Aproape. Palimpsest despre iubire
https://www.ziarulmetropolis.ro/aproape-palimpsest-despre-iubire/

Nouă povestioare în câte două sau trei personaje (plus un prolog şi un epilog de grup), despre căutările, nesiguranţele şi ratările iubirii, dar şi despre micile ei mari victorii.

Un articol de Cristina Enescu Aky|31 mai 2017

Un soi de realism magic în mijlocul zăpezilor unui orășel imaginar cu nume de potențial: Almost (Aproape). Din statul american Maine. Încă nu oraș dar nici chiar sălbăticie. ”Aproape” este tărâmul întâlnirilor prin iubire și emoție, o zonă a ezitărilor dar și un tărâm al curajului de a îl întâlni, totuși, pe Celălalt. Locul celor mai (inițial) neverosimile, suprarealiste întâlniri, uneori vai-de-noi de jenante, apăsătoare sau neîndemânatice, dar mereu autentice în emoția pe care o transmit. Peste toate aceste povești, Aurora Boreală a Nordului presară o cvasi-palpabilă magie. Sau poate e pur și simplu magia celei mai mari descoperiri din istoria umanității: capacitatea de a iubi. Două câte două, cuplurile de ”mirări că ești, fericiri că sunt” descoperă în acest Macondo înghețat că unul singur este focul care dezgheață singurătățile: iubirea.

”Aproape” de John Cariani, Teatrul Tinereului, Piatra Neamț. Festivalul ”Buzău Iubește Teatrul”. Absurd este doar ceea ce surzii nu pot auzi.

”Almost, Maine” este cel mai cunoscut text al actorului de teatru și film John Cariani, cunoscut publicului larg mai ales datorită rolului Julian Beck din serialul ”Law & Order” (Lege&Ordine). Textul s-a născut practic din punerea laolaltă a mai multor scurte povești de dragoste și din ideea unui regizor că ”astea aproape că sunt o piesă”. După ce montarea Off-Broadway din 2006 a fost suspendată la o lună de la premieră din motiv de vânzări foarte slabe, textul a cunoscut o ascensiune fulminantă în preferințele creatorilor de teatru profesioniști și amatori. În SUA, în 2014 a fost textul cel mai des montat în licee, surclasând chiar ”Visul unei nopți de vară” a lui Shakespeare, spre marea surprindere a lui Cariani însuși.

  • John Cariani este originar din statul american Maine. El a declarat că o inspirație majoră pentru  ”Aproape” a fost serialul ”Zona Crepusculară”.

În România, textul a fost montat în premieră de Teatrul Anton Pann din Râmnicu Vâlcea, în 2012, în traducerea și regia lui Cristian Juncu. Spectacolul prezentat în cadrul Festivalului Buzău Iubește Teatrul 2017, în regia și scenografia lui Vlad Cristache, a fost montat la Teatrul Tineretului de la Piatra Neamț în 2015.

O Ea poartă cu sine punguța de hârtie maro în care se află cele exact 19 bucățele ale inimii ei frânte. Un alt cuplu își ține iubirea dăruită celuilalt în saci roșii (sau, după caz, o punguță miiică mică), iar când locul de depozitare al numitei iubiri devine insuficient, ea este păstrată într-un inel. În altă scenă, doi foarte buni prieteni concurează în a-și povesti cele mai jenante pățanii amoroase, pentru a realiza apoi că de fapt cel mai bun lucru din viața fiecăruia e celălalt, partenerul de povești penibile. O altă povestioară pune problema care ar fi șansele ca, la o spălătorie, o Ea să îl pocnească în cap cu o masă de călcat pe un El care suferă de insensibilitate congenitală la durere – deocamdată? Despărțirea unui alt cuplu generează un penibil tatuaj greșit, făcut la necaz, care devine însă scânteia unei noi povești de iubire cu o fată care poartă exact numele tatuat pe brațul Lui. Un alt El se chinuie să o facă pe Ea, buna lui prietenă, să descifreze ceea ce este, de fapt, un extrem de clar și simplu tablou cu mesaj. Situații complet verosimile – exceptând pentru cei care chiar nu înțeleg absolut nimic nici când viața (care bate atât de ușor filmele) le dă bobârnace peste nas.

Regizorul și scenograful Vlad Cristache exploatează flexibilitatea textului lui Cariani, distribuind actorii în mai multe dintre scenete, uneori consecutiv. Rocada adaugă o dulceață tandră tuturor scenelor, indiferent în ce măsură vorbesc ele pe limba spectatorului: oricine poate ajunge în rolul celorlalți în acest joc al vieții și al iubirii. Fiecare din povești aduce câteva elemente de decor mobile, însă toate se desfășoară într-un cadru fix, delimitat: un pătrat format din stive de cărți suprapuse, în interiorul căruia ninge și ninge…. Cărțile sunt, în general, materializarea vizibilă a poveștilor, iar coperțile lor despart poveștile de realitate. Aici, toate cărțile sunt deschise în sus, stivuite unele pe peste celelalte, cu paginile deseori întrepătrunse, ca o imagine plastică a modului în care Viața întrepătrunde istoriile tuturor într-o mare, cuprinzătoare Poveste despre iubire și întâlniri.

aproape

Regizorul Vlad Cristache pare un ludic foarte serios și meticulos și în acest spectacol. Un regizor înainte de toate foarte tandru cu sufletul uman, curios cu meandrele sale și iertător prin umor. Se joacă cu situații ca și cum ar roti un cub Rubik, le sucește pe toate părțile până joaca devine serioasă, dulce, provocatoare și hrănitoare pentru gânduri. Food for thought, adică. O ironie fin dozată în umor și un fel de a spune povești foarte uman sunt caracteristici ale montărilor lui Vlad Cristache mereu confirmate, mereu transpuse altfel. De fapt, el vorbea într-un interviu despre ideea că regizorul de teatru trebuie să fie, la bază, un foarte pasionat privitor de teatru, precum și un suflet care să rezoneze cu vibrația celorlalte suflete care îl înconjoară, de pe scenă și din sală. În ”Aproape”, regizorul creează un palimpsest holografic despre iubire, ale cărei unice constanțe sunt frumusețea și multiplicitatea posibilelor interpretări, în funcție de lentila celui care le trăiește și a celui care le privește. Ca urmare, actorii conduși de el nu sunt interpreți ci oameni care trăiesc intens. În momentele surprinzătoare ale spectacolului (ciocnirea repetată a capului Lui cu masa Ei de călcat, sau revelația de iubire în fapt homosexuală dintre cei doi cei mai bun prieteni”, dozată atât de delicat și amuzant încât nu e indigestă chiar și pentru publicul mai conservator), urzeala regizorală se împletește fin cu firescul interpretărilor..

La Piatra Neamț m-au prins într-o perioadă optimistă”, spunea Vlad Cristache despre această montare. John Cariani declara că detestă montările acestui text în care predomină accentul comic sau cel dulceag. Montarea lui Vlad Cristache are, foarte probabil, datele de a îi fi pe plac autorului. Acum câțiva ani, piesa a declanșat un mic scandal când o montare făcută de elevi la un liceu din SUA a fost anulată de conducerea școlii din cauza mesajelor prea explicit sexuale și chiar homosexuale. Spectacolul de la Teatrul din Piatra Neamț reușește să fie candid fără a fi dulceag, romantic fără stridențe erotice greu de digerat de către publicul pudibond, simplu fără a fi simplist și luminos în fiecare din momentele sale. E aici un fel de a spune povești care validează simplitatea vieții în detrimentul complicatelor scenarii pe care le creează oamenii, cei din viața reală sau chiar și creatorii de teatru.

Pe scurt: o piesă jucată cu atâta bucurie senină, atâta drag de dragoste, încât publicul din sala Teatrului Geoge Ciprian din Buzău s-a molipsit de starea actorilor chiar și numai privindu-le fețele și corpurile.

Regizor aflat în al șaptelea an de regizorat matur, Vlad Cristache este și directorul artistic al noii Săli a Teatrului de Comedie, unde și-a propus să creeze un laborator de susținere a tinerilor regizori și actori români, o șansă de a își manifesta și dezvolta competențele și personalitatea.

”Aproape” de John Cariani este o producție a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț

Traducerea: Cristian Juncu
Regia şi scenografia: Vlad Cristache
Executare decor: Crina Şandru
Fotografii: Ciprian Iorgu
Premiera: 28 și 29 noiembrie 2015

Distribuția:

PROLOG
Pete: Florin Hrițcu
Ginette: Cristina Mihăilescu
Povestitori: Valentin FloreaSabina BrândușeNora CovaliCorina Grigoraș,
Dragoș IonescuMircea Postelnicu

INIMA
East: Valentin Florea 
Glory: Sabina Brândușe

TRIST ŞI VESEL
Jimmy: Mircea Postelnicu
Sandrine: Cristina Mihăilescu
Chelneriţa: Corina Grigoraș

ŢI-AM DAT UN INEL
Gayle: Sabina Brândușe
Lendall: Mircea Postelnicu

INTERLOG
Pete: Florin Hrițcu
Povestitori: Valentin FloreaSabina BrândușeNora CovaliCorina Grigoraș,
Dragoș IonescuMircea Postelnicu

TRONC
Randy: Mircea Postelnicu
Chad: Dragoș Ionescu 

ASTA DOARE
Marvalyn: Nora Covali
Steve: Florin Hrițcu

CHESTIA DIN TABLOU
Rhonda: Corina Grigoraș
Dave: Dragoș Ionescu

EPILOG
Pete: Florin Hrițcu
Ginette: Cristina Mihăilescu
Povestitori: Valentin FloreaSabina Brândușe, Nora CovaliCorina Grigoraș,
Dragoș Ionescu, Mircea Postelnicu

05
/07
/22

Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal va deschide miercuri, 6 iulie 2022, ora 19.30, la Ateneul Român, celebrul festival international “Vara Magică”. Programul va cuprinde Ludwig van Beethoven – Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 61, solist Josef Špaček şi Modest Musorgski/Maurice Ravel – Tablouri dintr-o expoziție.

05
/07
/22

Teatrul Național din Timișoara deschide drumuri. Face parte din istoria lui, din destinul lui. Așa cum România modernă va trebui să își asume momentul în care actorii Naționalului au oprit spectacolul de pe scenă și le-au deschis revoluționarilor strânși în Piața Victoriei, în 16 decembrie 1989, porțile Teatrului în numele libertății și al adevărului, schimbând istoria, tot așa, în același spirit, urmându-și rostul și rolul său de creator de spectacole, dar urmărind excelența, profesionalismul, Teatrul Național deschide drumuri în direcția civismului, a determinării, a umanității în toate aspectele pe care le reunește acest concept.

05
/07
/22

Adaptarea lui Xavier Giannoli a romanului lui Honoré de Balzac despre ambiții literare și corupția din media în Parisul secolului XIX ajunge în cinema din 8 iulie, distribuit de Independența Film. Prezentat în premieră internațională la Festivalul de la Veneția și câștigător a șapte premii César, printre care și premiul pentru cel mai bun film, Iluzii pierdute reunește în distribuție nume cunoscute precum Cécile de France, Xavier Dolan sau Gérard Depardieu.

05
/07
/22

Festivalul „Folk la altar” revine în perioada 27 - 30 iulie 2022 cu a doua ediţie, în acelaşi loc deosebit - Biserica Evanghelică din Râşnov, cu aceeaşi dorinţă a organizatorilor de a transcrie istoria genului (prin recitaluri, interviuri şi imagini de arhivă).

04
/07
/22

Heather Morris, autoarea bestsellerurilor Tatuatorul de la Auschwitz, Călătoria Cilkăi și Trei surori, vândute în peste 15 000 000 de exemplare în întrega lume, vine la București și se va întâlni cu publicul în cadrul a două evenimente, pe 4 și 5 iulie.

04
/07
/22

După doi ani în care a călătorit prin orașele din țară, într-o formulă descentralizată, adaptată contextului pandemic, Ideo Ideis Festivalul național de teatru tânăr se întoarce acasă, în Alexandria. Între 15 și 21 august, zece trupe de liceeni vor celebra bucuria de a trăi împreună experiența festivalului, alături de comunitatea în care a luat naștere cel mai mare eveniment dedicat educaţiei alternative prin artă.

04
/07
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) revine la Sibiu, între 7 și 10 iulie. Este al 16-lea an în care TIFF aduce la Sibiu cele mai așteptate și premiate producții ale sezonului. Peste 25 de filme în premieră și cine-concerte vor avea loc în două spații outdoor, dar și în cinema. TIFF Sibiu se va desfășura în Piața Huet (toate evenimentele de aici vor avea intrare liberă), în Habermann Markt / Piața Habermann și la Cine Gold. Sloganul ediției este „Make Films, Not War”, un răspuns al organizatorilor față de războiul din Ucraina și un îndemn la creație, nu la distrugere.

04
/07
/22

Prezentarea filmului “R.M.N.” (2022) cu participarea regizorului Cristian Mungiu, proiecţia unei versiuni restaurate a capodoperei “Evanghelia după Matei” (1964), în anul centenarului Pier Paolo Pasolini, şi o dezbatere despre Václav Havel prilejuită de apariţia unui film biografic şi de traducerea în română a unei culegeri de discursuri şi texte ale fostului preşedinte ceh se numără printre evenimentele speciale de la a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 14-17 iulie la Timişoara.

04
/07
/22

Încă un nume important al literaturii universale intră în portofoliul colecției Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M. Este vorba despre Roberto Bolaño, unul dintre cei mai importanți scriitori ai secolului XX din America Latină, a cărui operă, publicată postum, a creat un adevărat cult în lumea literară internațională, fiind tradus pe toate meridianele globului.

04
/07
/22

„Privitor ca la teatru: despre arta de a descoperi scena și lumea” se intitulează ediția de vară a seriei de dezbateri creart/Teatrelli Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu, avându-i ca invitați speciali pe E.S. David Saranga (Ambasadorul Israelului la București), Gilda Lazăr (organizatoarea Întâlnirilor JTI), Andreea Sandu (fondatoarea și curatoarea Galeriei Galateca), pe Tudor Giurgiu (regizor de film și pe Președintele Festivalului Internațional de Film Transilvania [TIFF]). Dialogul are loc la Teatrelli, pe 6 iulie, de la ora 19.00, iar intrarea este liberă și se face pe bază de rezervare.

04
/07
/22

Modelul și actrița franceză Laetitia Casta a fost prezentă, în 1 iulie, la Sibiu, pe scena Filarmonicii de Stat, în cadrul unei conferințe speciale FITS găzduite de profesorul și teatrologul Octavian Saiu. Aceasta a fost a doua sa apariție pe scena de la Sala Thalia, după prima reprezentația a spectacolului „Clara Haskil, Preludiu și Fugă”, joi, 30 iunie.

04
/07
/22

Prima ediție a Bucharest Opera Festival ce s-a desfășurat pe scena Operei Naționale București între 24 iunie și 2 iulie a adus în sală mii de spectatori. Evenimentul de referință în lumea operei și a baletului a reprezentat primul festival ce a invit în capitală toate instituţiile cu rang de operă naţională din România din subordinea Ministerului Culturii.