We Should Have Seen The Lights Already – ZILELE UNTEATRU
https://www.ziarulmetropolis.ro/we-should-have-seen-the-lights-already-zilele-unteatru/

În serile de 15 şi 22 aprilie 2016, Institutul Cultural Român din NYC a găzduit premiera americană a spectacolului “We Should Have Seen the Lights Already”, o colecţie de 7 piese scrise de Matei Vişniec.

Un articol de Ana Maria Bândean|5 august 2016

Spectacolul, o producție Piper Theatre Productions, a fost regizat de J.K. Musser, avându-i ca protagoniști pe Aaron Novak și Vasile Flutur (care este și unul din traducătorii textului de origine-în engleză), iar Carolina Do ca scenograf.

Din intenția companiei de a expune publicul american creațiilor semnate Matei Vişniec, s-a născut “un spectacol interactiv și o satiră suprarealista”. Convenția celui de-“al patrulea perete invizibil” a fost abolită încă de la început: spectatorului i se înmânează o cutie de cadou pe care este rugat să o deschidă în momentul declanșării unui anumit semnal; frecvent, îi sunt adresate întrebări la care se așteaptă un răspuns imediat, lăsându-i spectatorului senzația că problemele ridicate în timpul spectacolului îl privesc în mod direct. Și de fapt, îl privesc! Căci în puzzle-ul de piese este vorba tocmai despre umanitate și imperfecțiunea ei! Curiozitatea este sentimentul predominant care torturează publicul până în momentul când misterul conținutului cutiei este elucidat. Experiența este similară celei pe care o resimți urmărind “The Last Godot”, una din cele 7 piese scurte; știm prea bine că autorul l-a făcut pe Godot faimos tocmai pentru acesta permanență “fierbere” în timp ce-și așteaptă Creatorul să vină să-i dea răspunsuri.

Vişniec își descrie piesele ca fiind niște “module teatrale, fragmente de oglindă ciobita”. Această colecție de piese e construită în același fel, ca o “oglinda ciobita” a umanității; ca o imagine dintr-un binoclu inversat, prin care spectatorul poate urmări detalii din viața absurdă pe care o trăim cu toții într-o eră a “birocratiei și tehnologiei”. Uitându-se prin acest binoclu inversat, poate spectatorul va fi astfel determinat să reflecte asupra adevăratului sens al vieții (lui), asupra situațiilor absurde cu care e nevoit să se confrunte în viața sa de zi cu zi și pe care e forțat să le accepte, sau asupra scopului cu care însuși Creatorul său l-a înzestrat odată cu conceperea sa pe Pamant. Dar dacă nu există niciun scop în aceasta concepere și a fost creat din pură întâmplare? Dacă omul a fost adus pe Pământ dintr-o greșeală a însuși Creatorului? Și astfel omul nu ar fi decât rezultatul unui moment prost pe care l-a avut Creatorul?

Acestea sunt întrebări care își vor găsi sau nu răspuns într-o oră și jumătate cât durează colecția de șapte piese scurte scrise de Matei Vişniec.

Chiar dacă este vorba de o colecție de șapte piese, miza în scenă este relativ simplă; actorii: Aaron Novak și Vasile Flutur umplu spațiul și el relativ mic, cu vocile și energiile lor, mânuind o cutie neagră și alte obiecte de recuzită într-un mod inteligent. Intenția briliantă a regizorului J. K. Musser a fost să mute atenția spectatorului mai mult pe ideile transmise, decât pe material. Totul e completat de video proiecțiile care susțin povestea. E o punere în scenă minimal absurdă, iar obiectele de recuzită devin simple vehicule prin care ideile autorului sunt transmise.

Ce este teatrul? Teatrul este hrană pentru suflet și minte. Teatru este pâine. Fără teatru, fără pâine, nu avem nimic. Nici măcar lumină, doar intuneric… Nu ai cum să pleci de la un astfel de spectacol decât având un sentiment de iluminare și totală satisfacție. Așadar, vara asta, stai cu ochii în patru! Piper Theatre Productions își propune mai multe reprezentații în parc, în inima New York-ului sau chiar în țara de origine a autorului, însoțite de cocktailuri și mâncare tradițional românească.

Matei Vişniec este un dramaturg român distins cu premii internaționale, iar piesele sale sunt produse peste tot în lume. Câteva din piesele sale au fost deja montate la Chicago (Trap Door Theatre are în repertoriul său o istorie lungă de piese semnate Matei Vişniec), urmând ca prin această producție și New York-ul să imbrătiseze geniul său. Felicitări în acest sens Piper Theatre Productions pentru această initiativă!

Spectacolul a fost adus asadar in Romania, și face parte din ultima serie de spectacole din cadrul Zilelor UnTeatru, 2, 3 și 4 August (orele 20:00).

We Should Have Seen The Lights Already, o colecție de piese semnate Matei Vişniec; J.K. Musser, regizorul și scenograful spectacolului; cu: Vasile Flutur; Aaron Novak; scenograf: Carolina Do; Piper Theatre Productions.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.