Amat Escalante, regizorul care a şocat Cannes, vine în România
https://www.ziarulmetropolis.ro/amat-escalante-regizorul-care-a-socat-cannes-vine-in-romania/

Amat Escalante, unul dintre cei mai provocatori cineaşti contemporani, distins anul acesta cu Premiul pentru regie la Cannes, vine pentru prima dată în România, la cea de-a patra ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest.

Un articol de Andrada Văsii|23 septembrie 2013

Unul dintre cei mai provocatori cineaști contemporani, distins anul acesta cu Premiul pentru regie la Cannes, Amat Escalante vine pentru prima dată în România la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest.

Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 25 – 31 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvira Popescu și CinemaPRO din București. Controversatul „Heli” va deschide Les Films de Cannes à Bucarest pe 25 octombrie

Cineastul mexican Amat Escalante, câștigătorul Premiului pentru regie la Festivalul de la Cannes cu unul dintre cele mai controversate filme ale ediției, „Heli“, vine pentru prima dată în România, în deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest. Regizorul este unul dintre invitații speciali ai ediției, alături de Abdellatif Kechiche, câștigătorul Palme d’Or, care își va prezenta în premieră filmul „La Vie d’Adèle: Chapitres 1 & 2/ Adele: Capitolele 1 și 2”.

Escalante, un autodidact remarcat de la primul său film, realizat la doar 26 de ani, va avea o discuție cu studenții de la școlile de cinema, se va întâlni cu jurnaliștii români și va răspunde întrebărilor spectatorilor la proiecțiile filmelor sale.

Cum a şocat la Cannes Amat Escalante

„Heli”, un film cu o imagine impresionantă și cu scene de violență extremă, a tulburat audiența de la Cannes. Mexicul de azi, o țară a contrastelor și paradoxurilor, e ca un câmp de luptă pe care cad victime familii întregi – circa 70.000 de oameni prinși în războaiele duse de mafia drogurilor au murit în ultimii șapte ani.

„Cu siguranță, este filmul cel mai explicit și mai realist în violența lui din tot ce am văzut la Cannes din 2009 încoace, de la „Kinatay” al lui Brillante Mendoza”, scria „Variety”.

Estella are 12 ani și locuiește cu tatăl, cu fratele ei, Heli, cu soția acestuia și cu copilul lor. Nici prezentul și nici viitorul nu par să le rezerve mare lucru. Un tânăr cadet de 17 ani se hotărăște s-o ia de soție și să fugă împreună, însă are nevoie de bani. Drogurile confiscate de superiorii săi din poliție și oficial distruse i-ar putea aduce bani buni, așa că tânărul decide să le fure. Consecințele vor fi dramatice. 

Regizorul care a învățat de unul singur

A părăsit școala la 15 ani și a intrat în lumea filmului, învățând pe cont propriu. Amat Escalante (34 de ani) a trăit în Barcelona, Los Angeles, Austin, iar acum locuiește în Guanajuato (Mexic). A fost asistent de regie al renumitului regizor mexican Carlos Reygadas (Premiul pentru regie la Cannes 2012 cu Post Tenebras Lux).

Amat Escalante

Amat Escalante vine pentru prima dată în România, la cea de-a patra ediție a Les Films de Cannes à Bucarest.

Celelalte două lungmetraje ale sale, ambele premiate în numeroase festivaluri, au surprins audiența de la Cannes. Debutul „Sangre” (2005), distins cu Premiul criticii internaționale – FIPRESCI în secțiunea Un Certain Regard, este povestea unui tată a cărui rutină de cuplu e întreruptă de venirea fiicei sale dintr-o căsătorie anterioară; „Los Bastardos”, inclus în aceeași secțiune a Festivalului de la Cannes, trei ani mai târziu, urmărește doi imigranți mexicani în Los Angeles care primesc într-o zi o sarcină suspect de bine plătită. „Los Bastardos” va fi proiectat și pentru spectatorii de la București, în prezența regizorului.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriți-ne și pe Facebook!

Info:

„Heli” este distribuit în România de Asociația Macondo și va putea fi văzut  în cinematografele din România din luna noiembrie.

Foto credit: Les Films de Cannes à Bucarest (foto sus – filmul ,,Heli” realizat de Amat Escalante)

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.