„Amadeus” cu Radu Beligan și Răzvan Vasilescu, luni, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/amadeus-cu-radu-beligan-si-razvan-vasilescu-luni-la-tvr-2/

Rivalitatea muzicală, şi nu numai, din „Amadeus” de Peter Shaffer prilejuieşte întâlnirea efervescentă dintre doi mari actori – Radu Beligan şi Răzvan Vasilescu, luni, 19 octombrie, la ora 19.30, pe TVR 2.

Un articol de Petre Ivan|18 octombrie 2015

Piesa este propusă spre difuzare de Casa de producție a TVR cu ocazia aniversării regizorului Dinu Cernescu, care pe 18 octombrie împlinește 80 de ani și este cel care a montat-o prima oară în România în 1982, pentru a o relua în 1990 în platourile TVR, cu aceiași mari actori în rolurile principale.

„Amadeus” este o dramă despre ultimii ani de viață ai lui Wolfgang Amadeus Mozart, așa cum sunt povestiți de Salieri, un muzician complexat aflat, în ciuda diferenței de vârstă, într-o competiție – nu doar muzicală – cu genialul compozitor. Acțiunea se desfășoară la sfârșitul secolului al XVIII-lea cu precădere în Viena. Textul este structurat ca un flash back segmentat al lui Salieri care, la bătrânețe, este vizitat de un preot pentru a se spovedi, pretext pentru a derula în fața ochilor noștri viața plină de excese a lui Mozart, compozitorul pe care astăzi îl știe și admiră o lume întreagă.

Premiera mondială a piesei a avut loc la Londra în 1979, și trei ani mai târziu Dinu Cernescu o urca pe scena Teatrului Giulești. Peter Shaffer, dramaturgul, povestește într-un interviu despre geneza piesei: „Mi-a venit idea după ce am citit mult despre Mozart. M-a șocat contrastul dintre muzica sa sublimă și bufoneria vulgară din scrisorile sale. Sunt adesea criticat pentru că îl portretizez ca pe un imbecil, dar pentru mine e vorba despre partea copilăroasă a firii sale: scrisorile lui par scrise de un copil de opt ani. La micul dejun scria aceste rânduri puerile, obscene verișoarei lui; iar până seara termina o capodoperă în timp ce făcea conversație cu soția sa.” (The Guardian, 14 ianuarie 2013, interviu de Anna Tims)

Spectacolul de la Giulești avea să lanseze în atenția publicului un tânăr actor: Răzvan Vasilescu. Despre acesta scria, la premieră, Mira Iosif în revista „Teatru” : „dacă generatorul de idei al spectacolului este personajul Salieri, producătorul emoțiilor și purtătorul „tezei” (contrastul dintre Om și Operă) este firește Mozart. Genialitatea personajului o exprimă muzica (constituită într-un indispensabil și abil argument dramatic), iar „făptura” lui excentrică o compune cu foarte mult talent, în spiritul și intențiile piesei, tânărul Răzvan Vasilescu. În interpretarea sa sînt alternate cu tact regizoral și bună intuiție violențele de limbaj și atitudinile șocante, pentru a se da frîu liber vioiciunii, neastâmpărului, izbucnirilor unui „tînăr furios” avant la lettre, ale cărui purtări, fie ele sfidător cabotine sau cu inocență naturale, poartă, cu juvenilă grație, pecetea unei desăvârșite libertăți interioare.” (Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie)

Cel care duce, însă, greutatea dramatică a spectacolului este Radu Beligan, interpretul compozitorului Salieri, cel care recunoște geniul mozartian și, cu toate acestea, nu se poate opri din a-i pregăti căderea. „luciditate și neputință, topite josnic, dar omenește, în invidie, iată culorile de bază ale portretului pe care ni-l pictează Radu Beligan. /…/ Artist în deplinătatea conscrării sociale și în totală decădere morală, Salieri e înfățișat în toată măreția mediocrității sale.”(Mira Iosif, Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie

AMADEUS

de Peter Schaffer

Adaptare: Dinu Cernescu

Traducere: Beatrice Staicu

Distribuția: Radu Beligan, Răzvan Vasilescu, Irina Mazanitis, Paul Ioachim, Alfred Demetriu, Teodor Danetti, Nicolae Dinică, Mihai Stan, Jorj Voicu.

Momentul de operă realizat de Felicia Filip, Cristian Mihăilescu, Adriana Zagreanu.

Ilustrația  muzicală: Lucian Ionescu; Scenografia décor : Gheorghe Constantin ; Scenografie costume : Eugenia Botănescu ; Imaginea: George Grigorescu; Redactor: Alexandra Orban; Regia: Dinu Cernescu

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni, producător coordonator – András Demeter.

05
/09
/23

În perioada 6 – 10 septembrie, la Brașov, are loc prima ediție a festivalului „CULMEA: Film și educație de mediu“, primul festival de film pe teme de mediu dedicat copiilor și tinerilor, un demers inițiat de Sabina Baciu – director festival, alături de Raluca Bugnar – director artistic și Alexandra Safriuc – selecționer scurtmetraje.

05
/09
/23

Panorama teatrală la jumătatea anului Capitalei Europene a Culturii demonstrează felul în care Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara a reconfigurat pentru orașul și pentru comunitatea pe care le reprezintă o structură culturală înalt profesională.

05
/09
/23

În cadrul proiectului Heritage Hub Râșnov, Asociația Mioritics în parteneriat cu Primăria Orașului Râșnov și Hands on History Norvegia va organiza Festivalul Medieval. Evenimentul va avea loc în perioada 7‑10 septembrie 2023 și va aduce în prim-plan o serie de activități și experiențe medievale menite să promoveze Cetatea Râșnov ca un important obiectiv turistic atât pentru România, cât și pentru Europa dar și un spațiu de învățare și implicare a comunității locale.

05
/09
/23

DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank la Combinatul Fondului Plastic între 7 și 15 octombrie, reunește anul acesta 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri.

05
/09
/23

Cinemaul românesc este din nou în centrul atenției cu ocazia evenimentului Noaptea Albă a Filmului Românesc care va avea loc anul acesta pe 𝟏𝟓 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, la 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢, 𝐂𝐥𝐮𝐣-𝐍𝐚𝐩𝐨𝐜𝐚 și 𝐓𝐢𝐦𝐢𝐬̦𝐨𝐚𝐫𝐚.

04
/09
/23

Care-i faza cu muzica, adolescenții, societatea? La aceste întrebări își propune să răspundă Arhiva de Sunet în noul sezon al podcastului Arhiva de Sunet – Arhiva ZET, derulat alături Asociația Minitremu și Studiourile Ferentari, ce explorează rolul muzicii în viața noilor generații, din perspectiva adolescenților și tinerilor din Timișoara și București