Only Lovers Left Alive. Cu vampirii la psihiatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/only-lovers-left-alive-cu-vampirii-la-psihiatru/

Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american (scenarist&regizor) vor să fie diferiţi – sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

În vârstă de câteva secole, vampirii lui Jarmusch au gusturi culturale elevate şi încearcă să se adapteze prezentului şi să-şi transgreseze condiţia de simpli băutori de sânge prin tehnica aruncării la gâtul victimei.

Nu le este uşor, pentru că sângele este tot mai contaminat, iar cel bun – tot mai greu de găsit. Însă au mai trecut prin astfel de momente dificile – în Evul Mediu, în vremea Inchiziţiei sau a ciumei.

El, Adam (Tom Hiddleston), este un vampir uşor emo, cu înclinaţii sinucigaşe. De aceea, pentru orice eventualitate, îşi procură un cartuş cu vârful dintr-un lemn special. Locuieşte într-o casă cu etaj şi cu pereţii scorojiţi în Detroit, oraşul american fantomă.

Este muzician, specializat în ultimul timp pe rock şi pe „muzică de înmormântare”, după ce în urmă cu un secol se ocupa de muzică clasică. Fuge de lumina soarelui, celebritate şi fani, deşi melodiile sale ajung prin cluburi underground. Îi plac vechiturile (halatul de pe el are un secol), este un expert al chitarelor şi, în general, un „romantic sinucigaş”.

Deghizat în medic (sub numele de Dr. Faust, dar ar putea la fel de bine fi Dr. Caligari sau Dr. Strangelove), îşi procură sânge de calitate de la un spital. Şi are un dispreţ pentru zombi, pe care îi priveşte de sus, considerându-i inferiori şi vinovaţi de toate relele din lume.

Ea, Eva (Tilda Swinton), locuieşte într-un apartment plin de cărţi în Tanger (Maroc), iar sângele şi-l procură cu ajutorul competitorului marelui Will, însuşi Christopher “Kit” Marlowe (John Hurt), care obţine preţioasa licoare de la un medic francez.

Eva bântuie nopţile pe străzile mici ale oraşului marocan, sub lumina galbenă a lunii. Poate citi o carte doar trecând repede cu degetul peste pagini şi pare a cunoaşte toate limbile pământului. În plus, identifică vechimea oricărui material pe care îl atinge.

Văzând că soţul său, Adam (cu care s-a căsătorit prin secolul al XIX-lea), nu este într-o stare prea bună, se duce la Detroit. În SUA, cei doi petrec mai multe nopţi frumoase împreună, până când apare sora mai mică (neliniştită, pisăloagă şi sexy) a Evei, Ava (Mia Wasikowska), care îşi anunţă sosirea intrând în visele gazdelor sale.

Comedie neagră doldora de referinţe culturale (elitiste sau pop), „Only Lovers Left Alive” este în primul rând un film de atmosferă, cu un ritm lent, dar cu un căutat efect hipnotizator. În această direcţie se înscriu câteva din primele cadre, când camera plonjează vertical, în spirală, asupra personajelor, dar mai ales tema muzicală – „The Taste Of Blood”, de Jozef Van Wissem & SQÜRL.

Jim Jarmusch aglutinează tot ce înseamnă repere ale goticului şi ale tradiţiei vampirologice (în special cinematografică şi literară), pe care le livrează în mici explozii de comic intelectual.

„Only Lovers Left Alive” nu parodiază filmele de gen. Jarmusch îşi construieşte propriul său gen. Unul care se hrăneşte din postmodernism şi din contracultura în care cineastul american a crescut şi căreia i s-a dedicat ulterior prin filmele sale.

Iar cel mai nou film al său, prezentat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, deturnează clişeele – „Only Lovers Left Alive” avansează prin non-dramatizare, iar „suspansul” nu este declanşat de dilema privind eventualele victime ale lui Adam şi ale Evei, ci de cum (sau dacă) vor reuşi cei doi să iasă din starea depresivă în care i-a aruncat prezentul.

Distribuit de Voodoo Films, „Only Lovers Left Alive”(„Îndrăgostiţii mor ultimii”) a intrat de vineri, 28 februarie, în cinematografe.

INFO

Only Lovers Left Alive (2013)

Regia: Jim Jarmusch

Cu: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, John Hurt, Mia Wasikowska

Rating: ●●●●○

Foto din Only Lovers Left Alive – capturi film

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.