Anim’est 2018. Austria, țara invitată la a treisprezecea ediție a festivalului
https://www.ziarulmetropolis.ro/animest-2018-austria-tara-invitata-la-a-treisprezecea-editie-a-festivalului/

A treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, al cărei start se dă vineri, 28 septembrie, este dedicată animaţiei experimentale şi de avangardă.

Un articol de Petre Ivan|24 septembrie 2018

Abordarea neconvențională a narațiunii și a aspectelor vizuale s-a potrivit dintotdeauna animației, un tip de cinema prietenos cu explorarea ideilor și a posibilităților. De-a lungul anilor, noi medii şi tehnologii au ajutat cineaştii să creeze fără să respecte un regim strict sau o structură, producând artă ce ridică întrebări.

60 de filme gata să exploreze aceste posibilități noi, grupate cronologic astfel încât să evidențieze evoluția creativității – de la pionieri ai genului la producții contemporane — sunt incluse într-o retrospectivă a filmului de animație de avangardă și experimental care va putea fi văzută la Anim’est, anul acesta.

”Printre numele pe care o să le (re)descoperiţi se află Viking Eggeling, Hans Richter şi Marcel Duchamp, de la producţii create în vremuri când conceptul de film de animaţie era încă în faşă, până la cele mai noi filme non-narative. Unele aparţin unor curente, iar altele sunt imposibil de integrat într-o categorie. Muzica joacă un rol important în cele mai multe, iar lumina este esenţială, indiferent de anul producţiei. Gradul lor de accesibilitate variază foarte tare: unele par profund inaccesibile, iar altele par făcute pentru publicul foarte tânăr. Dar fiecare film este unic şi arată că imaginaţia nu are limite. Exact ca animaţia!” spune Mihai Mitrică, directorul Anim’est.

GUEStT COUNTRY AUSTRIA – See the world

Retrospectiva include și lungmetrajul de animație abstract North of Blue, regizat de Joanna Priestley, un omagiu adus misterioaselor peisaje înghețate ale nordului extrem. Filmul de animație nominalizat la Premiul Cristal la Annecy vara acesta se inspiră din peisajul natural și oferă un multivers dens de imagini şi puncte focale ce explorează tensiunea dintre două modele dimensionale care sunt simultan familiare şi necunoscute. Convenţiile sunt deconstruite, ceea ce duce la crearea de forme ce invită la o senzaţie de conexiune şi istorie comună, în timp ce scenele evoluează de la explozii ritmice la superbe structuri hipnotizante.

O nouă selecție de scurtmetraje relevante pentru tema ediției de anul acesta vine din Austria, țara invitată la Anim’est cu sprijinul Forumului Cultural Austriac din București. Publicul va avea ocazia să vadă câteva dintre cele mai bune filme de animație austriece realizate între 2011 – 2017, desprinse din programul popularului festival Două zile de animație, din Viena.

Thomas Renolder, selecționer al festivalului, regizor, producător și artist vizual, a pregătit pentru Anim’est două programe de scurtmetraje: De la abstract la lumea reală, o selecție care explorează istoria puternică și rolul filmului experimental din Austria, precum și diferențele majore dintre animaţia experimentală de astăzi și abordările clasice din trecut, și Naraţiune & Muzică, o selecție de filme de animație și videoclipuri muzicale care se adresează atât amatorilor de experimente vizual-narative, cât și iubitorilor de animație clasică.

Cu ajutorul Forumului Cultural Austriac din Bucureşti, Anim’est prezintă și o selecţie a celor mai bune scurtmetraje de la ediţia din 2017 a festivalului Ars Electronica, din Linz – cel mai important eveniment al lumii artei digitale, cu un bogat program de concerte, conferințe și expoziții, un spațiu de afirmare a creativităţii şi inovaţiei şi un teren de joacă pentru următoarea generaţie.

RETROSPECTIVA – science friction

În plus, pe toată durata festivalului, Point va fi gazda expoziției BD EXPERIMENTAL, care va include lucrările a doi artiști autohtoni care la un moment dat au experimentat dincolo de granițele benzii desenate. Marian Mirescu, un cunoscut autor BD și editor/promotor, a conceput și a reunit aceste planșe în albumul Aberration, la începutul anilor ’90, „sub impresia puternică lăsată de revoluție.

Fără pre-concepții, deodată! Fără scenariu, fără pre-meditări, din prima! Vis de schimbare, aberație de libertate!” – așa cum scria în prefața albumului. Alexandru Ciubotariu, cunoscut ca Pisica Pătrată, unul dintre cei mai activi artiști vizuali români și fondatorul proiectului Muzeul Benzii Desenate, a conceput aceste planșe în jurul anilor 2000, eliberat de preconcepția că banda desenată este doar pentru copii. Multe au fost realizate chiar în cadrul academic, unde se putea experimenta atât stilistic, cât și tehnic. O parte au fost reunite în albumul La solitude de la décomposition (editura Popa’S Art Timișoara 1998).

Cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est va avea loc în perioada 28 septembrie – 7 octombrie 2018 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Point și Expirat.

Biletele și Festival Pass-urile pot fi achiziționale online, pe Eventbook.ro, și vor fi disponibile și în cinema. Programul complet al ediției din acest an este disponibil pe site-ul Anim’est.

Foto: Anim’est 2018 – facebook

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.