Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.
Un articol de Ionuţ Mareş|9 octombrie 2023
„Impactul pe care Martin Scorsese l-a avut asupra cinematografiei a schimbat modul în care înțelegem azi filmul. Încă din 1970, a aruncat în aer convențiile cinematografice și și-a impus propriul stil, abordând, într-un mod riscant, dar cu totul strălucit, poveștile în care credea cu adevărat”, scrie Editura Nemira în prezentarea pe care o face cărţii „Martin Scorsese: O călătorie”, proaspăt apărută în traducere în română.
Câștigător al unora dintre cele mai prestigioase premii cinematografice, Scorsese este o legendă vie. În volumul „Martin Scorsese: O călătorie”, autoarea Mary Pat Kelly le ia interviuri atât lui Scorsese, cât și celor alături de care a realizat capodopere precum „Șoferul de taxi”, „Taurul furios”, „Regele comediei”, „Băieți buni” sau pelicula „Killers of the Flower Moon”, care are premiera în România pe 20 octombrie, cu titlul românesc „Crimele din Osage County: Bani însângerați”.
Robert De Niro, Paul Newman, Liza Minnelli, Nick Nolte și mulți alții oferă o perspectivă intimă și fără precedent asupra modului în care au fost gândite aceste filme iconice, dar și asupra obstacolelor care aproape au compromis realizarea lor, se mai arată în prezentare.
Volumul a fost tradus de Anamaria Manolescu şi conţine şi o prefaţă de Leonardo DiCaprio, unul dintre colaboratorii fideli ai regizorului.
„Unele filme se văd, altele se trăiesc (se trăiesc și se retrăiesc la fiecare nouă vizionare). Filmele lui Martin Scorsese fac parte din a doua categorie”, scrie criticul de film Mihai Fulger, autorul unui text introductiv la ediţia în română a cărţii.
La Editura Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu a apărut recent „Beyond the New Romanian Cinema: Romanian Culture, History, and the Films of Radu Jude”, o carte pe care Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr au scris-o în engleză despre cinemaul lui Radu Jude.
Cei doi autori nu doar că analizează în detaliu filmele de până acum ale regizorului, dar le discută în raport cu cinematografia română de altădată („Cea mai fericită fată din lume” văzut ca o „Reconstituire” a prezentului!), cu Noul Cinema Românesc post-2000 şi cu cinematografia mondială („Lampa cu căciulă” văzut ca un „Hoţii de biciclete” românesc), precum şi, inevitabil, în relaţie cu teme sociale, politice şi istorice.
Prin demersul lor, Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr propun chiar o nouă perspectivă asupra cinemaului lui Radu Jude, una care polemizează cu interpretările locale obtuze asupra filmelor regizorului.
Cartea este, în subtext, o încercare (reuşită) de a demonstra că filmele lui Radu Jude sunt cele mai stimulante şi inventive şi relevante filme de după cele câteva opere majore ale perioadei de vârf a NCR, luminând aspecte mai puţin observate/discutate. Dar explică şi în ce fel cinemaul său este unul politic.
Este, probabil, cea mai ambiţioasă carte dedicată unui cineast român.