32 de documentare românești în selecția Astra Film Sibiu 2015
https://www.ziarulmetropolis.ro/32-de-documentare-romanesti-in-selectia-astra-film-sibiu-2015/

Între 5 şi 11 octombrie 2015, la Astra Film Festival rulează 32 de documentare legate de România fie prin subiect, fie prin autor, care surprind tot atâtea viziuni despre cotidianul românesc, produse în ultimii doi ani. Filmele urmează să fie evaluate, ca în fiecare an, de specialişti în domeniu şi spectatori din toată lumea.

Un articol de Petre Ivan|14 septembrie 2015

Starea de fapt a României!

Programul Astra Film Sibiu 2015 include documentare care întorc camera de filmat către realități și fenomene sociale de actualitate. Cum arată România și ce rămâne în urma defrișărilor?

Efectul Schweighofer (regia: Alexandru Iacob, Răzvan Leucea) urmărește cazul unei companii austriece care exploatează pădurile din județul Covasna.

Rețeaua (regia: Cladiu Mitcu) devoalează secretele rețelei citostaticelor formată de Vlad din dorința de a ajuta bolnavii să facă față politicilor anti-supraviețuire ale sistemului de sănătate din România. Y

outube Bazaar (regia: Dan Chișu) se focusează asupra felului în care democratizarea comunicării aduce noi personaje în lumina

Efectul Schweighofer

Efectul Schweighofer

reflectoarelor, acestea devenind emițători în afara căilor tradiționale ale jurnalismului: Bahoi adună milioane de vizualizări pe propriul său canal de youtube.

Relațiile dintre maghiarii și românii din Târgu Mureș sunt privite prin perspectiva căsătoriilor interetnice în documentarul (Lav)Storiuri Transilvane (regia: Anna Kos).

În selecția din 2015 sunt prezente și filme cu o carieră festivalieră impresionantă: Toto și surorile lui (regia: Alexander Nanău), Chuck Norris vs. Comunism (regia: Ilinca Călugăreanu), Outside (regia: Andrei Schwartz), producții țintite a fi lungmetraje, documentare de autor pentru platforme artistice cu circuit de cinema și festivalier a căror producție s-a întins pe mai mulți ani și care se evidențiează prin realizare artistică matură, dezvoltarea personajelor și țesutul cinematografic narativ bine conturat.

Povești din trecut…

O altă față a României se conturează prin reflexiile și creația autorilor literari Herta Muller – The Alphabet of Fear (regia: Albert Jansen), Lucian Blaga – Tatăl meu, Lucian Blaga (regia: Iulian Ghervaș și Adina Popescu), Mircea Cărtărescu, Norman Manea, Gabriela Adameșteanu, Florin Lăzărescu (într-un documentar de Alexandru Solomon) și evocă involuntar diferite aspecte ale regimului comunist din România, subiect pe care îl tratează și documentarele Freedom in Childshoes (regia: Joachim Stall) și The Szekler Highwaymen (regia: Attila Zsigmond).

… și de peste hotare!

Focusul documentariștilor se îndreaptă și către situația romilor plecați din România.

Spartacus & Cassandra (regia: Ioanis Nuguet) este o incursiune în periferia Parisului, unde doi copii romi de origine română au de luat o decizie crucială: fie o viață pe străzi alături de familie, fie opțiunea educației și a unui acoperiș alături de o familie adoptivă.

Cici (regia: Yann Betant) prezintă absurditățile sistemului administrativ elvețian de care se lovește Petru atunci când  încearcă să obțină o licență pentru a putea performa pe străzile din Lausanne.

Astra Film Sibiu 2015Alți autori se preocupă să descopere poveștile de succes ale unor români stabiliți în China – Stories of Romanians in China (regia: Zhi Wang), dar și încercările românilor care trăiesc pe străzile din Paris de a duce o viață mai bună – Storm is Coming (regia: Daniel Nicolae Djamo).

Este de remarcat numărul tot mai mare de filme românești înscrise de la un an la altul, tot mai mulți tineri autori experimentează formele de exprimare ale cinemaului documentar: Bondoc (regia: Mihai Mincan, Mihai Voinea, Cristian Delcea), Frații Dabija (regia: Cătălin Drăghici).

România rurală necunoscută!

Dincolo de realitatea brutală demnă de știri, filmele din programul Astra Film Sibiu prezintă România rurală așa cum este ea: cotidianul pescarilor din Delta Dunării – Dialoguri de baltă (regia: Ildiko Zonga Plajas), forța și rolul magic al dansului călușarilor, dincolo de spectacolul expus pe scenă – Călușarii from Bârla (regia: Adrian Oprea), dansuri de iarnă străvechi adaptate de junii din Brașov – Borița (regia: Lorand Lorincz), povestea mitică a unui bătrân dintr-un sat transilvănean care a făcut pact cu diavolul pentru aur și bani – Dracula revizuit (regia: Ioana Joca), un ritual de iarnă care mobilizează un întreg sat din Maramureș – Viflaim (regia: Bjorn Reinhardt) sau moștenirea pasiunii pentru arta olăritului – Cu ochii în lut (regia: Hadrian Gavriluțiu).

Play, No Matter What! (regia: Kim van Haaster) ne îndreaptă către un sat din Modova, unde o organizație de caritate din Anglia demarează timp de 1 an de zile proiecte dedicate copiilor defavorizați.

Într-un alt colț al României, în Bistrița, câțiva tineri își petrec ultimele zile de vacanță reflectând la prezent și viitor – Sfârșitul verii (regia: Alina Manolache).

Foto: Astra Film Sibiu 2015 – astrafilm.ro/

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.