„The BFG”. Spielberg magicianul
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-bfg-spielberg-magicianul/

CRONICĂ DE FILM „The BFG”, realizat după cartea cu acelaşi titlu a scriitorului Roald Dahl, este un fantasy înduioşător şi amuzant în care recunoscuta măiestrie de povestitor în imagini a lui Steven Spielberg este dublată de o inspirată folosire a 3D-ului, pus în valoare de o regie discretă şi eficientă.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 septembrie 2016

Una dintre mizele estetice ale cinematografiei ultimilor ani este incontestabil încercarea de folosire cât mai creativă a 3D-ului. Utilizarea acestei tehnici devine tot mai răspândită printre blockbusterele de la Hollywood. Unul din motive îl reprezintă dorinţa producătorilor de a se lupta cu pirateria, oferind astfel la multiplex o experienţă vizuală şi auditivă pe care nici cele mai avansate sisteme „home video” nu o pot propune încă la aceeaşi intensitate.

Sunt însă destule cazuri în care se simte că 3D-ul este inutil sau nefolosit la potenţial maxim. Şi sunt filme în care 3D-ul se dovedeşte justificat (ce ar fi fost „Gravity”, de Alfonso Cuarón, fără 3D?).

Însă cred că adevărata schimbare ar putea veni abia de acum. Mai exact, din momentul în care mari autori vor începe să folosească tot mai insistent 3D-ul. Şi cu siguranţă o vor face mai puţin din raţiuni comerciale (spre deosebire de regizorii filmelor de mare public), şi mai mult în scopuri artistice, de inovare a limbajului cinematografic sau cel puţin de chestionare a acestuia.

Dar este la fel de plauzibil ca 3D-ul să îşi piardă din atractivitate în câţiva ani, şi atunci fie se va reveni la modelul tradiţional de realizare şi proiecţie a filmelor (care nu se va schimba totuşi radical şi nici atât de repede în cazul filmelor de artă), fie se va trece la o altă formă, mai dezvoltată tehnic (recent, la Festivalul de la Veneţia, a fost proiectat un fragment dintr-un lungmetraj filmat în 360 grade, „Jesus VR – The Story of Christ”, a cărui vizionare a fost asociată imersiunii într-o realitate virtuală prin intermediul unor ochelari speciali).

Unii regizori consacraţi din SUA nu doar că refuză 3D-ul, dar resping chiar şi filmarea pe digital, preferând în continuare pelicula. Sunt notorii poziţiile în această direcţie ale unor cineaşti precum Christopher Nolan sau Quentin Tarantino. Însă tot mai mulţi regizori de renume încep să îl folosească, iar printre ei se numără chiar şi autori de filme de artă. Jean-Luc Godard a explorat postmodern posibilităţile oferite de 3D în „Adieu au langage” (2014), iar neconvenţionalul Gaspar Noé l-a folosit în „Love” (2015), o dramă erotică nu lipsită de referinţe ironice.

Sunt şi clasici ai cinematografiei mainstream sau de gen care apelează la 3D. Au făcut-o, de pildă, Ang Lee, în „Life of Pi” (2012), Martin Scorsese, în „Hugo” (2011), George Miller, în „Mad Max: Fury Road” (2015), sau Robert Zemeckis, în „The Walk” (2015).

Iar acum o face, nu pentru prima dată, şi Steven Spielberg, în „The BFG” („Marele Uriaş Prietenos”), adaptare a celebrei cărţi pentru copii a lui Roald Dahl.

Este un film cu o structură narativă dezarmant de simplă – fapt care îl plasează din start în poziţie polemică faţă de restul avalanşei de poveşti hollywoodiene ramificate, cu întorsături de situaţii şi piste false cât mai numeroase.

Un alt aspect în răspăr este însăşi regia. Una care nu pune accent pe un ritm foarte alert, pe o frenezie a derulării imaginilor şi a exhibării efectelor speciale sau pe o acţiune cât mai dinamică. Spielberg e interesat în schimb de crearea atentă a unui suspans clasic şi de revelarea treptată a unui mister pe care o astfel de naraţiune cu schemă de basm îl conţine din plin.

De aici şi mirarea candidă a fetiţei Sophie (Ruby Barnhill) în faţa noului ei prieten uriaş (Mark Rylance), culegător de vise, şi a universului îndepărtat al acestuia. O mirare ca în faţa a ceva monumental, nemaivăzut, sugerată prin celebrele prim-planuri cu ochii larg deschişi, vii, curioşi – aşa-numita „The Spielberg Gaze”, exemplificată de criticul Kevin B. Lee într-o celebră cronică video de acum câţiva ani.

Însă cel mai stimulativ este felul în care Spielberg foloseşte 3D-ul, într-atât de eficient încât devine aproape imperceptibil. Senzaţia este că o astfel de poveste în care un copil ajunge într-un tărâm al uriaşilor (între care există de asemenea diferenţe de dimensiune) este cel mai bine pusă în valoare de tehnica 3D.

Spielberg construieşte mizanscena pornind de la raporturile fizice spectaculoase şi ofertante vizual între fetiţă şi prietenul său uriaş, precum şi între uriaşii înşişi. Prin 3D se creează astfel un spaţiu cinematografic special, aproape mitic, în care cel mai fascinant este jocul de proporţii între personaje, obiecte şi geografiile celor două lumi opuse.

„Marele Uriaş Prietenos” a intrat la 2 septembrie în cinematografele din România, fiind distribuit de Freeman Entertainment.

The BFG/Marele Uriaş Prietenos, SUA-Marea Britanie-Canada, 2016

Scenariu: Melissa Mathison, după cartea lui Roald Dahl

Regie: Steven Spielberg

Distribuţie: Mark Rylance, Ruby Barnhill, Penelope Wilton, Jemaine Clement

Rating: ●●●○○

 



25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.