vişniec.

Un articol de Ana Maria Bândean|5 august 2016

Spectacolul, o producție Piper Theatre Productions, a fost regizat de J.K. Musser, avându-i ca protagoniști pe Aaron Novak și Vasile Flutur (care este și unul din traducătorii textului de origine-în engleză), iar Carolina Do ca scenograf.

Din intenția companiei de a expune publicul american creațiilor semnate Matei Vişniec, s-a născut “un spectacol interactiv și o satiră suprarealista”. Convenția celui de-“al patrulea perete invizibil” a fost abolită încă de la început: spectatorului i se înmânează o cutie de cadou pe care este rugat să o deschidă în momentul declanșării unui anumit semnal; frecvent, îi sunt adresate întrebări la care se așteaptă un răspuns imediat, lăsându-i spectatorului senzația că problemele ridicate în timpul spectacolului îl privesc în mod direct. Și de fapt, îl privesc! Căci în puzzle-ul de piese este vorba tocmai despre umanitate și imperfecțiunea ei! Curiozitatea este sentimentul predominant care torturează publicul până în momentul când misterul conținutului cutiei este elucidat. Experiența este similară celei pe care o resimți urmărind “The Last Godot”, una din cele 7 piese scurte; știm prea bine că autorul l-a făcut pe Godot faimos tocmai pentru acesta permanență “fierbere” în timp ce-și așteaptă Creatorul să vină să-i dea răspunsuri.

Vişniec își descrie piesele ca fiind niște “module teatrale, fragmente de oglindă ciobita”. Această colecție de piese e construită în același fel, ca o “oglinda ciobita” a umanității; ca o imagine dintr-un binoclu inversat, prin care spectatorul poate urmări detalii din viața absurdă pe care o trăim cu toții într-o eră a “birocratiei și tehnologiei”. Uitându-se prin acest binoclu inversat, poate spectatorul va fi astfel determinat să reflecte asupra adevăratului sens al vieții (lui), asupra situațiilor absurde cu care e nevoit să se confrunte în viața sa de zi cu zi și pe care e forțat să le accepte, sau asupra scopului cu care însuși Creatorul său l-a înzestrat odată cu conceperea sa pe Pamant. Dar dacă nu există niciun scop în aceasta concepere și a fost creat din pură întâmplare? Dacă omul a fost adus pe Pământ dintr-o greșeală a însuși Creatorului? Și astfel omul nu ar fi decât rezultatul unui moment prost pe care l-a avut Creatorul?

Acestea sunt întrebări care își vor găsi sau nu răspuns într-o oră și jumătate cât durează colecția de șapte piese scurte scrise de Matei Vişniec.

Chiar dacă este vorba de o colecție de șapte piese, miza în scenă este relativ simplă; actorii: Aaron Novak și Vasile Flutur umplu spațiul și el relativ mic, cu vocile și energiile lor, mânuind o cutie neagră și alte obiecte de recuzită într-un mod inteligent. Intenția briliantă a regizorului J. K. Musser a fost să mute atenția spectatorului mai mult pe ideile transmise, decât pe material. Totul e completat de video proiecțiile care susțin povestea. E o punere în scenă minimal absurdă, iar obiectele de recuzită devin simple vehicule prin care ideile autorului sunt transmise.

Ce este teatrul? Teatrul este hrană pentru suflet și minte. Teatru este pâine. Fără teatru, fără pâine, nu avem nimic. Nici măcar lumină, doar intuneric… Nu ai cum să pleci de la un astfel de spectacol decât având un sentiment de iluminare și totală satisfacție. Așadar, vara asta, stai cu ochii în patru! Piper Theatre Productions își propune mai multe reprezentații în parc, în inima New York-ului sau chiar în țara de origine a autorului, însoțite de cocktailuri și mâncare tradițional românească.

Matei Vişniec este un dramaturg român distins cu premii internaționale, iar piesele sale sunt produse peste tot în lume. Câteva din piesele sale au fost deja montate la Chicago (Trap Door Theatre are în repertoriul său o istorie lungă de piese semnate Matei Vişniec), urmând ca prin această producție și New York-ul să imbrătiseze geniul său. Felicitări în acest sens Piper Theatre Productions pentru această initiativă!

Spectacolul a fost adus asadar in Romania, și face parte din ultima serie de spectacole din cadrul Zilelor UnTeatru, 2, 3 și 4 August (orele 20:00).

We Should Have Seen The Lights Already, o colecție de piese semnate Matei Vişniec; J.K. Musser, regizorul și scenograful spectacolului; cu: Vasile Flutur; Aaron Novak; scenograf: Carolina Do; Piper Theatre Productions.

09
/05
/24

Cu ocazia Centenarului Giacomo Puccini, de la a cărui trecere în eternitate se omagiază 100 de ani, Institutul Italian de Cultură, alături de Artexim, organizează la Ateneul Român luni, 13 mai 2024, ora 19:00, Gala Puccini.

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.