Această ediţie a revistei Teatrul azi şi-a dedicat accentele unui univers special al scenei: teatrul de animaţie, privit ca un act artistic mereu în transformare, în expansiune, nuanţat cultural, ideatic şi estetic. Fiind o primă abordare amplă a acestei zone artistice în paginile revistei, coordonatorii acestui dosar, criticii de teatru Irina Zlotea şi Octavian Szalad au ales să păstreze un profil general, dedicat actualităţii teatrului de păpuşi şi marionete din România şi din lume.
Un articol de Petre Ivan|25 iulie 2023
Păpușile în prim-plan
Cu această deschidere tematică, au lansat mai multe subiecte la care vor reveni cu prilejul altor grupaje editoriale, eseuri sau articole specializate, într-un demers pe termen lung: revista Teatrul azi să rămână în contact permanent cu această zonă de expresie teatrală.
Rubrica accente se deschide cu o anchetă coordonată de Octavian Szalad. John Bell, Ioan Brancu, Sun Wook Hyun, Françoise Flabat, Robin Legge, Jim Morrow, Jean-Marie Keevins sunt practicienii de marcă, din diferite părți ale lumii, ale căror perspective propun o privire panoramică asupra tendințelor din teatrul de animație. Ancheta este urmată de Ioan Brancu, Cristian Pepino și Raluca Tulbure, care scriu despre smeriții și virtuoșii artiști ai păpușăriei. Iar într-un micro-grupaj de (auto)portrete rămânem cu privirile îndreptate spre trei regizori de succes în arta animației: Ana Crăciun Lambru, László Rumi și Joseph Wallace.
Sub aceeași tematică a accentelor, Cristian Pepino, fără de care acest număr nu putea fi imaginat, reflectă asupra spectacolului ca model al lumii în rubrica semnături de creator.
Pentru interviul ediției, Irina Wolf îl are ca invitat pe Nikolaus Habjan, unul dintre cei mai valoroși artiști ai teatrului de animație din spațiul austriac, marcând astfel una dintre recentele sale montări la Teatrul de Stat din Sankt Pölten.
Eseul acestui număr este semnat de Alexandru Giuseppe Torboli, doctorand și profesor asociat al Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași. Din perspectiva sa de muzician și actor-mânuitor, scrie despre rolurile universului sonor în teatrul de animație. Iar la secțiunea studii de teatru, Octavian Szalad navighează viziunea teoretică a lui Henryk Jurkowski asupra artei păpușărești.
Linii generale
Mai departe, Gala Premiilor UNITER 2023 este surprinsă în sumarul acestui număr cu patru interviuri concentrate. Unicul Victor Rebengiuc – cel mai bun actor în rol principal – îi poartă cu seninătate pe cititori într-o concentrată retrospectivă a peste 65 de ani de teatru, împletiți cu însăși viața. Îi urmează strălucitele Costinela Ungureanu, laureata Premiului pentru cea mai bună actriță în rol principal, Ada Lupu și Éva Imre – actrițele nominalizate pentru același titlu, care povestesc cu pasiune despre lucrul la rolurile lor demne de spotlightul vieții teatrale românești.
Autorii: Ion Parhon, Mariana Ciolan, Adrian Mihalache, Mihai Brezeanu, Alina Epîngeac, Cristina Rusiecki, Elena Coman, Maria Zărnescu, Irina Wolf, Doru Mareș, Crenguța Manea, Raluca Cîrciumaru și Ion Jurca Rovina surprind dinamica realitate teatrală în rubrica actualitate.RO, așezând sub condei premiere și festivaluri produse, în recentele luni, de teatre din toată țara.
De această dată, în parcursul teatral internațional cu care sunteți obișnuiți, Alina Epîngeac și Irina Wolf vă propun o oprire în spațiul austriac cu două montări inedite la Burgtheater Viena, respectiv Compania „das.bernhard.ensemble”.
Sumarul se încheie la raftul de carte, cu două recomandări de lectură: Teatrul românesc în secolul 21. Scena independentă și noi direcții de Irina Wolf și George Ciprian. Omul, actorul, scriitorul de Crenguța Gânscă, titluri recenzate de Teodora Florea și Elisabeta Pop.