Whiplash. Cu încrâncenare despre „artă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/whiplash-cu-incrancenare-despre-arta/

CRONICĂ DE FILM „Whiplash”, scris şi regizat de americanul Damien Chazelle, este un film încrâncenat care susţine ideea de act artistic ca simplă mecanicitate, folosind ca pretext narativ o relaţie maladivă între un toboşar de jazz ambiţios şi un profesor despotic.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 februarie 2015

Pentru „Whiplash”, scenaristul și regizorul Damien Chazelle (n. 1985) împrumută structura și mărcile unui film despre performanță ca rezultat al sacrificiului personal extrem, pattern regăsibil în special la poveștile despre sportivi sau militari.

Și le aplică unei scheme narative plasate în domeniul artistic, care are în centru un toboșar de jazz aspirant (Milles Teller) și un profesor tiranic (J.K. Simmons, cu o interpretare ce i-a adus un Glob de Aur ce va fi urmat, probabil, de un Oscar pentru rol secundar).

Oricât de ingenioasă ar părea la o privire rapidă ideea interșanjabilității genurilor („Whiplash” este, de fapt, un film convențional cu aspectul unui indie onorabil și cu nuanțe de parabolă minimalistă), ea nu permite articularea unui discurs substanțial și stimulativ despre ce presupune obținerea unui nivel superior de dexteritate în muzică acolo unde talentul nu este suficient.

Nu pentru că situația extremă imaginată de Chazelle nu are un grad ridicat de relevanță – profesorul aplică metode despotice în lucrul cu studenții și în Whiplashspecial cu toboșarul -, ci pentru că tânărul cineast își împinge filmul înspre o demonstrație încrâncenată pe tema confruntării maladive maestru-discipol, căreia îi adaugă ceva culoare prin diversificarea apelativelor jignitoare pe care le folosește profesorul la adresa membrilor orchestrei pe care o conduce (simple ocheade regizorale făcute spectatorilor).

Un plus pentru dirijorul jucat de J.K. Simmons

Pentru un film în care se cântă jazz (de fapt, câteva melodii reluate obsesiv, printre care una care dă și titlul filmului), „Whiplash” este departe de libertatea, lejeritatea și sincopele pe care le implică acest gen de muzică. Cei doi protagoniști, deopotrivă adversari și complici, sunt personaje unidimensionale, fără profunzime, puse în situații repetitive și redundante.

Cu un plus, totuși, pentru dirijorul jucat de J.K. Simmons, ale cărui intenții reale rămân învăluite în mister și ale cărui răbuniri sentimentale sunt dificil de descifrat până la capăt, asta și pentru că îl vedem prin ochii tânărului din a cărui perspectivă este construit filmul.

Chazelle încearcă să recupereze prin montaj acolo unde nu reușește să ajungă la finețe psihologică. Multe secvențe, și în special cea finală, sunt „tăiate” în ritmul alert al melodiilor sau al mișcărilor muzicienilor, camera încercând să redea, prin cadre atent concepute, tensiunea, nu și emoția, pe care o presupune un act artistic împins la un nivel extrem în care devine simplă înșiruire de gesturi mecanice (însoțite de sudoare și sânge).

Încununat cu numeroase premii după succesul de la Sundance din urmă cu un an și nominalizat inclusiv la Oscar, „Whiplash” este o producție supraevaluată care, deși aspiră la aerul rarefiat al artei înalte, al filmului de autor, atinge doar suprafața unor teme potențial incitante.

Distribuit în România de InterComFilm Distribution, „Whiplash” va intra pe marile ecrane începând de vineri, 6 februarie

INFO

Whiplash (SUA, 2014)

Regia: Damien Chazelle

Rating: ●●○○○

Foto: Whiplash – cinemagia

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.