American Hustle. Farsă în stil hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-hustle-farsa-in-stil-hollywoodian/

CRONICĂ DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Nominalizat sau premiat la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscaruri, printre altele, cu un cvartet de actori – Christian Bale şi Amy Adams, în rolurile principale, Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence, în rolurile secundare -, „American Hustle” („Ţeapă în stil american”) confirmă că David O. Russell este unul din cei mai în vogă regizori de la Hollywood.

La fel ca în cazurile precedentelor două succese, „The Fighter” (2010) şi „Silver Linings Playbook” (2012), „American Hustle” are parte de o faimă care îi depăşeşte calităţile reale. Calităţi care presupun în primul rând o regie solidă, dar lipsită de strălucire (ancorată în clasicul câmp-contracâmp şi asezonată cu unele travellinguri scurte); dirijarea inspirată a unei distribuţii de vedete în roluri de compoziţie, atât de dragi actorilor şi Academiei; capacitatea de a recupera ficţional, fără preţiozitate, dar cu ceva umor (în principal de situaţie), un subiect din istoria recentă a SUA.

Mai exact, o operaţiune a FBI din 1978, în care un agent ambiţios, însă nu foarte versat, Richie DiMaso (Bradley Cooper, tot mai dezinvolt), forţează doi escroci cu ştaif, Irving Rosenfeld (Christian Bale, aşa cum ne-a obişnuit – aproape de nerecunoscut) şi Sydney Prosser (Amy Adams, în rochiile sale cu tăieturi îndrăzneţe domină fiecare cadru în care apare), să pună la cale o capcană în care ar urma să cadă oficiali corupţi şi mafioţi.

Şi, ca în orice farsă de manual (de la ale cărei reguli „American Hustle” nu se abate prea departe), lucrurile se complică şi iau diverse întorsături (mai mult sau mai puţin aşteptate), cu „ajutorul” soţiei isterice şi cam prostuţe a lui Irving Rosenfeld, interpretată de cea mai promovată tânără actriţă de la Hollywood, megastarul Jennifer Lawrence.

Spre deosebire de „Argo” (2012), unde regizorul Ben Affleck şi echipa sa au încercat (şi au reuşit) să reconstituie cât mai fidel şi realist o epocă similară, David O. Russell pare interesat, la fel ca Steven Soderbergh în „Behind the Candelabra” (2013), doar de câteva mărci (stridente) ale perioadei, pe care le scoate în evidenţă, ridiculizându-le uşor – cele mai vizibile fiind coafurile, hainele şi accesoriile, dar şi un anume tip de comportament.

Însă Russell nu se mulţumeşte cu atât. Deşi nu este propriu-zis un omagiu, „American Hustle” conţine câteva trimiteri la o anumită lejeritate, la tuşele kitsch care fac deliciul unor comedii din anii ’70 (o referinţă la îndemână este un film celebru ca „Shamboo”, de Hal Ashby).

„American Hustle”, inspirat tradus „Ţeapă în stil american”, este un fals thriller politic, o comedie în care acţiunile şi identităţile personajelor par de asemenea contrafăcute, o butaforie a sentimentelor.

„American Hustle” („Ţeapă în stil american”) a intrat la 17 ianuarie în cinematografele din România, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

American Hustle (Ţeapă în stil american, SUA, 2013)

Regia: David O. Russell

Cu: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din American Hustle – capturi film

22
/12
/16

Cu siguranţă unul dintre cele mai aşteptate filme ale anului, care se bucură deja de şapte nominalizări la Globurile de Aur şi se poziţionează astfel ca unii dintre marii favoriţi la Oscaruri, ,,La La Land” va avea premiera în cinematografele din România pe 23 decembrie.

21
/12
/16

“Allied”, cu cu Marion Cotillard şi Brad Pitt în distribuție, “Collateral Beauty”, Will Smith, Keira Knightley, Edward Norton, Kate Winslet şi Helen Mirren, “Alice Through the Looking Glass”, cu Helena Bonham Carter si Johnny Depp și „Office Christmas Party”, cu Jennifer Aniston pe afiș, se numără printre cele mai proaste filme ale anului, în opinia celor de la faimoasa revistă Rolling Stone.

21
/12
/16

Născută într-o zi de 21 decembrie (1935), la Slobozia-Hodorogea, Orhei, în Basarabia, Stela Popescu a venit pe lume într-o familie de învățători, iar prima amintire pe care o are bine întipărită în memorie este invadarea Basarabiei de către armata rusă.

20
/12
/16

Primul spin-off al seriei "Star Wars", "Rogue One: A Star Wars story", a reușit cel de-al treilea cel mai bun start din acest an la box-office-ul nord-american, "pulverizându-și" concurenții. "Rogue One" a avut deja încasări de 300 de milioane de dolari la nivel mondial, deși nu a fost lansat încă în Coreea de Sud sau pe imensa piață chineză.

20
/12
/16

Regizorul și scenaristul Nae Caranfil este deopotrivă autorul textelor și compozitorul pieselor muzicale de pe coloana sonoră a celui mai recent film al său, 6,9 pe scara Richter, o comedie cu momente de musical puse în scenă de coregraful sârb Milan Gromilić. A avut premiera la ediţia TIFF de anul acesta, iar din 20 ianurie 2017 rulează pe marile ecran, inclusiv la Cluj.

19
/12
/16

Al Pacino va juca rolul lui Tennessee Williams în piesa "God Looked Away", prima producţie a Pasadena Playhouse, în programul PlayWorks. Spectacolul, care relatează o perioadă tulburată din viaţa dramaturgului, va avea premiera în primăvara lui 2017.

19
/12
/16

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI. Dorotheea Petre (aproape 36 de ani) este bine-cunoscută publicului cinefil din ţara noastră, din pelicula „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii” (2006).

19
/12
/16

“Când eram tânăr, viața mi se părea fără sfârșit...” - Marcello Mastroianni. Astăzi se împlinesc 20 de ani de la moartea celui considerat latin loverul și figura simbol a cinemaului italian.

18
/12
/16

Topul celor mai bune filme care au putut fi văzute în premieră în România în 2016 este împărţit în trei. Un clasament de 10 poziţii include cele mai îndrăzneţe filme distribuite în cinematografe. Apoi, un top cu câteva filme exclusiv din festivaluri şi trei recomandări de documentare.

16
/12
/16

Relansat pe platforma Cinepub, "Senatorul melcilor", filmul cu care Mircea Daneliuc participa în 1995 în Competiţia oficială a Festivalului de la Cannes, este o satiră politică în care grotescul este îmblânzit prin comic.

15
/12
/16

Cel mai aşteptat film românesc al anului 2017, ,,Ana, mon amour“, în regia lui Călin Peter Netzer, a fost selectat în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (9-19 februarie) şi va putea fi vizionat în cinematografele din România din 3 martie, la scurt timp după premiera internaţională.

15
/12
/16

Tudor Aaron Istodor, actorul din „Fixeur” (regia: Adrian Sitaru), a fost selectat în programul Shooting Stars din cadrul celei de-a 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin. Evenimentul va avea loc în perioada 9-19 februarie 2017, în capitala Germaniei.

12
/12
/16

O participare istorică la Cannes, prezenţe şi premii în alte festivaluri importante, o nouă reformă, dezorientarea sau manierizarea unor regizori consacraţi, încercări onorabile de film de gen, documentare îndrăzneţe, dar şi obişnuitele pocnitori: un an 2016 bogat pentru cinematografia română.